Fikirlerinizi mobilleştirin!

GPM ve Caretta firmalarının ortak kuruluşu olan Mobilera İletişim Teknolojileri A.Ş. geçtiğimiz ay, kurumlara özel ve paket çözümler üreten donanım, yazılım ve danışmanlık firması olarak sektörümüze görkemli bir açılışla 'merhaba' dedi.

Mobil bilgi ve iletişim uygulamalarının, Türk pazarında gelişimine ve yaygınlaşmasına katkıda bulunmayı ve bu alandaki çözümlerini dünya pazarına taşımayı hedefleyen firma; müşterilerine kolay, hızlı ve ekonomik çözümler sunuyor. Mobilera İş Geliştirme Müdürü Arda Kertmelioğlu'yla sizler için firmanın hizmetleri, misyonu ve vizyonu hakkında görüştük:

Mobilera'nın kurucuları GPM ve Caretta kimdir?

"GPM Kurumsal İletişim Hizmetleri Ltd. Şti. telekomünikasyon sektöründe 1996'dan beri faaliyet gösteriyor. % 100 kurumsal çözümler sunan firma iletişim teknolojilerindeki son gelişmeleri müşterilerine sunmayı ve yaratıcı çözümler üretmeyi misyon edindi. Sunduğu ürün ve çözümler arasında Sabit GSM Terminalleri, Uydu Telefon Sistemleri, şirketlere özel GSM tarifeleri, ikili kart, Toplu mesaj, Hızlı Mobil Data gibi kurumsal ürünler bulunan GPM, distribütör olarak K.V.K., GSM operatörü olarak Turkcell ve cihaz tercihlerinde ise Ericsson ağırlıklı olarak çalışıyor. Caretta ise 1997 yılında eğitim amaçlı olarak kuruldu. Ancak "Microsoft Certified Partner" olmasıyla birlikte, vizyonunu değiştiren Caretta, halen kurumlara Microsoft platformunda, özel yazılım ve danışmanlık hizmetleri veriyor."

Mobilera'nın kuruluş amacı

"Günümüzde telekomünikasyon ve BT dünyası sıkça ortak platformlarda buluşmaya başladı. Bunun örneklerini de kurumsal ve bireysel pazarda gerçekleştirilen özel projelerde görüyoruz. Biz de ileriye dönük -biraz da cesur bir kararla- daha önce hiç yapılmamış olanı gerçekleştirerek % 100 mobil çözümler sunan bir firma kurduk. Şu anda vizyonu sadece mobil çözümler sunmak olan bir başka firma yok. Belki yan iş olarak ya da firma içindeki bir departmanıyla rakibimiz sayılabilecek kurumlar ve onların çözümleri var, ama bizim gibi mobil çözümler konusunda liderliğe oynamaya aday bir firma yok. Misyonumuzu başarıyla devam ettirmeyi hedefliyoruz.
Biz geleceğe olumlu bakıyoruz. Ülkemizin ve dünyanın içinde bulunduğu bu durgunluk döneminin geçici olduğunu düşünüyoruz. Geleceğin, kaçınılmaz olarak, mobil çözümlerde olduğuna ve çok yakında kablosuz iletişimin yaşamımızın vazgeçilmez bir parçası olacağına inanıyoruz. Kablosuz dünya, kablosuz telefon santrallarıyla başladı. Bundan sonra GSM telefonlar ve Bluetooth teknolojileri geldi. Çok yakında mobil telefonlar, el bilgisayarları, dizüstü bilgisayarlar, yazıcılar ve tarayıcılar kablosuz olarak birbirleriyle haberleşecekler. Piyasada Bluetooth teknolojisiyle çalışan telefon ve yazıcılar ve hatta Bluetooth uyumlu mikrodalga fırınların bile olduğunu göz önünde bulundurursak, bu teknolojilerin artık hayalden ibaret olmadığını söyleyebiliriz."

