Vodafone Mobile Clicks’le en iyi mobil İnternet girişimcilerini uluslararası platforma taşıyor

 


Vodafone Grubu’nun mobil internet sektöründeki en iyi ve yenilikçi girişimciyi bulmak ve gelişmesine destek olmak amacıyla küresel olarak düzenlediği Mobile Clicks 2011’in finali gerçekleştirildi.
15 - 16 Eylül 2011 tarihleri arasında Amstedam PICNIC Festivali’nde gerçekleştirilen organizasyonda, Türkiye'de finale kalan toplam beş proje arasından seçilen Bill Gastro projesi, ülkemizi temsil etti. Yenilikçilik ve ARGE çalışmalarına oldukça önem veren Vodafone, Bill Gastro projesinin sahipleri Berkant Kölem ve İsmail Ürün’e girişimlerini uluslararası platforma taşıma fırsatı sunarak, küresel bir görüş sağladı.
Bilim, teknoloji, medya, eğlence ve iş dünyalarında yeni potansiyel çözümleri ve yaratıcılık alanlarını bir araya getiren PICNIC Festival 2011 kapsamında; altyapı, sürdürülebilirlik, toplum, tasarım ve medya olmak üzere toplam beş farklı başlıkta yenilikçi senaryolar değerlendirmeye alındı. Toplam 5 kriter üzerinden değerlendirilen projeler arasından birinci seçilen Frogtek 150 bin Euro almaya hak kazanırken; ikinci seçilen Parcel Genie 50 bin avro, üçüncülüğe yerleşen Wunderlist ise 25 bin Euro ile ödüllendirildi.
Amsterdam finalinin jüri üyeleri arasında Vodafone İçerik Servisleri Direktörü Lee Epting, Roulette Cricket Genel Müdürü Dave Tharp, Vodafone Ventures VC ve Girişim Şefi Peter Barry, Neuhaus Partners Başkan Yardımcısı Paul Jozefak, Seedcamp Ortağı Reshma Sohoni ve The Next Web AB Editörü Martin Bryant gibi mobil haberleşme dünyasının önde gelen önemli isimleri yer aldı.

Mobile Clicks’de ilk kez bir Türk girişimci
2011 ayağı toplam yedi ülkede gerçekleştirilen Mobile Clicks; Almanya, Hollanda, Portekiz, İrlanda, İspanya ve İngiltere’ye ilaveten bu sene ilk defa Türkiye’den de girişimcilerin katılımıyla düzenlendi. Türkiye mobil İnternet sektörünü ileri taşıyacak yenilikçi girişimlerin sektöre kazandırılması anlamında önemli bir rol üstlenen Mobile Clicks 2011 ile Vodafone Türkiye, girişimciliği uluslararası platformlarda da desteklediğini göstermiş oldu.

Bill Gastro Projesi
Bill Gastro, restoranların işlerini mobil ve ağ üzerindeki kanallar üzerinden yönetmelerini ve tanıtmalarını sağlayan yenilikçi bir mobil PoS çözümü. Bill Gastro projesinin sahibi olan ekip, aynı isimli şirketin sahibi Berkant Kölem ve İsmail Ürün’den oluşuyor. Mayıs 2011 tarihinde kurulan şirket, mobil İnternet sektöründe faaliyet gösteriyor ve bu alanda yenilikçi çözümler üretme çabasında.
Dünya çapında mobil İnternet sektöründeki girişimcilere yönelik düzenlenen en geniş çaplı yarışma olma özelliğini taşıyan Vodafone Mobile Clicks 2011 çerçevesinde Amsterdam’da gerçekeştirilen basın toplantısında aynı zamanda juri üyelerinden olan Vodafone İçerik Servisleri Direktörü Lee Epting basının sorularını yanıtladı.
 
