Katma Değerli Servisler

GSM sektöründe abonelere hizmet vermek demek, artık sadece mobil ses iletişimi sağlamak anlamına gelmiyor.
Ses dışı hizmetler olarak nitelendirilen, mesajlaşma, veri ve içerik servisleriyle beraber mobil elektronik ticaret, görsel radyo, geniş bantta ve sesli görüşmede sabit hat ve mobil yakınsaması gibi kavramlar katma değerli servisler olarak adlandırılıyorlar. Günümüzde özellikle mobil operatörlerin mevcut olan abonelerini koruması ve müşteri memnuniyetini sağlamak adına müzik sektöründen finansa kadar uzanan geniş bir yelpazede katma değerli servisler konusunda sürekli ARGE çalışmaları yapıyorlar.
Telepati Dergisi olarak ülkemizdeki üç GSM operatörünün katma değerli servislerden sorumlu tepe yöneticilerine verilen hizmetler ve operatör hedefleri hakkında yönelttiğimiz sorulara ayrıntılı ve açıklayıcı cevaplar alarak bir katma değerli servisler dosyası hazırladık.

Türkiye pazarındaki operatörler olarak en değerli katma değerli servis (KDS) uygulamalarınız nelerdir (Teknik gelişmişlik olarak ayrı, cirosal bazda en çok gelir getireni ayrı olarak değerlendirmenizi rica ediyoruz)?
Ayşegül Ceyda Yıldırım (Avea Katma Değerli Servisler Direktörü): Avea'da eğlenceden müziğe, bilgiden veri iletimine, mesajlaşmadan televizyona, mobil-devletten banka ve alışverişe kadar farklı kategorilerde abonelerin ihtiyaçlarını karşılayan pek çok servis bulunuyor.
“ Avea BiDünya ” çatısı altında yer alan yüzden fazla katma değerli servis bilgi, eğlence, müzik, oyun, mesajlaşma ve İnternet gibi farklı kategorilere ayrılarak sunuluyor. Bu kategorilerde birçok servis Avea tarafından Türkiye'de ilk defa sunuldu ve bazıları halen pazarda tek olma özelliğini koruyor. Ringa, BasKonuş, Blackberry, Müzikİndir, RenkliSMS, NeşeliMesaj ve MobilVizyon servisleri Avea'nın Türkiye'de ilk defa sunduğu servislere örnek olarak gösterilebilir.
Abonelerin son dönemde en çok tercih ettiği servislerin başında WAP , İnternet ve Data Paketleri, MobilVizyon ve Müzik servisleri geliyor. Müzikİndir servisi özellikle gençlerin en çok tercih ettiği servislerden biri. İlk defa Müzikİndir ile sadece Avea aboneleri, 80.000'den fazla şarkıdan dilediklerinin tamamını mobil telefonlarına ve bilgisayarlarına indirebiliyorlar. MüzikÇalar servisimiz ile istedikleri zaman ve istedikleri yerde müzik dinleyebiliyorlar.
Bilgi Paketlerindeki Fenerbahçe, Galatasaray, Beşiktaş ve Trabzonspor futbol paketleri en çok talep gören paketlerimiz arasında yer alıyor. GoleKontör Kampanyamız ile bir ilki gerçekleştirdik ve bu paketlere üye olan abonelere takımının attığı her gole karşılık 3 kontör / 1 dakika hediye ettik. Euro2008'de tüm futbol paketleri abonelerimiz Milli Takım'ımızın attığı her gol için 3 katı GoleKontör kazandı. Bugüne kadar verilen hediye kontörler 3,5 milyona, dakikalar ise 500 bine ulaştı . Ringa ise, Türkiye'de ilk defa Avea tarafından Aralık 2004'te sunuldu ve tanıtımdan bu yana serviste 4,5 milyonun üzerinde üyelik işlemi gerçekleşti.
Cenk Serdar (Turkcell Katma Değerli Servislerden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı):
Turkcell olarak, en yaygın ve en iyi kapsama alanıyla Türk halkına en çeşitli servisleri en zengin içerikle sunuyoruz. Katma değerli servisler alanındaki liderliğimizi 200'ün üzerinde iş ortağımızdan aldığımız güçle devam ettiriyoruz.
Hızla gelişen GSM sektöründe abonelere hizmet vermenin mobil ses haberleşmesi sağlamanın çok ötesine geçtiğini gören Turkcell, müşterilerini mobil yaşamla buluşturmayı amaçlıyor. 2007 yılında 16 milyon kişi İnternet'e Turkcell ile bağlandı. Mobil İnternet'i abonelerin yaşamının bir parçası haline getirmek amacıyla kullanıcıların her an her yerde İnternet'e ulaşabileceklerini anlatarak ve mobil İnternet'i kullanmaya teşvik edici kampanyalarla kullanımın yaygınlaştırılması ve arttırılması hedefleniyor.
Mobil İnternet mobil telefonunuzdaki veya diz üstü bilgisayarınızdaki İnternet'tir. Mobil İnternet ile her an her yerde İnternet'e bağlanarak gazetenizi okuyabilir, bankacılık işlemlerinizi yapabilir, e-postalarınızı kontrol edebilir veya trafik durumunu öğrenebilirsiniz.
