Sinan OYMACI

Saydam

Marka değeri mi dediniz?

Kurumsallaşma, kurumsal kimlik kavramlarının bir parçası olan marka ve marka yönetimi ile bir alt bileşeni olan sayısal varlık yönetimine kadar uzanan yelpazede yer alan ‘Marka Değeri’ o kadar çok gündemde gözükmeye başladı ki; ‘bu marka değeri nedir’ sorusunu kendime sormama yol açtı.
Markanın kurumlara ve müşterilere ne ifade ettiğine bir göz atalım.
Kurumlar için marka:

  • Rekabet etmeyi kolaylaştırıyor
  • Ürünlerin daha kolay bulunmasını sağlıyor (Daha fazla satıcı oluşuyor)
  • Yasal korumayı güçlendiriyor (Kullanıcı ve satıcılar hakları savunmaya başlıyor)
  • Kaliteli olduğunu anlatmasına çok gerek kalmıyor
  • Lider olduğu düşünüldüğü için herkesin onu izlediği düşünülüyor

Müşteriler için marka:

  • Sorumluluk duygusunu artırıyor
  • Risk almasını kolaylaştırıyor
  • Araştırma yapmadan yönleniyor
  • Kaliteli bir ürün aldığını varsayıyor (Bu marka yanlış yapmaz hissi)
  • Statü sembolü olarak görüyor

Apple iphone 5’in 2 Milyon ön sipariş alması, satışa çıktığı günlerde 5 milyon satmasını marka etkisine bağlamamız çok zor değil.
Marka değerine gelirsek;
183 Milyar dolar, 71 Milyar dolar ve 77 Milyar dolar.
Bunlar Apple’ın üç farklı marka değerleme şirketi tarafından belirlenen 2012 senesi marka değerleri. Dünyanın en değerli markalarının sıralamasında Apple iki listede birinci, bir listede ise birinci sırada. Rakamlar, ‘Millward Brown’, ‘’Brand Finance’ ve ‘Interbrand’ şirketlerinin 2012 raporlarından alındı.
Aradaki farklara dikkatinizi çekerim. Demek ki, metodoloji ve değerleme kriterleri farklı ve çok önemli. Herkes bir rapora istinaden kendisine bir pay çıkarabilir.
Dünyadaki 2012 senesi marka değeri en yüksek ilk on şirketini listeyelim:

Apple - 183

Apple – 71

Coca Cola – 78

IBM - 116

Google – 48

Apple – 77

Google - 108

Microsoft – 46

IBM – 75

McDonald’s – 95

IBM – 39

Google - 69

Microsoft - 77

Walmart – 38

Microsoft - 57

Coca Cola - 74

Samsung – 38

General Electric – 43

Marlboro – 73

General Electric – 38

McDonald’s – 40

AT & T – 69

Coca Cola – 31

Intel - 39

Verizon - 49

Vodafone - 30

Samsung – 32

China Mobile - 47

Amazon - 28

Toyota - 30

* Millward Brown raporu

* Brand Finance raporu

* Interbrand raporu

Rakamlar Milyar Amerikan dolarıdır.
Türkiye ile ilgili elimde sadece ‘Brand Finance’ raporu var. Bu listenin ilk onu:

Türk Telekom – 2,019

Türk Hava Yolları -1,681

Akbank – 1,582

İş Bankası – 1,569

Turkcell – 1,539

Anadolu Efes – 1,509

Garanti Bankası – 1,434

Arçelik – 1,236

Yapı Kredi – 1,138

OMV Petrol Ofisi – 1,062

milyon dolar olarak sıralanıyor.
İlk yüz Türk şirketi marka değeri toplamı yaklaşık 33 Milyar dolar. Aynı araştırma kuruluşunun sadece Apple için belirlediği değer 71 Milyar dolar.
Bir başka ilginç husus ise, dünyadaki listelerde teknoloji şirketlerinin büyük bir hakimiyeti söz konusu. Hiç bir finans şirketi yok. Bizde ise ağırlık bankalarda, teknoloji şirketi yok.
Tek sonuç: Bilişim ve Haberleşme Teknolojilerinde daha yapılacak çok şey var. Biz, değil yolunda başında olmak, yola çıkmamışız gibi duruyor maalesef.
Görüş ve düşüncelerinizi bana iletin ki, neyi doğru neyi yanlış yapıyoruz görelim. Tüm güzellikler sizlerle olsun. Bilgi paylaştıkça çoğalır. Sağlıcakla kalın. (İstanbul – 4.Ekim.2012)