Girişimciler için bir fırsat: Mobile Clicks
Son dört yıldır düzenlenen Mobile Clicks ile ilgili asıl önem verilen konunun, girişimci şirketlerin endüstriye, işe ve sektöre katkı sağlayacak hale gelmesine olanak sağlamak olduğunu dile getiren Vodafone Grup Tüketici Servisleri Direktörü Antonio Garcia Urgeles, mobil İnternet’teki en iyi yenilikçi ve yaratıcı fikirlerin gelişimine destek olmaktan gurur duyduklarını dile getirdi.
Mobile Clicks’in, yenilikçi fikirleri alıp büyük pazarlara ulaştırma ve uluslararası hale getirme anlamında büyük rol üstlendiği açıklanan final gecesinde, iki yıl önce bu yarışmaya katılan Layar’ın, sanal gerçeklik (augmented reality) alanında en etkin uygulamalardan birini geliştirerek şu anda tarayıcı teknolojisi üzerinde küresel bir şirket haline geldiği örneği anlatıldı.
Türkiye’deki potansiyel hakkındaki düşünceleri sorulan juri üyeleri “Akıllı telefonlarda ‘geleneksel uygulama alanları’ olarak tanımlayabileceğimiz resim, müzik, oyun ve haber alanlarında pek çok şirketin uygulama geliştirdiğini görüyoruz. Bu alanlardan “oyun” kategorisi en popüler alan olarak göze çarpıyor. Ayrıca “verimlilik (utility)” ve “üretkenlik (productivity)” alanlarının da oldukça popüler olduğunu görüyoruz” yorumunu yaptılar.

Mobil İnternet’in eğitime katkısı
Vodafone olarak dikkat çekici ve önemli olan uygulama geliştirme alanının dikey sınıflarda sunulan uygulamalar olduğuna dikkat çeken Vodafone İçerik Servisleri Direktörü Lee Epting, “Eğitim bu anlamda çok değerli bir yere sahip. Küresel olarak yaptığımız örneklerden biri, Mısır’da okuma yazması düşük olan gruba İngilizce öğretmeyi sağlayan bir uygulama. Bu uygulama sayesinde Mısır’da okuryazarlığın yüzde 20 yükseldiğini gördük. Mobil dünyada fırsat olarak gördüğümüz bir diğer alan da mobil İnternet kullanımı. Webbox cihazımız ile Hindistan’daki sınıflara Webbox koyarak, öğretmenlere televizyon üzerinden eğitim verme imkanı sağladık” diye konuştu.

Görme ve işitme engelliler için GPS Uygulaması
Vodafone olarak “görme ve işitme engelliler özelinde” de uygulamalar geliştirdiklerine dikkat çeken Vodafone İçerik Servisleri Direktörü Lee Epting, “Vodafone olarak bu sene, görme ve işitme engelliler ile yaşlı insanlar için mobil uygulama üretmek üzere bir yarışma başlattık. Örneğin kör bir kişinin konum tayin etmek için GPS kullanması gibi. GPS, bu kişi için son yüz metreden sonra bir yönlendirme sağlayamıyor. Ancak mobil telefon ile o kişiye sesli rehberlik sağlayacak bir uygulama üreterek o engeli aşabiliyorsunuz. Aynı şekilde, yaşlı insanlara baktığımız zaman da mobil teknolojiler anlamında çok az ürün ve servis sunulduğunu görüyoruz. Dolayısıyla Vodafone olarak baktığımızda, bunu hem sosyal sorumluluk olarak görüyoruz. Hem de şu anda herkesin ilgilendiği oyun gibi geleneksel alanlar dışında çok daha az servisin ve uygulamanın geliştirildiği bu gibi sınıflarda birtakım teşvikler ve odaklanmalar ile fayda sağlayabileceğimize inanıyoruz. Yani bu gibi boş alanlardaki fırsatları değerlendirerek, daha sınıf odaklı bir yaklaşım güdüyoruz.