Mobil İnternet fiyatları artık çok daha uygun fırsatlar sunuyor. İnternet'e daha uygun fiyatlarla mobil olarak bağlanabilmek için günlük kullanım ya da haftalık ve aylık paketlerden biri tercih edilebilir. Günlük kullanım sadece 1 YTL/10 kontör ve gece 24.00'e kadar geçerli. Ön ödemeli hattı olan abonelere sunulan haftalık paketin fiyatı 25 kontör. Faturalı hattı olan abonelerin satın alabildiği aylık paket ise 9 YTL (22 Ağustos'a kadar). Bilgisayardan İnternet için ise iki seçenek var: 1 GB ile limitli aylık paketin fiyatı 39 YTL iken, 3 GB ile limitli aylık paketin fiyatı 59 YTL.
Mobil İnternet kullanımını yaygınlaştırmak ve müşteri deneyimini zenginleştirmek üzere 2006 Eylül ayında turkcell-im hayata geçirildi. Turkcell-im, 35,1 milyon abonesi bulunan lider teknoloji şirketi Turkcell tarafından müşterilerinin tek bir adresten tüm katma değerli Turkcell servislerine kolayca ulaşımını sağlıyor. 2006 Eylül ayından bu yana Türkiye'nin yaklaşık 5'te birinin mobil İnternet kullanmasını sağlayan turkcell-im, eğlenceden haber ve spora, müzikten sohbet ve oyuna kadar 1 milyon içeriği Türkiye'de ilk kez kullanıcısıyla buluşturarak erişilmesi güç bir başarıya imza attı.
Bildiğiniz gibi turkcell-im, mobil İnternet kullanımını yaygınlaştırmak amacıyla turkcell-im İnternet uygulamasını kullanıcılara sunuyor. Turkcell-im İnternet uygulaması, abonelerinin mobil telefon üzerinden, İnternet dünyasına en uygun görünüm ve deneyimle ulaşabilmelerini sağlıyor.
Turkcell-im İnternet servisine wap.turkcell-im.com.tr ana sayfasından ulaşılabiliyor. Sayfada, İnternet tarayıcısında olduğu gibi bir adres çubuğu yer alıyor. Kullanıcı gezmek istediği Web sitesinin adresini buraya girdiğinde uygulama ilgili Web sitesini otomatik olarak telefon ekranına göre optimize ediyor. Kullanıcı, bilgisayar başında yaşadığı deneyimin aynısını mobil telefonu üzerinden gerçekleştirebiliyor. Turkcell-im İnternet servisi kullanıcılara tam bir İnternet deneyimi yaşatmak için gezilen sayfaları kaydetme, favorilerine ekleme olanağı sağlıyor.
Yine son dönemde İnternet dünyasının uluslararası önemli markaları olan Windows Live Messenger, Google ve Yahoo Go! işbirlikleri ile mobil İnternet'i müşterilerin günlük hayatının bir parçası haline getirmek konusunda büyük adımlar atıldı.
Turkcell aboneleri, Google arama motoruna turkcell-im sayfasından kolayca ulaşarak veri bedeli haricinde hiçbir ek ücret ödemeden İnternet'te arama yapma imkânına sahip oldular.
Google işbirliğinin hemen ardından Turkcell, Microsoft işbirliği ile Türkiye'de en çok kullanılan anında mesajlaşma servisi Windows Live Messenger'ı Türkiye'de ilk defa müşterilerinin kullanımına sundu. Windows Live Messenger servisi ile kullanıcılar mobil telefonlarına yükledikleri bir uygulama ile bilgisayardan ve mobil telefondan çevrimiçi olan arkadaşlarıyla doğrudan iletişim kurabiliyor ve bilgisayarda kullanmaya alıştıkları hızlı ve kolay sohbet ortamını mobil telefonlarına taşıyabiliyorlar. Tanıtım döneminde 1,2 milyon kullanıcıya ulaşan Windows Live Messenger servisi bilgisayar uygulamasında mevcut olan birçok özelliğe ulaşmayı sağlıyor ve aynı zamanda e-posta ve şifre gibi kullanıcı bilgilerinin gizliliği açısından da mobil ortamda Windows Live Messenger'a ulaşmak için güvenli bir çözüm oluşturuyor.
Turkcell'in İnternet dünyasındaki 3. işbirliği Yahoo Go! ile turkcell-im üzerinden Yahoo Go!'ya tek tıkla erişilebiliyor. Mobil kullanıcılar için İnternet üzerindeki en önemli başlangıç noktalarından biri olan Yahoo Go! 2.0, özel tasarımı, İnternet'teki herhangi bir içerikle özelleştirilebilir olması ve mobil arama için geliştirilmiş Yahoo! oneSearch ile mobil İnternet deneyimine yeni bir anlam kazandırıyor.
turkcell-im benim: Video ve fotoğraf paylaşım ve saklama sitesi turkcell-im benim dünyadaki benzer örneklerinden farklı olarak Web'den veya mobil telefondan aynı anda kolay erişim ve kullanım imkânı sunuyor. Turkcell-im benim'de 2 milyon içerik bulunuyor. Kullanıcılar, turkcell-im benim'e fotoğraf ve videolarını yükleyerek birbirleriyle sosyal bir ortamda paylaşabiliyor ve güvenli bir şekilde saklayabiliyorlar. 4040'a MMS atarak fotoğraf ve videolar turkcell-im benim'e yüklenebiliyor. Fotoğraf ve videolar kişiye özel olabileceği gibi tüm kullanıcılara da açık olabiliyor. Kullanıcıların ücretsiz 1GB saklama alanları var. Bu İnternet ve mobil yakınsaması, Turkcell'in abonelerine sunduğu önemli bir avantaj olarak göze çarpıyor.