Kablosuz teknolojilerin öncelikli kullanıcı grubu sizce kim?
"Kablosuz teknolojilerin önce kurumlarda yaygınlaşacağına inanıyorum. Sonrasında daha yaygın kullanıma geçilecek. Bu biraz da satın alma gücüyle ilgili. Kurumlar bu anlamda son kullanıcılardan doğal olarak daha avantajlı. Tahminim, Türkiye'de, kablosuz teknoloji alanında çok uluslu ya da % 100 yabancı kaynaklı firmalar lider konumda olacak. Örneğin; L'Oréal ile gerçekleştirdiğimiz ve firmanın halen aktif olarak kullandığı bir projemiz var. Bu proje, Microsoft tarafından 2001 yılının en başarılı 2. projesi seçildi. Zaten diğer projeler arasında başka bir mobil çözüm de yoktu. Şu anda bu projenin ikinci ve üçüncü fazları üzerinde çalışıyoruz. L'Oréal bu sistemi yakında tüm saha elemanlarına yaymış olacak."

Özetle L'Oréal projesi
"Gerçekleştirdiğimiz projede, L'Oréal satış sorumluları, HP Jornada 720 el bilgisayarlarıyla ve hazırladığımız özel yazılım ile o gün yapılacak işleri ve günlük programlarını evden modem aracılığıyla, ofisten ise sunucuya bir 'cradle' aracılığıyla bağlanmak kaydıyla el bilgisayarlarına yüklüyorlar.
Arabalarına binip el bilgisayarlarını açıyor, başlangıç kilometrelerini giriyor ve ilk gidecekleri noktayı görüyorlar. Ekranda önceden yüklenmiş olan bilgiler, hatta 'bugün şu yere ziyarete önem verelim' gibi kişiye özel günlük uyarılar teker teker çıkıyor. Yine tamamen L'Oréal Satış Yönetimi'nin verdiği kriterler doğrultusunda hazırladığımız bir işlem trafiği var. Bu trafiğe göre satış sorumluları bayiye gittiklerinde önce bir stok sayımı yapıyorlar. Uyguladıkları anketlerde belli başlı soruları cevaplamadan bir sonraki kademeye geçemiyorlar. Bu sayede L'Oréal 'in satış ve yönetim kadrosu sahadan her türlü veriyi en somut şekilde almış oluyor. Sahadaki görevliler gün içinde dahili ya da harici olmak üzere farklı ziyaretler gerçekleştiriyorlar; ister satış ister anket olsun gün içinde topladıkları tüm verileri ya evlerinden bir çevirmeli ağ bağlantısıyla ya da ofiste el bilgisayarlarını 'cradle'a yerleştirerek şirketin sunucusuna aktarıyorlar. Sunucudan yeni bilgileri ve programlarını alıyorlar. Bu uygulama ile satış temsilcileri neredeyse hiç işe uğramadan görevlerini gerçekleştirebilir durumdalar. Çünkü uzaktan da gerekli veri alışverişini yapabiliyorlar. Bir sonraki aşamada amacımız, çevirmeli ağ bağlantısı olmaksızın, GPRS teknolojisiyle, ya GPRS uyumlu telefonlarla el bilgisayarlarını konuşturarak ya da doğrudan GPRS uyumlu bir el bilgisayarı kullanarak bu projeyi gerçekleştirmek. Bu cihazlarla gün içinde belirli aralıklarla merkezdeki sunucu ile veri alışverişini gerçekleştirmek mümkün."

Çözümlerinizde hangi işletim sistemlerini kullanıyorsunuz?
"Ağırlıklı olarak Windows CE üzerine uygulama geliştiriyoruz. Microsoft'un yazılım geliştirme araçlarına son derece hakimiz. Bunun yanında PalmOS platformunda da geliştirdiğimiz
ürün ve örnek uygulamalar bulunuyor. Örneğin; K.V.K. için PalmOS tabanlı bir anket programı geliştirdik ve Handspring Visor'larla iki ay boyunca organize sanayi bölgelerinde yüzlerce firmadan veri toplandı ve bunlarla istatistiki bilgilere ulaşıldı. EPOC işletim sistemi üzerine de uygulama geliştirebilecek kapasite ve teknik yeterlilikteyiz. Fakat Windows CE bu oyunun en önemli aktörlerinden biri. Yeni çıkacak bütünleşik cihazlarda da (hem GSM hem PDA) bu işletim sistemi kullanılıyor."