M-finans ve dünyanın gerçek sorunları üzerine bir çözüm
Epting son olarak dünyadaki gerçek sorunlara mobil bir uygulama ile nasıl çözüm getirdiklerine ilişkin farklı bir örnek verdi: “Bankası olmayanlar için banka diyebileceğiniz M-PESA sistemi, finans alanında Vodafone’da uygulanıyor. M-PESA, bankalarla işbirliği içerisinde geliştirilen, kısa mesaj ve yazım temelli bir ödeme sistemi. Son kontrol ettiğimde, 17 milyon müşterisi vardı. Finans önemli bir alan ve biz de M-PESA üzerinden bu alandaki yatırımlarımıza devam ediyoruz. M-PESA’yı kullanarak gerçek hayata dair problemleri çözebiliyor olmak bizim için önemli. Örneğin, Tanzanya’da kadınların doğum sırasında yaşadığı fistül isimli bir komplikasyon var. Bu komplikasyon kadınların kendilerini temiz tutmalarını çok zorlaştırıyor. Ve Afrika’da, kısıtlı imkanlar sebebiyle, kadınlar maalesef kendilerini temiz tutamadıklarından etrafına rahatsızlık verecek seviyelere gelebiliyorlar. Afrika’da bu sağlık problemi sebebiyle tecrit edilen yılda yaklaşık 3.000 kadın olduğunu biliyoruz.
Bizim de bu alana ilişkin çalışmalarımız var. Bu rahatsızlık için 2020 gelişmişlik hedefi çerçevesinde, M-PESA ile bütünleşik bir çalışma gerçekleştirdik. Kendini temiz tutamadığı içine etrafına rahatsızlık veren herhangi bir kadın hakkında bilgi verildiği takdirde, bizim oluşturduğumuz kliniğe ulaşabilmesi için bu kişiye M-PESA üzerinden yolculuk masraflarını karşılayacak bir para gönderiliyor ve aşağı yukarı 30 dakikalık bir ameliyatla bu problem giderilebiliyor. Konuyla ilgili bilgi sağlayan kişiye de ayrıca para veriyoruz, onları da bir yandan yetiştiriyoruz. Mobil üzerinden gerçekleştirilen bir finansal ödeme sistemini böylesi bir gerçek hayat problemini çözüme ulaştırabilmek üzere kullanmak bizim için çok önemli.”

Vodafone Türkiye bireysel veri ürün ve servisleri bölüm başkanı Ömer Kuyucu ise yaptığı açıklamada; “Türkiye’de de küreselden çok farklı bir noktada değiliz. Geleneksel anlamda oyun, müzik ve haber gibi alanlar, yeni uygulamaların geliştirildiği alanlar. Eskiden indirilen oyunlar artık sosyal oyuna döndü, tarayıcı tabanlı oyun oldu; sipariş verme uygulamanız, bulunduğunuz konuma göre şekillenmeye başladı. Biz de Türkiye’de bu alandaki yatırımları destekliyoruz. Türkiye’de küçük girişimcileri sadece İnternet sektöründe değil, tüm sektörlerde son derece yaratıcı. Türk girişimciler İnternet’te yakaladığı başarının daha büyüklerini mobil teknolojileri kullanarak elde edebilirler” dedi ve sözlerine şöyle devam etti: “Vodafone Türkiye olarak önümüzdeki sene Mobile Clicks finallerini Türkiye’de yapmayı değerlendiriyoruz. Bu sene Türkiye’den geçerli başvuru sayısı 17 idi. Kriterlere uygun olmayan başvuru sayısı ise 117’den fazla oldu; yani, “Olgun olmayan ve başvuru kriterlerini karşılamayan” sayı 117’den fazla. Bu da girişimcilerle birlikte başvuru sürecini iyileştirmemiz gerektiğini gösteriyor. Mobile Clicks’te, diğer pazarlar içinde Web sitesine en fazla girilen, en çok tıklanan Türkiye sitesi oldu. Yani ilgi çok yüksek ama somut bir şey çıkarma noktasında gelişmemiz gerekiyor.”