Hava Durumu: Hava Durumu Paketi'yle ücretsiz olarak üç günlük hava durumu günlük olarak müşterilerin telefonuna iletilir. Böylece abone olunan ilin, 3 günlük en düşük ve en yüksek sıcaklıkları ile havanın açık ya da kapalı olduğuna dair tahminleri tek mesajla anında öğrenilebilinir. Hava Durumu Paketi'ne, ABONE HAVA yazıp 7777 'ye göndererek veya Bugün/Hava linki altından abone olunabilir.
Bunun dışında çok farklı alanlarda abonelerimizin hayatını kolaylaştıran ve zenginleştiren birçok katma değerli servisimizi hizmete sunuyoruz. Ciroya göre bir ayrım paylaşmayı tercih etmediğimizden bunların bazılarını şöyle sıralayabiliriz:
Turkcell Mobil İmza: Turkcell, mobil telefonlar için geliştirilmiş, yasal olarak ıslak imzaya eşdeğer elektronik imza uygulamasını, SIM kart üzerindeki ek güvenlik özellikleriyle beraber dünyada ilk şirket olarak kullanıcılarının hizmetine sundu. Yasal olarak ıslak imzaya eşdeğer olan Turkcell Mobil İmza , Şubat ayında beş bankanın işbirliğiyle İnternet bankacılığı alanında başlamıştı. 11 bankaya yayılan uygulama kısa sürede büyüdü ve kamuda, belediyecilik ve bankacılık alanında farklı uygulamalarda (ATM'den kartsız para çekme, kredi onayı gibi), e- imzalı e-posta, e-dosya, e-satın alma gibi birçok farklı alanda da kullanılmaya başlandı.
Mobil Pazarlama: Turkcell'de mobil pazarlama faaliyetleri 2004'te 78, 2005'te 167, 2006'de 296 kampanyayla katlanarak büyüdü. 2006 yılında 30 farklı sektörde 120'den fazla markayla mobil pazarlama çalışması gerçekleştirildi. 2007 yılında ise 216 marka, 37 farklı sektör ile 370 mobil pazarlama çalışması gerçekleştirildi. 17 milyon tüketici mobil pazarlama faaliyetinde bulundu.
Turkcell-im /Mobil Pazarlama: Turkcell-im WAP Net kapısında banner reklam, WAP link gibi olanaklar bulunuyor. Turkcell-im reklâm bandı alanı satışı 2007 Mayıs'ta duyuruldu, 2007'de 29 marka ile 51 reklâm bandı projesi gerçekleştirildi. Turkcell, Türkiye'nin ilk, dünyanın sayılı uygulamasından olan reklâm bandı reklam uygulamasını mobil İnternet'e taşıdı (Garanti Bankası WAP reklâm bandı). Markaların WAP reklâm bandı reklamlarına ortalama tıklanma oranımız %8 seviyelerinde. Kampanyanın daha efektif kurgulandığı ve doğru sayfadan, doğru abonelere gösterim yapıldığında tıklanma oranı %30 seviyelerine kadar çıkmakta.
Hedefli Mesaj – Cepte Fırsat (markaların, fayda&fırsat reklam mesajı alınmasına karşılık kontör/dakika kazandırma programı ): Turkcell'in oluşturduğu 6,2 milyon kişiden oluşan izinli veritabanına markalar hedefleme yaparak fayda ve fırsat duyurularını KMS, MMS/ÇOMS-Çoklu Ortam Mesaj Servisleri veya video gibi farklı biçimlerde gönderebilir. Tüketici bu duyurular sayesinde gerçekten ilgileneceği markaların fayda ve fırsatlarından yararlanabilir. Ek olarak abonelerimiz “cepte fırsat” olarak adlandırdığımız bu programa dâhil olarak kısa mesaj ve kontör kazanır.
Mobil Kupon: Mobil pazarlama kampanyalarında tüketiciyi fiziksel dünyadan ödüllendirmek için oluşturulan bir mobil geri dönüş sistemidir. Tüketici markanın kampanyasına katıldığında, mobil telefonuna mobil kupon gönderilir. Bu mobil kuponu, markanın kampanyasına bağlı olarak satın alacağı üründe indirim, hediye ürün veya etkinlik bileti olarak kullanabilir. Tüketici mobil telefonuna gelen mobil kuponu, kasiyer veya etkinlik alanı gibi teminatın yapılacağı ilgili noktada bir mobil PoS-Point of Sale/Satış Noktası cihazına okutarak kullanır. Abonelerimiz çeşitli markaların çeşitli kampanyalarında kolaylıkla indirim, hediye veya etkinlik bileti kazanır.
