Türk Telekom Grubu’nda geliştirilmiş ürünler şimdi de dünyaya ihraç ediliyor

Baykan Çallı

IPTV’nin tüm dünyada olduğu gibi, Türkiye’de de televizyon izleme alışkanlıklarını değiştirmesini bekliyoruz.
Türk Telekomünikasyon A.Ş. Genel Müdürü Paul Doany, “Türkiye’nin teknoloji satın alan değil teknoloji ihraç eden bir ülke olabilmesinin çok uzak bir hedef olmadığını düşünüyor ve grubumuzdaki teknoloji şirketlerini bölge ülkelerde büyümeleri için destekliyoruz” diyor ve bakın gelişmeleri bize nasıl aktarıyor.

Yeni ürün ve teknolojiler geliştiriyorsunuz. Satın aldığınız teknoloji şirketleri aracılığı ile, ihracat konusunda ne gibi gelişmeler sağlandı? Hangi ülkelere ihracat yapıyorsunuz?
Türk Telekom Grubu olarak ev ve iş telefonlarından GSM/EDGE/3G’ye, İnternet’ten çağrı merkezine, eğitimden yazılım ve eğlenceye ve artık sağlık, kamu emniyeti ve güvenliğine kadar geniş bir alanda faaliyet gösteriyoruz. Müşteri odaklı ürün ve hizmetlerimizle ve yenilikçi teknolojilerimizle müşterilerimize değer yaratmaya odaklanıyoruz. Küresel telekom sektörünün ses, veri ve görüntü hizmetlerinin bütünleşerek tek bir platform üzerinden vermeye yöneldiği günümüzde, Türkiye’nin öncü telekomünikasyon ve yakınsama teknolojileri Grubu olarak, yakınsama vizyonumuzu teknoloji ve altyapıya yaptığımız yatırımlarla destekliyoruz.
Türkiye’nin teknoloji satın alan değil teknoloji ihraç eden bir ülke olabilmesinin çok uzak bir hedef olmadığını düşünüyor ve grubumuzdaki teknoloji şirketlerini bölge ülkelerde büyümeleri için destekliyoruz. İlk somut örnekler bu desteğimizin karşılıksız kalmayacağının bir göstergesi. İnovasyon ve ARGE konusundaki hedeflerimiz, dört teknoloji şirketimizin tamamen Türkiye’de geliştirilen teknolojileri gelişmiş ülkelerin yanı sıra, gelişmekte olan pazarlara da ihraç etmeye başlamaları ile gerçeğe dönüştü.
Grup teknoloji şirketlerimiz tarafından geliştirilen teknolojilerin ihraç edilmesi konusunda önemli adımlar attık. Örneklerden bazıları şunlar: Sebit’in eğitim yazılımı (Vitamin; İngilizce, İspanyolca ve Arapça dâhil) dört dile tercüme edilerek ve üç bölgeye ihraç edilerek uluslararası bir ürün haline geldi. Amerika Birleşik Devletleri’nde piyasaya sürüldü ve şimdi Orta ve Güney Amerika’ya da yayılacak. Ayrıca, şimdi Suudi Arabistan’da duyurusunu yapacağız ve yakında diğer Arap ülkelerinde de piyasaya sürülecek. Argela ve İnnova ise, Avrupa/Orta Doğu/Afrika ve Asya’ya odaklandı ancak Argela Amerika pazarında da faaliyet gösteriyor ve bu pazarda Amerikan SeeChange firması ile birlikte IPTV altyapısı sağlıyor ve ayrıca sponsorlu çağrı hizmetleri de sunuyor. Diğer yandan, Argela ile İnnova’nın Dubai’de ortak olarak kurduğu IVEA yapılanması, grubun bu bölgedeki etkinliğini artırıyor. Argela, Güney Afrika ve Suudi Arabistan’dan sonra Hindistan’ın 150 milyondan fazla müşteriye sahip olan en büyük iki mobil operatörü ile de iki önemli anlaşma imzaladı; bu müşteriler artık Türkiye’de geliştirilen yeni katma değerli hizmetlerden faydalanacaklar. İnnova ayrıca Arnavutluk, Katar, Kazakistan ve Suudi Arabistan’a da ürün ihraç etti. Türk Telekom ailesine yeni katılan Sobee’nin de geliştirdiği oyunlarla yurtdışı pazarlara açılmasını hedefliyoruz, Sobee ilk sözleşmesini Suudi Arabistan’da imzaladı. Yılsonu itibariyle başka ülkelere de genişlemesini amaçlıyoruz.
Bahsettiğimiz tüm bu ürün ve hizmetleri Türk Telekom Grubu’ndaki teknoloji şirketleri geliştiriyor. Hepsi çok heyecan verici ve tüm bu ürünler Türk Telekom Grubu’nda yani Türkiye’de geliştirilmiş ürünler ve şimdi dünyaya ihraç ediliyor. Türkiye’de geliştirdiğimiz bu ürünlerin ihraç edildiğini görmek beni çok heyecanlandırıyor. Türk inovasyonunu dünyaya sunmaya devam edeceğiz. Gelecekte Türk Telekom Grubu iştirakleri Türk Telekom’dan daha çok konuşulur hale gelecek diyorum. İştiraklerimizi, ABD, Orta/Güney Amerika, Avrupa, Orta Doğu, Afrika ve Orta Asya dâhil uluslararası genişleme konusunda desteklemeye devam edeceğiz.

