Mobil pazarlamanın geleceği İstanbul’da tartışıldı

Baykan Çallı

Dört kıtada gerçekleştirilen mobil pazarlama konferansının kalbi, 14-15 Kasım tarihlerinde İstanbul Four Seasons Hotel Beşiktaş’da attı.
Pazarlamanın kurallarının değiştiği dünyada, yeni kurallar ‘Mobil Pazarlama Konferansında’ değerlendirildi. Mobil hayatın yaşamlarımızda önemli bir yere sahip olması ile başlayan süreç, mobil her şey konumuna gelmiş bulunuyor. Firmalar, ürün ve hizmetlerini geleneksel pazarlama süreçlerinin dışına çıkararak rekabette üstünlük elde etmek için çabalıyorlar. Yenilikçiliğin önünü açan ve farklılaşmayı büyük avantaja dönüştüren mobil pazarlama her geçen gün daha da önemli bir konuma erişiyor.
Mobil alandaki gelişmelerin ve yeni pazarlama stratejilerin ne yönde oluştuğunun tartışıldı Mobil Pazarlama Konferansında, dünyanın birçok yerinden 28 konuşmacı katılım gerçekleştirdi. Daha önce New York, Los Angeles, Londra, Berlin, Singapur ve Sao Paulo’da gerçekleştirilen forumun bu sene ki durağı İstanbul oldu. Mobil dünyasındaki gelişmelerin ve hedeflerin konuşulduğu forumda, çeşitli sektörlerden küresel markaların ve şirketlerin temsilcileri, mobil teknolojilerinin, tüketicilerin yaşamlarına yansıması, eğilimler üzerine bilgi verdi.
Açılış konuşmasını gerçekleştiren MMA EMEA Direktörü Paul Berney, “Türkiye, mobil hayatın ve teknoloji kullanımının çok hızlı bir şekilde yayılım gösterdiği bir pazar konumunda. Türkiye, bulunmuş olduğu coğrafya sebebiyle çok büyük bir öneme sahip. Türkiye’nin gerek Avrupa gerekse Ortadoğu’ya örnek oluşturabilecek birçok yönü bulunuyor. Türkiye’nin en büyük avantajı genç nüfusa sahip olması. Bu avantajın doğru kullanılması ve konumlandırılması, ülke adına büyük fırsatların oluşmasını sağlayacaktır. Türkiye’deki bu potansiyel, mobil sektöre yönelik güçlü adımlar atılmasını sağlıyor. Yaratıcı ve farklı uygulamalar ile kullanıcılara ulaşılmalı. Müşterilerle etkileşimin arttırılması mobil pazarlama adına çok önemli. Farklılaşan özelliklerinizi, etkileşimli bir biçimde, müşterilerinize sunarak bilinilirliğinizi arttırmanız mümkün. Türkiye’deki olanaklar sunulacak her türlü yenilikçi hizmet için açık bir kapı” dedi.

İnsanlara ulaşmanın kolay yolu
Mobil pazarlama sayesinde her gün 3 milyar insana ulaşabildiklerini belirten P&G Pazarlama Yöneticisi Özge Erdem, konuşmasında: “Gelecek dünyada yetişmekte olan yeni nesil dokunma ihtiyacını fazlasıyla edinmiş olarak hareket ediyorlar. Mobil dünyada yaşanılan bu tür gelişmeler, yeni nesil kuşakları gelişen mobiliteyi keşfetmeye yöneltiyor. Yeni nesil mobil hayatı kendi hayatlarının bir parçası gibi kabullenip kullanıyorlar. Biz P&G olarak mobili, milyarlara açılan bir kapı olarak görüyoruz. Bu sene insanlar ilk kez mobil cihazlar üzerinden İnternet’e daha fazla oranda erişim gerçekleştirdiler. Bu durum son derece kritik bir öneme sahiptir. Bizde P&G’deki yol haritamızı, gelişim göstermekte olan bu alana göre belirliyoruz. Hatta bu durumun reklamcıların iştahlarını daha da arttırdığını söylemem mümkün. Mobil kullanımı her iki cins için yarı yarıya olarak görüyoruz. Mobil dünyada marka oluşturmak gelecek açısından çok önem arz ediyor. Bu uygulamanın birkaç yöntemi bulunuyor. Dilerseniz geleneksel medya aracılığıyla veya dilerseniz de oluşturacağınız etkileşimli bir pilot mobil pazarlama uygulaması sayesinde fikrinizi geliştirebilirsiniz. Mobil kaldıracını kullanarak mobil hayattaki fırsatları hızlı yakalayabiliyorsunuz” ifadelerine yer verdi.