Tonla Kazan: TonlaKazan mobil reklamcılıkta dünyada bir ilk. Turkcell, TonlaKazan servisiyle sadece yeni bir reklam platformu değil, reklamcılık dünyasına yeni kavramlar da getirdi. Turkcell müşterileri TonlaKazan'la, ÇalarkenDinlet'lerini reklam müziklerinden oluşturarak, kendilerini arayanlara dinlettikleri oranda kontör ve dakika kazanıyorlar.
TonlaKazan servisi Akbank, Coca-Cola, Digiturk, Eti, Garanti Bankası, gittigidiyor.com, gnçtrkcll, İddaa, İş Bankası – Maximum Kart, Kraft, Nestle, Nivea, P&G, Ülker, Unilever ve TEB gibi önemli markalarla duyurduk. TonlaKazan'a Web, WAP ve kısa mesaj yoluyla üye olunabiliyor.
Üyeler, TonlaKazan platformundaki farklı reklam müziklerinden beğendiklerini kendilerine ÇalarkenDinlet içeriği olarak seçip çevrelerine dinletecekleri reklamı belirliyorlar.
Reklam verenler, TonlaKazan'da “ dinlettikçe öde ” (CPL – Cost Per Listening) fiyatlandırma modeliyle performans bazlı reklam yayınlayabilecekler. Böylece reklam verenlere tam anlamıyla ölçümlenebilir bir mecra fırsatı sunuluyor.
KonuşGönder: KonuşGönder servisi, dünyada 7 operatör tarafından sağlanıyor ve 130 milyon abone tarafından kullanılıyor. Özellikle Asya Pasifik bölgesinde gençler arasında tercih edilen bir servis olma özelliği de taşıyor. KonuşGönder adlı mesajlaşma servisi, Turkcell abonelerinin birbirlerine mesajlarını kendi sesleriyle 30 saniyelik sürede gönderebilmelerini sağlıyor. Mesajlarını sesiyle gönderip özelleştirmek isteyenler, mesaj yazma fırsatı bulamayanlar veya zorlananlar, doğum günü, evlilik yıldönümü gibi özel gün kutlamalarını sesiyle göndermek isteyenlere KonuşGönder servisi yeni bir fırsat sunuyor.
KonuşGönder mesajı göndermek istenilen numaranın başına “0” yerine “*” konarak (Örneğin: *53XXXXXXXX) aranması ve mesajlarını söyleyip kapatmaları yeterli oluyor. KonuşGönder mesajı istenilen kişiye hemen ulaşıyor. KonuşGönder mesajı göndermenin ücreti 1 kısa mesaj ücretiyle aynı. Gönderilen yeni KonuşGönder mesajları *0* aranarak ücretsiz dinlenebiliyor.
TelefonRehberim: Turkcell, mobil telefon rehberine kaydedilen telefon numaralarının güvenle ve ücretsiz olarak yedeklenmesi için “TurkcellTelefonRehberim” hizmetini sunuyor. Telefonunuz uyumluysa, mobil telefon rehberinizdeki kayıtlar Turkcell TelefonRehberim'e kolayca aktarılabiliyor, telefon değişikliğinde yedeklenen kayıtlar yeni telefon rehberine kolayca aktarılabiliyor. Uyumlu telefonu bulunmayan aboneler ise, Turkcell TelefonRehberim'in Web sayfasını kullanarak saklamak istedikleri kayıtları, servisin kişiye özel web sayfasında koruma altına alabiliyor. Turkcell TelefonRehberim sayesinde, mobil telefonlarına ne olursa olsun, rehberdeki numaralar hiçbir zaman kaybolmuyor. Turkcell TelefonRehberim servisini kullanmaya başlamak için tamamen ücretsiz olarak 7777'e Rehber yazıp göndermek yeterli.
Turkcell Asistans: TurkcellAsistans'a üye olan Turkcell'liler, acil durumlarda veya günlük hayatlarında ihtiyaç duydukları birçok konu için TurkcellAsistans'ı 7 gün 24 saat 0532 757 7070 numaralı telefondan arayabiliyorlar. Türkiye'nin en büyük bireysel Asistans hizmeti olan TurkcellAsistans, 60'ın üzerinde hizmetiyle Turkcell müşterilerinin hayatını kolaylaştırıyor. Üstelik Gold ve Platinum dünyasında olan Turkcell'liler bu hizmetlerden ücretsiz olarak faydalanabiliyor. Turkcell Asistans Servisi dâhilinde üyeler şu tür hizmetlerden faydalanabiliyor:
•  Tıbbi danışmanlık ve ilaç temini ile acil durumlarda sınırsız ve ücretsiz kara ve hava ambulansı hizmeti ile eve doktor gönderimi de dâhil olmak üzere birçok tıbbi yardım,
•  Yol yardım hizmeti dâhilinde çekici temini ve zorunlu hallerde konaklama, araç kiralama, araç muhafaza ve muayene hizmetleri ya da ulaşım organizasyonları gibi teknik destek hizmetleri,
•  Yurt içi veya yurt dışı seyahatleri için rezervasyon ve bilet işlemleri, vize başvuruları, otel uçak bileti rezervasyon veya satın alınması, seyahat danışmanlığı gibi çeşitli seyahat hizmetleri,
•  Elektrik ve su tesisatı tamiri, çilingir hizmeti, camcı ve marangoz teminiyle ilaçlama, temizlik hizmetleri ve hukuki danışmanlık da dâhil olmak üzere çeşitli konut hizmetleri,
•  Ayrıca içerisinde hukuki danışmanlık, bilet rezervasyonu, telefon numaraları gibi akla gelebilecek birçok bilgiye hiçbir ücret ödemeden ulaşabiliyorlar.