Türk Telekom Grubu’nun geliştirdiği ne gibi ürün ve teknolojiler var?
Türk Telekom Grubu olarak yakınsama teknolojilerine odaklanarak katma değerli hizmetler sunuyoruz. Müşteri memnuniyeti bizim en önemli değerimiz ve müşterilerimize kalite ve ödedikleri ücretin karşılığını sunmak istiyoruz; bunun için, hizmet kalitesinin artırılması ve maliyetimizi azaltmak için büyük projeler üzerinde çalışıyoruz. Ayrıca, kurumsal müşterilerimiz ve KOBİ’ler için, haberleşme ve bilişim teknolojileri konusundaki ihtiyaçlarına cevap veren özel çözümlere odaklanıyoruz.
Türkiye’yi görüntülü konuşma teknolojisiyle tanıştırdığımız Videofon, ev ve iş telefonu üzerinden verilen yeni hizmetlerimize önemli bir örnek teşkil ediyor. Zira daha sonra pazara çıkacak katma değerli ürünlerin de kapısını açan bir ürün ve bu ürünle iletişimde yeni bir dönem başlattığımızı düşünüyoruz. Videofon kullanıcıları, yakında 3N-3.Nesil teknolojisinin de hayata geçmesiyle birlikte, daha geniş kitlelerle görüntülü iletişim kurma imkânına sahip olacak.
İnternet’i Türkiye genelinde daha geniş kitlelere ulaştırmak ve ülkenin her köşesinde geniş bant İnternet erişimini sağlamak amacıyla VDSL2 ile mevcut telefon hatları üzerinden Net’te erişim hızını 32 MB’e kadar yükselttik. Bu yeni yatırımımız sayesinde Türkiye, VDSL2 teknolojisini kullanan sayılı ülkelerden biri oldu.
WiRO ile artık ev telefonunuz üzerinden dünyanın birçok yerinde hizmet alabiliyorsunuz. Zira WiRO ile Wi-Fi uyumlu GSM telefonlar ya da diz üstü bilgisayarlar aracılığıyla yurtdışında İnternet bağlantısı olan yerlerde ev ya da iş telefonu üzerinden arama yapmak mümkün hale geldi.
Geliştirdiğimiz çok daha önemli yeni teknoloji ise, Wirofon. Türk Telekom Grubu tarafından geliştirilen Wirofon ile, müşterilerimizin hayatlarını kolaylaştırmaya ve hayatlarına katma değer sunmaya devam ediyoruz. Wirofon ile, Wi-Fi kapsama alanı içinde, mobil telefonlar ev telefonu haline geliyor. Yani mobil telefonunuz üzerinden yaptığınız her sabit hat araması, Wirofon teknolojisi ile ev telefonu tarifeniz üzerinden ev telefonu faturanıza yansıyor. Sabit hat numaranızla herhangi bir yerde, kafeteryada, havaalanında bu teknolojiyi kullanabileceksiniz.
Türk Telekom Grubu olarak, bugün kullanıcı hangi cihazları kullanıyor, öncelikle buna bakıyoruz. Günümüzde tüm teknolojiler birleşiyor. Teknoloji şirketimiz Argela, ‘convergence gateway’ dediğimiz bir teknoloji geliştirdi. Bu teknoloji sayesinde görüntülü telefon, bilgisayar, GSM telefon, televizyon gibi tüm cihazlar ses, mesaj ve görüntü alışverişi için birbirini görebiliyor. Yani hangi cihazı kullanırsanız kullanın, hepsinde aynı özellikleri bulabiliyorsunuz. Örneğin maç seyrederken, aynı anda kendi evinde maçı izleyen arkadaşınızla doğrudan televizyon üzerinden konuşarak pozisyonları tartışabilecekseniz. Üstelik bu standart bir servis, göründüğü kadar özel bir servis değil. Arkadaşınız evde değil de radyodan dinliyorsa ve sizi GSM telefondan aradığında, televizyon ekranından onun aradığını görecek ve uzaktan kumandayla çağrıyı kabul edebileceksiniz.