GPRS kullanımı nasıl yaygınlaşır?
"GPRS'in maliyetleri gerek çevirmeli ağ bağlantısından, gerekse 9600 Kb/s normal ya da hızlı mobil veri maliyetlerinden çok daha düşük. Ancak firmalar yeteri kadar bilgilendirilmiş durumda değiller ve bu teknoloji keşfedildiğinde bir patlama gerçekleşecek. Aslında burada bize önemli görevler düşüyor. Özellikle operatörlerin GPRS hizmetini tanıtırken kullandıkları yaklaşımları, bizim biraz daha sahaya indirgememiz gerekiyor. Kurumların ve son kullanıcının anlayabileceği bir dilde GPRS'in anlatılması gerekiyor. Bunu da en iyi bizim yapacağımıza inanıyorum. GPRS'in bağlantı hızı ve tarifelerinin ucuzluğu konusunda insanları bilgilendirdikçe, bu hizmetten faydalanma oranının kademeli olarak artacağına inanıyorum."

Sektöre hızlı bir giriş yapan firma olarak hedefleriniz
"Biz Mobilera olarak öncelikle kurumsal pazarı hedefledik. Ancak, Crea-world'le son kullanıcıya yönelik birden fazla proje üzerinde hemfikiriz. Bu projeleri, Crea-world platformunda geliştirerek kişisel kullanıcıların ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde çok yakında bireysel pazara da sunmuş olacağız. WAP ve SMS teknolojilerini kullanan, eğlence ve bilgi amaçlı hizmetlerimizi çok yakında duyacaksınız.
Mobilera olarak yaptığımız açılışla da farklı olduğumuzu herkese gösterdik. Göstermek zorundaydık, çünkü hedeflerimiz gerçekten çok büyük. Bu açılışla sadece ilk adımı attığımıza inanıyoruz. Zaten orada telekomünikasyon ve BT dünyasından birçok insanı bir arada görmek bizim için ayrı bir zevkti. Şimdi bu açılışın getirdiği ivmeyle, hedeflerimizi sektöre birer birer göstereceğiz ve umarım bundan böyle sık sık ve özellikle de ürün tanıtımı toplantılarımızla sektörle biraraya geleceğiz. Sanırım ne derece dışa dönük bir firma olduğumuzu daha başlangıçtan göstermiş olduk.
Pazara yönelik çalışmalarımıza açılış organizasyonumuzdan yaklaşık iki ay önce başlamıştık. Bu iki aylık süre içinde dört farklı organizasyonda bulunduk. Bunlardan birincisi; Turkcell'in mobil çözümler ortağı olarak, firmanın Crea-world'de gerçekleşen GPRS tanıtımında, el bilgisayarı tabanlı ve GPRS teknolojisiyle el bilgisayarı teknolojisinin bütünleşik kullanıldığı çözümlerimizi tanıtma imkanı bulduk. Hemen ardından Ankara'da Turkcell'in bu konudaki ikinci tanıtım toplantısında yer aldık. HP'nin mobil çözümler ortağı olarak, Microsoft Windows XP tanıtımında, HP ürünleriyle Windows CE üzerinde gerçekleştirdiğimiz mobil çözümlerin tanıtımını yaptık. Son olarak da 'Management Center Türkiye'nin Export 2001 adı altında gerçekleştirdiği etkinlikte yazılım sponsorluğunu üstlendik. Ayrıca bu etkinlikte kurduğumuz standda mobil çözümlerimizi tanıtma imkanı bulduk."

Misyonunuz
"Sloganımız 'Fikirlerinizi mobilleştirin-Mobilize Your Ideas'. Mobilera olarak sloganımızdan anlaşılacağı üzere hayatı kolaylaştıracak fikirleri mobilleştirmek gibi bir misyonumuz var. Bu, kurumsal pazarda başladı ve kişisel pazara da girmek üzereyiz. Adımızdan da anlaşılacağı üzere; önümüzdeki çağın mobil bir çağ olacağına inanıyoruz. Böyle bir çağın lider firması olabilmek için herkesten fazla çalışıyoruz ve çalışmaya devam edeceğiz."