Turkcell Concierge Servisi: Turkcell Concierge Servisi, akla gelecek her türlü konuda 7 gün 24 saat Platinum müşterilerinin yanında olacak. Sosyal yaşamlarını ilgi alanları doğrultusunda onların adına organize edecek ve çeşitli önerilerde bulunacak “Seyahat”, “Kültür ve Sanat”, “Lezzet”, “Sağlıklı Yaşam” ve “Alışveriş ve Organizasyon” danışmanlarının tek amacı, bu üyelerinin vakitlerini detaylarla harcamalarını engelleyerek hayatın tadına daha çok varmalarını sağlamak olacak.
TurkcellCepteCevap: Müşterilerin her türlü sorusu yanıtlanıyor. Soru dilediği gibi yazılıp 4500'a kısa mesajla gönderiliyor, yanıtı çok kısa bir süre içinde telefonuna geliyor. TurkcellCepteCevap servisi bilimsel uzmanlık, matematiksel çözüm içeren konular ile sağlık, psikoloji, din, politika, magazin konularında kişisel yorum içeren sorulara yanıt vermiyor.
Turkcell Mobil Cüzdan : Sektörlerinde pek çok öncü uygulamaya imza atan Garanti Bankası ve Turkcell'in birlikte yürüttüğü projenin sonucunda, kredi kartları Türkiye'de ilk defa Mobil Cüzdan ile mobil telefonlara girecek. 6 ay sürmesi planlanan pilot proje boyunca, Garanti Bankası'nın Bonus Trink kredi kartlarıyla yapılabilen tüm işlemler, Turkcell hatlı, MasterCard PayPass™ teknolojisine sahip mobil telefonlar aracılığıyla gerçekleştirilebilecek. Pilot projede, bu amaçla üretilmiş NFC uyumlu ilk örnek mobil telefonlar kullanılacak. Uzmanlara göre, 5 yıl içinde 400 milyona yakın kişi, NFC teknolojisini destekleyen mobil telefonları tercih edecek ve sistem kısa süre içinde bankacılığın yanı sıra, pek çok alanda hizmete sunulacak. Önümüzdeki senelerde bu sayede mobil telefonumuz kimlik kartı ve anahtarımız da olacak.
Windows Live Messenger : Turkcell, Microsoft'la yapmış olduğu işbirliğiyle yeni nesil MSN Messenger olarak tanımlanan Windows Live Messenger uygulamasını mobil telefonlarına taşıyor. Türkiye'de ilk defa Turkcell tarafından sunulmuş olan bu servis sayesinde Windows Live Messenger kullanıcıları mobil telefonlarına yükledikleri bir uygulama ile bilgisayardan ve telefonundan çevrimiçi olan arkadaşlarıyla doğrudan iletişim kurabiliyor ve bilgisayarda kullanmaya alıştıkları hızlı ve kolay sohbet ortamını mobil telefonlarına taşıyabiliyorlar. Bilgisayar uygulamasında mevcut olan birçok özelliğe ulaşılmayı sağlayan bu servis aynı zamanda e-posta ve şifre gibi kullanıcı bilgilerinin gizliliği açısından da mobil ortamda Windows Live Messenger'a ulaşmak için güvenli bir çözüm oluşturuyor.
Hastaların yaşam kalitesini yükseltip hareketli ve normal bir yaşam sürmelerini sağlayan teletıp çözümleri: Mobil sağlık hizmetleri hastalara düzenli kontrol ve bilgilendirme imkânı sağlıyor.
Kalp rahatsızlığı bulunan hastaların kalp hareketleri, artık yanlarında rahatça taşıyabilecekleri küçük bir cihazla monitörle sürekli takip ve analiz ediliyor. Kardiyolojik rahatsızlıkları olan hastalar için hızlı ve yerinde tedavi çok önemli olduğu için MobilEKG cihazı kalp hastalarına hayati bir hizmet sunuyor.
KimAramış : Telefonunuz kapalıyken ya da ulaşılamaz olduğunuzda herhangi bir yönlendirme yapmanıza gerek kalmadan sizi kimin aradığını ve size ne mesaj bıraktığını ücretsiz bildiren servistir. KimAramış servisi ile telefonunuz kapalı ya da ulaşılamazken hem sizi kimin, kaç kez, hangi tarih ve saatte aradığı bilgileri telefonunuz ulaşılabilir duruma geldiği anda kısa mesajla bildirilir ve hem de sizi arayanlar size sesli mesaj bırakabilirler.