IPTV hizmeti Türkiye’de ne zaman başlayacak? IPTV hizmetinin başlaması ile hayatımızda ne gibi yenilikler olacak?
Tüm dünyada iletişim teknolojisinde yeni bir çağ açacak olan IPTV altyapısının Türkiye’ye kurulması için Türk Telekom Grubu olarak hazırlıklarımız hızla devam ediyor. Televizyon, bilgisayar, DVD/VoD ve telefonu tek bir platformda birleştiren IPTV’nin tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de televizyon izleme alışkanlıklarını değiştirmesini bekliyoruz. IPTV platformumuz, sunduğu TV yayını, isteğe bağlı içerik yayını, kişisel içerik kaydı, canlı yayını durdurma, gecikmeli yayın izleme, izle - öde, etkileşimli servisler, İnternet ve görüntülü haberleşme gibi hizmetlerle müşterilerimizin istedikleri zamanda istedikleri içeriğe ulaşmalarını sağlayacak. Ayrıca, müşterilerimizin kaçırdıkları programları istedikleri her yerden (bilgisayar kullanarak) sonradan izleyebilmelerine imkân veren WebTV servisimiz de olacak. Kullanıcıya yardımcı olan ve hedefli reklamcılık aracı olarak da kullanılabilecek kişiselleştirme yazılımı da olacak; izleyicilere ve reklam sektörüne daha fazla değer sağlayacak.

Özellikle hangi alanlara ne kadar yatırım yapıyorsunuz?
Teknolojimizi “kontrol” etmek ve böylece müşterilerimizin ihtiyaçlarına uygun hale getirebilmek için, teknoloji geliştirmeye odaklandık özellikle de çeşitli şebekeler ve çeşitli cihazlar arasında yakınsanmış çözümler sunmamıza imkân verdiği durumlarda. Çok fazla bu tür ürün mevcut olmadığı için ihraç pazarını da hedefleyebiliyoruz.
2009 yılı için Grup yatırım hedefimiz yaklaşık 2 milyar TL. 3N için yapılan lisans bedeli ödemesi ise bu rakama dâhil değil.

Türk Telekom’un Türkiye’nin en değerli markası olma sürecinde neler başarıldı? Bu sonucu nasıl değerlendiriyorsunuz?
Brand Finance tarafından hazırlanan ve Capital Dergisi’nde yayınlanan en değerli markalar listesini gördüğümüzde çok gururlandık.
Türk Telekom’u Türkiye’nin ve bölgenin öncü telekomünikasyon ve teknoloji şirketi olarak konumlandırıyoruz. Bu yolda başlıca ilkemiz; Türkiye için, insanları için, ekonomisi, kalkınması, büyümesi yani geleceği için değer yaratmak.
Türkiye’de sayısal uçurumun asgariye indirilmesi ve çevrenin korunması için ve ayrıca ülkenin geleceği olduğuna inandığımız eğitim ve inovasyon alanlarında sosyal sorumluluk projelerimize de devam ediyoruz.
Müşterilerimiz, çalışanlarımız, iş ortaklarımız ve hissedarlarımız dâhil olmak üzere tüm paydaşlarımız için belli başlı üç alanda değer yaratmaya odaklanıyoruz: eğitim, sağlık, kamu güvenliği ve emniyeti. Vitamin ürünümüz ile Milli Eğitim Bakanlığı müfredatı ile uyumlu eğitim içeriğini Türkiye’nin her yerindeki yaklaşık 10 milyon öğrenciye ulaştırıyoruz. Bu girişimin, eğitim alanında sayısal uçurumun asgariye indirilmesine katkıda bulunacağına inanıyoruz ve hem yurtiçinde hem de uluslar arası arenada çok değerli ödüllerle taçlandırılmalarından gurur duyuyoruz. Bu içeriği ve bu içeriğin ticari hale getirilmesi için kullanılacak iş modelini ihraç etmekten gurur duyuyoruz.
Sağlık alanında, en iyi doktorların mümkün olan en fazla sayıda hastaya verimli bir şekilde ulaşmasına imkân verecek projeler üzerinde çalışıyoruz. Son olarak, kamu güvenliği alanında ise, güvenlik kameraları ve trafik kontrol sistemlerinden başlayarak, tüm ülkede kentsel güvenlik yönetim sistemlerinin kurulmasına ilişkin projelere devam ediyoruz. Eğitim ve eğlence hizmetlerinden başlayarak, bütün bu girişimlerle tüm dünyada 15 ilâ 20 milyon kullanıcıya ulaşmayı hedefliyoruz. Pek tabi, bütün bu adımlar değeri yüksek bir marka inşa ediyor ve bu yüksek değerli Türk Telekom markası, tüm Türk Telekom Grubu’nun sayısı 36 bine yaklaşan çalışanlarının uyumlu takım çalışmasının ve şirkete bağlılıklarının sonucu.