Frank Cooper: “Mobil pazarlamayı hem kullanıcı için hem de kurumunuz için kullanışlı hale getirin”
Kurumların fark yaratabilmesinin sırrının mobil alandaki kaldıraç etkisinin doğru kullanımından geçtiğini söyleyen PepsiCo Küresel Pazarlama Müdürü Frank Cooper, konuşmasını şöyle sürdürdü: “Mobil alanda söz sahibi olabilmek istiyor iseniz, bu alandaki farklılaşmaya dikkat etmelisiniz. Kendi markanızı mobil alan içerisinde doğru konumlandırmanız gerekiyor. Bu alanda yaratacağınız markalaşma çalışmaları, sizin, fırsatları yakalama oranınızı daha da arttıracak. Mobil ortamı doğru kullanmanın büyük etkiler yaratabileceğini son zamanlarda daha da çok görüyoruz. Bunların en güzel örneklerinden birisi, Obama’nın siyasi alanda elde etmiş olduğu başarıdır. Obama, etkin bir şekilde mobil uygulamaları kullanarak vatandaşlarına ulaşmayı başardı ve bu sayede seçim kampanyasını sürdürdü. Günümüzde sayısal dünyanın insanlar arasındaki duvarların kaldırılmasında büyük rol oynadığını söylemek mümkün. Artık istediğiniz yerden istediğiniz zaman bir başkasına hızlı bir şekilde erişebiliyorsunuz. Bu insanlar belli kültürel değerler oluşturdular. Günümüzde sayısal pazarlama ve veri madenciliği sayesinde insanların nasıl hareketler gerçekleştireceklerini tahmin edebiliyorsunuz. Geleneksel süreçlerde bu işlemlerin mümkün olmadığını biliyoruz. İş süreçlerinizi mobil ortama bütünleştirecekseniz; öncelikli olarak mobil ortamda hangi anlatım şekillerini kullanacağınıza dikkat etmelisiniz. Mobil ortamda her zaman tüketiciler ile bir etkileşim içerisinde olmalısınız. Tüketicilerin mobil cihazları nasıl ve ne için kullandıklarını iyi belirlemelisiniz.”

Jonathan Stephen: “Mobil hayat, seyahat etme alışkanlıklarımızı da değiştiriyor”
Mobil hayatın insanların yaşam şekillerini her alanda çok değiştirdiğini ifade eden Jet Blue Mobil Pazarlama Müdürü Jonathan Stephen, konuşmasına şöyle devam etti: “Mobil hayat, seyahat alışkanlıklarımızı da her alanda olduğu gibi değiştiriyor. Mobil cihazların kullanımı sayesinde bilgiye erişme imkanımız artmış durumda. Günümüzde havayollarının geleneksel medyada olduğu kadar ve hatta daha fazla mobil alanda çığır açıcı çalışmalara imza arttıklarını söylemek doğru olur. Mobil kullanım, seçeneklerimizi de giderek arttırıyor. Seçeneklerin çokluğu, insanların mobil alanı tercih etmelerine daha çok sebep oluyor. Mobil alana yönelik güven giderek artıyor. İnsanlar kolay kullanımdan dolayı ödemelerini mobil ortamlardan gerçekleştiriyorlar. Mobil cihazların hayatlarımıza katmış olduğu ve hala katmaya devam ettiği kolaylıklar çok hızlı artış gösteriyor. Erişim kolaylığı sayesinde bekleme, sıraya girme ve zaman kaybı gibi rahatsız edici durumların önüne geçiyorsunuz. Mobil hayatın getirmiş olduğu kolaylıkları da havayolu şirketleri doğru olarak kullanıyorlar. Müşterilerimize sunmuş olduğumuz etkileşimli uygulamalar ile tercih edilebilme oranımızı yükseltiyoruz. Müşterilerinizin hangi tip cihazları tercih ettiğini iyi analiz etmelisiniz. Analizleriniz stratejimizi belirlemeniz için sizlere yardımcı oluyor. Yenilikçiliğiniz ve yaratıcılığınız etkileşimli çalışmalar sayesinde gelişimini sürdürüyor. Mobil pazarlama hedefinizi iyi belirlemeli ve bu amaca yönelik çalışmalar yapmalısınız. Bölgenize uygun olan uygulamaları hayata geçirmelisiniz. Yapacağınız her türlü uygulamayı hedefinize ulaşılacak bir adım olarak belirlemelisiniz.”