Goller Cepte: Goller Cepte üyesi olduğunuz takımın ya da bir turnuvanın maçlarında atılan tüm golleri, mobil telefonunuzdan maç anında izlemenizi sağlayan servistir. Goller Cepte servisi ile üye olduğu takımın gol görüntülerini sadece Turkcell aboneleri telefonundan izleme şansına sahip oluyor.
Goller Cepte üyeleri aynı zamanda EURO 2008'de de atılan tüm golleri de telefonlarından izlediler. Sadece A Milli Futbol Takımımızın değil, turnuvada oynanan tüm maçların gol görüntüleri maç sırasında Goller Cepte üyelerinin telefonlarına gönderildi.
İBB Cep Trafik: Trafik ve yol bilgilerine, seyahat öncesinde sahip olma imkânı tanıyan İBBCepTrafik uygulamasıyla, sürücü ve yolcular, telefonlarını kullanarak, günün her saatinde anlık trafik durum bilgilerine ulaşabiliyor. İstanbul kent genelindeki yolculuklara rehberlik eden ve trafik yoğunluğuna göre alternatif güzergâh sunulan programda, kullanıcılar telefonlarıyla, 175 noktadaki trafik görüntülerini canlı olarak izleyebilir ve 280 adet trafik ölçüm detektörüyle hazırlanan Trafik Yoğunluk Haritası'ndan, yoğunluk bilgilerini alabiliyorlar.
Bununla birlikte, İstanbul içinde seçilen iki nokta arasındaki tahmini seyahat süresi tespiti de, İBBCeptrafik'le hizmete sunulan diğer bir uygulama. Trafik uygulaması 1530 'a TRAFIK yazarak göndererek yüklenebilir.
Tüm bu servislerin yanı sıra kurumsal müşterilerimizin kullanımları için; Kurumsal Mesajlaşma Çözümleri, Araç Takip Çözümleri, Satış Gücü Otomasyonu, Telemetri çözümleri gibi kategorilerde toplam 26 çözümü Kurumsal Çözümler Kataloğu adı altında müşterilerimize sunuyoruz. Avukatlar, Doktorlar, Muhasebeci ve Mali Müşavirler gibi sektörler için özel KMS yazılımları, kısa mesaj la Hastane Randevu Sistemleri ve kısa mesajla laboratuar sonuçlarının alınabildiği LabSMS servisi gibi servisler sayesinde, kurumsal müşterilerimize özel çözümler sunarak, müşterilerimizin süreçlerini kolaylaştırmayı hedefliyoruz. Örnek verecek olursak:
EkipMobil: EkipMobil, Turkcell'in faturalı kurumsal aboneleri için geliştirdiği bir servis. İnternet üzerinden erişilebilen bu servisle, kurumsal müşteriler saha ekiplerini harita üzerinde görebilir ve yönlendirme yapabilir. Özellikle sahada mobil olan satış ekibi, saha destek ekibi vs. gibi ekiplerin izlenmesi ve mekâna göre yönlendirilmesi ile kurumsal müşteri ihtiyaçlarını karşılamak için tasarlanmış bu servis için şirket tarafından herhangi bir donanım ya da yazılım satın alınması gerekmez. Ancak kurumun harita altyapısına ulaşım için bir proje bedeli talep edilir. Firma ayrıca EkipMobil kampanyasından faydalanarak, 12 ay serviste kalma taahhüdüyle herhangi bir proje bedeli ödemeden EkipMobil hizmetinden faydalanabilir.
Güvenlik : GPRS Alarm / GPRS Güvenlik Kamerası Emniyet Teşkilatı için çalışıyor. Sistem ile İstanbul, 570 kamera G-SHDSL modemler aracılığıyla Türk Telekom altyapısı kullanılarak 24 saat MOBESE merkezinden izleniyor, 3 bin 500 ekibin pozisyon bilgileri Turkcell'in kurumsal GPRS erişimi ile merkeze aktarılıyor ve olaylara anında müdahale ediliyor.
Utku Alptekin (Vodafone Türkiye Mobil Plus Kanalları Bölüm Başkanı): Vodafone, katma değerli servisleri abonelerine SMS (kısa mesaj servisleri), IVR (etkileşimli sesli yanıt sistemi) ve WAP (kablosuz uygulama platformu) platformları üzerinden ulaştırıyor. Vodafone'un eğlence ve bilgi Net kapısı Vodafone Live!'de toplanan bu servisler müzik, oyun, haber, spor gibi alanlarda günlük yaşam için gereken her türlü bilgi servisinden oluşuyor.
Abonelerimiz Vodafone Live! üzerinden e n yeni şarkıları, en komik sesleri ve en eğlenceli resimleri mobil telefonlarına indirebiliyor veya sevdiklerine hediye edebiliyor. Oyun tutkunu Vodafone aboneleri, aksiyon, macera, bulmaca, strateji konularında hareketli ve renkli oyunlara bu platformdan erişebiliyor.
Kısa süre önce hizmete giren LookAtMe! video servisiyle aboneler ç ektikleri videoları servise ücretsiz yolluyor ve videolar LookAtMe! sayfalarında izlendikçe kontör, YTL ya da dakika kazanıyorlar.
