EKİM 2008 Sayı: 157

‘Balik bastan kokar'

‘Numara tasinabilirligi' olarak bilinen ve gündemi oldukça mesgul eden yeni telekom hizmetiyle; telefon numaralarinin operatör mali olmaktan çikip, bizim malimiz olacagi gün olan 9 Kasim yaklasirken, GSM operatörlerimizde vatandaslari bilgilendirmek için çesitli tanitimlara basladilar. Yazili ve görsel basin yoluyla, reklamlarla, konuyu karikatürize ederek ya da seri toplantilar düzenleyerek isin en kolay yapilabilmesi için ugras veriyorlar. Bir yandan da, 3N dedigimiz yeni nesil telefon hizmetlerinin altyapi hazirliklarini sürdürüyorlar.
2009 Haziran'ina kaldi denilen 3N ihalesi, sürpriz bir kararla 6 ay kadar öne çekildi. Geçtigimiz ay Türk Telekom'un sabit hatlarda baslatmis oldugu yeni hizmetler olan ‘genis bant hizli Internet' ile ‘görüntülü konusma'nin, 3N ile birlikte GSM telefonlarinda da uygulanabilecegi bilen vatandaslarimiz da, sabirsizlikla ihalenin bir an önce sonuçlanarak hizmetin verilmeye baslanmasini bekliyorlar. Içlerinde ülkemizin de bulundugu ve Dünyanin sadece üç ülkesinde verilmeyen 3N hizmeti ile sadece görüntülü konusma olanagina kavusacagiz. Genis bant hizli Internet olanagi ile, Dünya aglar agi üzerinden gereksinim duydugumuz bilgilere çok daha rahat ve hizli erisebilecegiz. Istek üzerine video veya maç satin alabilecek, televizyon seyredebilecek, Net üzerinde etkilesimli oyunlar oynayabilecegiz. 3N hizmetlerinin baslamasiyla birlikte operatör anlasmali özel hizmetler sunmakta olan Blackberry telefon ve servisleri de, çok daha önemli hale gelecek.
Özellikle Avea ve Vodafone'un, numara tasinabilirliginin baslanmasi ile birlikte büyük miktarda abone artisi beklentisi içerisinde olduklarini görüyorum. Her iki operatörün de Turkcell'den abone alacagi ve pazar payinda büyük degisiklikler olacagi beklentisi, bence biraz abartili. Numarasini illa korumak ancak en iyi servisi de almak isteyenler, acele etmeyecek ve öncelikle operatörler arasi fiyat, hizmet ve yayginlik karsilastirmasi yapacaklardir. Öncelik, telefonun yani hattin çalisiyor olmasinda olacak. Bunu, çalisan hat üzerinden alinabilecek hizmetler ve bedeli takip edecek. Yani en yaygin ve dolasim anlasmasi en çok olan operatör avantajli olacak. Düsünsenize; konusma bedelsiz ama ‘çekmiyor'. Maasa zam, ise son gibi bir sey. Büyük sehirlerde degil ama, Anadolu'da Turkcell'in büyük avantaji var. Büyük sehirlerde de kurumsal müsteriler, oranlarin degismesinde büyük etken olacak diger önemli bir faktör olarak karsimiza çikiyor.
Avrupa örneklerine bakarsak birinci operatör, Asya ve Amerika örneklerine bakarsak yeni nesil operatörler karli çikmis. Bize hiçbiri uymaz. Türkiye, ‘nev-i sahsina münhasir, unique bir ülke'. Atatürk devrimleri hariç, hiç büyük degisiklikler yasamamis, aliskanliklarina çok bagli bir toplumuz.
Kisacasi kimler ne gibi sonuçlar bekliyorlar bilmiyorum ama, ayni politikacilarla 40 yil geçiren vatandasimin aliskanliklarina ve pazardan edindigim deneyimlere göre ben diyorum ki: Oniki ay sonra bakildiginda, operatörlerin pazar paylarinda tek haneli degisiklikler görecegiz. Bir numaranin pazar payinin artmasi sürpriz olmaz.
Bu arada; televizyon haber ve yorumlarinda olsun, reklamlarda olsun izledigim kadariyla alfabemizin bazi harflerinin okunusu degismis ama haberimiz olmamis. ‘H' harfinin ‘he' olan okunusu; ‘as', ‘has' ya da ‘ha' olmus. 84 yillik ‘K-ke'nin ise, ‘ka' olarak degismis.
Sekerbank gibi köklü ve saygin bir banka, Nokia gibi bir dünya telekom devi, dogrulari ögrenmemiz gereken ve herkese örnek olmak zorunda olan TRT gibi devlet televizyonu da bu tip yanlislar yapar ve gençligimizi yanlis yönlendirirse, vay geldi basimiza. Ne demisler: ‘Balik bastan kokar!'.
Peki nasil gerçeklesiyor bu yanlislar? Modaya uyan reklam yazarlari ve ajanslari, yapilana dikkat etmeyen yöneticiler, en iyiyi ve kaliteliye vatandasa ulastirmak adina satilan her televizyonla alinan ve TRT'ye tahsis edilen bandrol paralari, say say bitmez niceleri.
Bu ay Telepati 14.yasini kutluyor. Ben de sizin Ramazan ve Seker bayraminizi…
Saygilarimla.