Geleceğin zengin içerikli mobil medyası
Ford’un ihracatta lider ve Türkiye pazarında en çok satan marka olduğuna dikkat çeken Ford Pazarlama Müdürü Tibet Soysal, “Ford, son üç yıl içerisinde gerek Türkiye pazarında gerekse de Avrupa ve diğer pazarlarda teknoloji sahiplenme yoluna gitmiş bulunuyor. Bu stratejimizden dolayıdır ki, son üç yıl içerisinde mobil pazarlama alanına yönelik çalışmalarımızı hızlı bir şekilde sürdürüyoruz. Mobil alana yönelik yapmış olduğumuz kaynak yatırımlarımız her geçen gün daha da artıyor. Mobil pazarlamanın ve cihazların hayatımıza girmesiyle, bu alana yönelik olarak birbirinden farklı uygulamalar gerçekleştiriyoruz. Standart bir reklam uygulamasından daha karışık reklam uygulamalarına kadar birçok çalışma gerçekleştiriyoruz. Mobil pazarlamada en çok dikkat ettiğimiz nokta ise; geleneksel mecralardan tüketicileri mobil alana yönlendirmek. Tüketicileri geleneksel alanlardan yeni nesil cihazlara yönlendirmek son derece önem arz ediyor. Bu alana yönlendirdiğiniz müşterilerinizi de etkileşimli bir biçimde karşılamanız ve farklılıklar sunmanız gerekiyor. Yeni teknolojiler sizin çok etkileşimli bir biçimde hareket etmenizi sağlıyor. Bu etkileşimleri yenilikçi çalışmalar durumuna getirmek sizlerin yaratıcılığına kalmış bulunuyor. Yapacağınız çeşitli uygulamalar, ufak tefek dahi olsa, müşterilerinizin ilgisini çekmeye yetiyor” dedi.

Gamze Öztoygar: “Mobil pazarlamaya vereceğimiz ağırlığı iyi belirlemeliyiz”
Unilever’in önemli gıda markalarından biri olan Algida’nın mobil pazarlama ile nasıl daha etkin olarak pazarlandığına değinen Unilever Marka Müdürü Gamze Öztoygar, “Algida’nın dondurma alanındaki başarısı hedef tarafından biliniyor. Ama buna rağmen belli bir süre önce Algida’nın satışlarında bir miktar düşüşler gördük. Daha sonrasında mobil alanda yapmış olduğumuz çalışmalar sayesinde, Algida’nın satışlarının daha etkin olmasını sağladık. ‘Aşk’ konusu etrafında şekillendirdiğimiz çalışmamızı mobil pazarlama ile bütünleştirdik. Bu kampanya kapsamında hazırladığımız reklamlar ile Algida için daha etkileşimli ortam yaratmış olduk. Oluşturmuş olduğumuz ortamda, müşterilerimize samimi bir alan yarattık. Samimiyetin etkisini mobilin gücüne katmış olduk. Bu sayede markamızı da daha ön plana çıkardık. Marka bilinirliğimiz ve müşterilerimiz ile aramızda olan etkileşim çok hoş bir samimiyete dönüştü. Mobil alana yönelik olarak yapmış olduğunuz çalışmaların geri dönüşleri bize doğru yolda ilerlediğimizi gösterdi. Gelişen yaşamda yer alabilmek adına yenilikçi çalışmalara ve hizmetlere önemle eğilmek gerektiğini bir kez daha görmüş olduk. Kuralların değişmekte olduğu günümüzde, pazarlamanın da kurallarının farklılaştığını unutmamamız gerekiyor” diyerek sözlerini noktaladı.