Güncel haberler ve detaylı hava durumu bilgileri için Vodafone Live! sayfalarında gezinmek yeterli.
Sporla ilgilenen Vodafone aboneleri ise, s on skorlar, son dakika spor haberleri, futbol, basketbol ve Formula 1 gibi başlıklarda spor dünyasını Vodafone Live! sayfalarından kolayca takip edebiliyor.
Vodafone, bu hizmetlerin yanı sıra astrolojiden diyet bilgilerine, şans oyunları sonuçlarından kültür sanat etkinliklerine kadar pek çok konuda aboneleri Vodafone Live! sayfalarında bilgilendiriyor.
En değerli KDS (katma değerli servis) uygulamaları; eğlenceye yönelik melodi, video, oyun ve telefonlarına tümleştirilerek kullanılan çeşitli uygulamalar ile abonelerin genel ve belli dönemlerdeki eğilimlerine hitaben hazırlanıp sunulan bilgi servisleri. Uygulamalara örnek olarak, mobil telefonların TV kumandası, pusula, sözlük gibi kullanılmasını sağlayan programları verebiliriz. Bilgi servislerine örnek olarak da haber, spor, finans, astroloji gibi, abonelerin günlük olarak takip edebildikleri servislerin yanında ayrıca kişiye özel diyet programının sunulması gibi örnekler verilebilir. Ayrıca bulundukları bölgelerde olan depremler hakkında bilgi edindikleri bilgi servislerini de örnek gösterebiliriz.

Dünyada ve Türkiye'de KDS pazarının şu anki büyüklükleri (ciro) ne kadardır? Dünyada ve Türkiye'de KDS pazarının gelişim hızı ve dünyadan öne çıkan katma değerli servis örnekleri hakkında bilgi verir misiniz?
Ayşegül Ceyda Yıldırım (Avea): Ovum'un Aralık 2006'da yaptığı araştırmaya göre; mobil eğlence Türkiye pazarı 2006 yılında 1,07 milyar Dolar iken, bu rakamın 2010 yılında ise 1,75 milyar Dolar olması bekleniyor.
GSM pazarında rekabete paralel olarak hizmet kalitesi de artıyor. Ayrıca genç nüfus yapısı, ses dışındaki servislerin gelişmesi için önemli bir unsur ve piyasada yer alan telefonların özellikleri arttıkça, yeni servisler de daha rahat kullanılır hale gelmekte. Bunun yanı sıra gelişen teknolojiler mobil taraftaki kullanımı ve veri iletişimini artırırken, 3.Nesil ile birlikte bu artış daha büyük bir ivme kazanacaktır.
Mobil TV, çeşitlenen çoğul ortam mesaj (ÇOMS/MMS) uygulamaları, WAP, İnternet, biAlem gibi sosyal topluluk servisleri ve Müzik servisleri dünyada öne çıkan servislerin başında yer alıyor.
Kurumsal alanda ise, BlackBerry gibi mobil ofis çözümleri ile veri haberleşmesi çok önem kazandı. İnternet ve mobil dünya birleşmesi ile mesajlar otomatik olarak mobil telefonlara geliyor.
Cenk Serdar (Turkcell Katma Değerli Servislerden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı): Dünyada 2007'de % 19 olan Katma Değerli Servisler gelir oranının, 2012'de % 26'ya çıkması bekleniyor. (Mobile Data Services Markets 2008-2012, Portio Research, 2008)
Katma Değerli Servisler 2006'da 102,4 milyar Dolar getirirken, 2012'de bunun 251,9 milyar Dolar'a ulaşması bekleniyor.
Dünyada KMS – Kısa Mesaj Servisi (2007'de % 49'luk gelir payına sahip oldu) dışında mobil müzik, mobil oyun, mobil e-posta, mobil anında mesajlaşma (IM) ve mobil video gibi servisler en çok kullanılan servisler arasında yer alıyor. Bu servislerin popülaritesinin artmasıyla 2007'de toplam Katma Değerli Servisler (KDS/VAS-Value Added Services) içinde % 51 olan gelir oranlarının 2012'de % 63'e yükselmesi bekleniyor. En hızlı büyümenin Mobil Video ve Mobil Anlık Mesajlaşma servislerinde olacağı tahmin ediliyor.
Dünya GSM Birliği (GSMA)'nın dolayısıyla dünyanın gündeminde SIM kartlı diz üstü, mobil para transferi, Temassız Ödeme sistemi, HSPA, mobil pazarlama ve yüksek vergiler var.
Utku Alptekin (Vodafone) : Türkiye'de katma değerli servisler pazarının yıllık yaklaşık olarak 500 milyon YTL'lik bir ciroya ulaştığı tahmin ediliyor. Dünyadaki ciro ise, Informa Telecoms & Media'nın 2007 yılı verilerine göre; mobil eğlencede 16 milyar Dolar, bilgi servislerinde ise 6 milyar Dolar olmak üzere toplam 22 milyar Dolar.
Dünyada KDS gelir kaynaklarının dağılımı da şöyle: Off deck (3. parti, özel kategori) yüzde 65, On deck (Operatör servisleri, beyaz kategori) yüzde 35.
Mobil ve İnternet ara yüzlerinin birleştirildiği sosyal ağlar (Facebook'a mobil özelliklerin tümleştirilmesi gibi) ve mobil arama (Google son dönemde bu alana çok önem vermekte; sadece bu alanlarda çalışmak için aldığı 6 KDS şirketi örnek verilebilir) öne çıkan katma değerli servisler arasında gösterilebilir.
Dünyada ve Türkiye'de son 5 yılda özellikle kablosuz erişim protokolü ve genel paket servislerini-WAP/GPRS destekleyen telefonların kullanımının artışıyla beraber, KDS pazarında da bir büyüme gözleniyor ve bu büyümenin devam etmesi bekleniyor. Global M-VAS Revenues 2010 yılı tahmini, 41 milyar Dolar; yani 2010 yılına kadar yüzde 85'lik bir artış bekleniyor. Türkiye için genç nüfusun büyüklüğü sebebiyle 2010 yılına kadar yüzde 75 ile yüzde 100 arasında bir artış görülebilir.
Görüldüğü üzere, KDS gelirleri için 3 operatörümüzde birbirinden inanılmaz farklı değerler açıklıyorlar. Her üçünün de, dünyanın sayılı uzman kuruluşlarının isimlerini vererek aktardıkları bilgilere ne kadar itibar edeceğiniz size kalıyor. KDS üzerine yatırım yapacakların, bir kez daha düşünmeleri gerekiyor.
Bu arada kıssadan hisse: “Küresel düşünüp yerel hareket edin”. Bunu yaparken de, pazarımızı bilmeyen yabancılara değil, çok değerli yerli çalışmalara inanıp, onlara gereken desteği verin. Adı, sırf yabancı diye tonla döviz ödeyeceğimize; ülkemizde yetişmiş, yıllarını bu pazara adamış uzmanlarımıza ve yaptıkları ARGE'ye yatırım yapmak hem daha güvenilir hem de hesaplı olur diye düşünüyoruz.

Operatörünüzün sahip olduğu KDS ekosistemi hakkında bilgi alabilir miyiz?
Ayşegül Ceyda Yıldırım (Avea):
Çözüm ortaklarımız ile farklı işbirliği modelleri mevcut. Bunlar çözüm ortaklarından içerik veya teknik altyapı tedariği veya çözüm ortaklarının kendi markaları altında kurumlara veya bireysel kullanıcılara doğrudan kendi servislerini sunmaları şeklinde olabiliyor. Operatör tarafından geliştirilen bir proje için çözüm ortakları değerlendirilebildiği gibi çözüm ortakları da kendi projelerini Avea'ya sunabiliyorlar. Süreçte öncelikle şirketler; ürün portföyü, vizyonu, uzmanlık alanları, teknolojik yetkinlikleri, sahip oldukları standartlar, mevcut iş ortaklıkları ve referansları gibi kriterler bazında değerlendiriliyor. Bunlara ilave olarak proje de Avea'ya yaratacağı katma değer açısından inceleniyor. Bu ön değerlendirmeler sonrasında uygun olan firmalar seçilerek değişik iş modelleri üzerinden işbirlikleri sağlanıyor. Sektörde kurumlara özel kişi ve araç takip hizmetlerinden, saha satış otomasyonu çözümlerine, bireysel abonelere özel bilgi ve eğlence servislerinden mobil TV uygulamalarına, çeşitli kısa mesaj servislerine kadar birçok konuda hizmet sunan yaklaşık 300 firma olduğu söylenebilir.
Cenk Serdar (Turkcell): Turkcell, Katma Değerli Servisler ekosisteminde Bireysel İş Ortaklığı Servisleri, Bireysel Operatör Servisleri, Kurumsal Servisler, Mobil Pazarlama ve İş Geliştirme alanlarında 185 farklı iş ortağıyla birlikte çalışıyor. Bazı iş ortaklıklarının farklı yetkinlikleri bünyesinde bulundurabilmesinin doğal bir sonucu olarak bu iş ortaklarıyla ilişkiler birden fazla iş alanında sürdürülebiliyor.
Utku Alptekin (Vodafone) : Vodafone Türkiye ekosisteminde yer alan ve alacak olan firmaların;
- Vodafone üzerinden kendi servislerini verebilecek ya da ona ait servisleri kendi bünyesine katabileceği kadar kaliteli ürün ve hizmet sunan, abone faydası ve memnuniyeti odaklı,
- Her dönem abonelere yeni servis ve/veya kampanyalar sunabilecek kapasitede olan,
- Her dönem bir önceki faaliyet dönemine ait gelirlerini yukarı taşıyacak performansta veya potansiyele sahip,
- Vodafone'un değer ve sorumluluklarını bilen ve bu doğrultuda abonelere hizmetlere sunan,
- Yeni teknolojileri ve düzenlemeleri takip edip abonelere sunacak ARGE ve pazarlama gücüne sahip olması gerekiyor.
Ekosistem, performansa dayalı ödül ve ceza sistemleri ile yönetiliyor; performans kıstasları sadece ciro değil servis kalitesi, abone memnuniyeti ve ürün farklılaştırmasına göre dönemsel olarak değerlendiriliyor.