Başarılı Türk girişimci, İnternet reklam dünyasında devlere rakip oluyor

 

Türk girişimci Kent Ertuğrul, İnternet üzerindeki içerik ve reklamları tüketicilere daha kolay ulaştırılabilir hale getiren Phorm (Form) adlı şirketiyle İnternet dünyasının en yenilikçi iş modellerinden birini yarattı.
Phorm’un birçok rakibinden farklı, sadece servise dahil olmak isteyen kullanıcıların hizmet aldığı, atanan 24 haneli rastgele bir numara sayesinde kişisel bilgilerin tanımlanmadığı, kullanıcı gizliliğine saygılı iş modeli dünyada önemli yatırımcıların dikkatini çekmesine ve desteğine neden oluyor. Zamanının büyük bir bölümünü Türkiye’de geçiren, ilginç ve başarılı bir kişiliğe sahip Kent Ertuğrul’un yeni öngörüsüyle hızla büyüyen Phorm, geleceğin küresel İnternet devlerinden biri olmaya aday.
İnternet üzerinden reklam gösterimi tüm dünyada sayısız fikir, proje ve şirketin rekabet içinde olduğu dev bir pazar konumunda. Reklam verenler, ajanslar, reklam ağları ve yayıncı kuruluşlar daha etkili, daha odaklı reklam gösterim modelleri üzerinde çalışmalarını devam ettiriyor. Hedef belli: Tüketicinin ilgisini çekebilecek reklamların, doğru hedef kitleye, daha kolay ve daha ekonomik ulaştırılabilmesi.
İşte tam bu noktada, ortaya yenilikçi bir yaklaşım koyan Phorm devreye giriyor. Phorm, İnternet’te hem kullanıcılara hem de reklam verenlere yepyeni bir ufuk sunuyor. Phorm’un hizmetini almak isteyen kullanıcılar, reklam kirliliğinden uzak, yalnızca ilgi alanları doğrultusunda, kendilerine özel olarak hazırlanan içerik ve reklamları görüntülüyorlar. Böylece reklam verenler de çok daha doğru ve odaklı bir kitleye ulaşabilme imkanına sahip oluyorlar. Üstelik Phorm, kullanıcı bilgilerinin mutlak gizliliğine verdiği önemle İnternet’te standartları yeniden belirliyor.
Dünya devlerine rakip gelen Phorm’un başarılı uluslararası tecrübeye sahip Türk kurucusu Kent Ertuğrul, şirketinin geliştirdiği güvenli ve kullanıcı onayı alınarak verilen hizmet modeli ile yalnızca içerik ve reklamları ilgilenebilecek tüketicilere ulaştırmakla kalmıyor, aynı zamanda kullanıcıların ilgilendikleri alanları derleyip toparlayarak onlara özel hazırlanan Net kapısı ile İnternet kullanımını da kolaylaştırıyor.
Phorm’un iş modelini birçok rakibinden ayıran en önemli fark hizmet almanın isteğe bağlı olması. Mutlaka kullanıcıdan katılım onayı alınıyor, ayrıca kullanıcılar istediklerinde de servisten kolaylıkla ayrılabiliyor.  Kullanıcıların, “Hayatını Kolaylaştırma’’  yaklaşımı Kent Ertuğrul’un tüm iş yaşamı boyunca en önde tuttuğu noktalardan biri. Kent Ertuğrul başarısının sırrını şu şekilde açıklıyor: İş hayatımda, ‘’ Yola çıkan ilk sen ol, risk al, çok da fazla düşünme!” yaklaşımı hem hızlı kararlar almayı, hem de pazardaki ihtiyaçlara çabuk çözümler üretebilmemi sağladı. En büyük mücadeleyi ise ekibimi yıllardır bir arada tutmak için verdim. Neredeyse 23 yıldır birlikte çalıştığım arkadaşlarım var.”

Yazılımda 4 kişiyle yola çıktı, kısa sürede 170 kişiye ulaştı…
İstanbul Robert Kolejli bir babanın oğlu olarak 1963 yılında dünyaya gelen Kent Ertuğrul, Amerika’da ünlü dahi Albert Einstein’ın üniversitesi olarak bilinen Princeton’dan siyaset bilimi diploması aldıktan sonra iş hayatına başladığı Amerika’da bankacılığı denedi ama pek sevemedi. İş hayatına İngiltere’de devam etmeye karar vererek kurduğu küçük hamburger zinciriyle ilgilenirken, hızla büyüyen yazılım sektörü ilgisini çekti. Florida’da kurduğu bir şirketle bu alana atılarak hem kariyerine hem de tüm İnternet dünyasına önemli etkiler yapacak macerasına başladı. Başlangıçta 4 yazılımcıdan oluşan Kent’in ekibi Dünyanın en büyük gazetelerinden birinin Rusya temsilcisi olan ablasını ziyarete gittiğinde tanıştığı bir yazılımcı ve arkadaşlarının katılımı ile kısa sürede 170 kişiye ulaşır. Kent Ertuğrul’un öngörülü yaklaşımıyla yönlendirdiği bu ekip, ilk defa küçük bilgisayarların kullanıldığı sesli yanıt-telesekreter yazılımını geliştirerek pazara sunar. Şirketin ürettiği sesli yanıt yazılımı kısa sürede çok yüksek satış rakamlarına ulaşarak pazarda bir numaraya yükselir ve Kent şirketini büyük bir Telekom şirketine satar.
Daha sonra Turizm ilgisini çekmeye başlar ve farklı bir şeyler yapmayı kafasına koyar. Rusya’da yine rastlantı sonucu tanıştığı bir test pilotu ile uzun süre yetkilileri ve bürokrasiyi ikna etmek için uğraşır ve sonunda zoru başarır. Dünyada ilk defa MIG uçaklarıyla turistleri uçurmak için bir turizm şirketi kurar. Amerika’da gazeteye verdiği küçük bir ilan büyük ilgi çeker ve bu uçuşlarda aynı uzaydaki gibi yerçekimsiz ortamı denemek isteyen, başta Amerikalı ve Japon turistler olmak üzere binlerce kişiye ilginç deneyimler yaşatır. Bu şirketini de daha sonra devam ettirebileceğine inandığı bir dostuna devreder ve İnternet dünyasına dönmeye karar verir.
Yaklaşık 18 ay ayrı kaldığı eski yazılım ekibini tekrar bir araya getirerek Facebook türü sosyal medyanın ilk modelini yaratır. Kurduğu, benzer ilgi alanlarına sahip kişileri belli gruplar altında tanıştırmaya yönelik site finansal sorunları nedeniyle fazla büyüyemez. 2001’de 1.2.1 adlı bir şirket kurarak ekibi ile İnternet reklamcılığına yönelir.  İlk bilgisayar yazılımı bazlı reklam hizmetini İngiltere’de dener. Ancak, kullanıcıların İnternet kullanımını yavaşlattığı için iş modelini tamamen değiştirerek oluşturduğu (İSS/ISP) İnternet Servis Sağlayıcı ile ortak çalışan yeni hızlı bir platform sayesinde Phorm’un güvenli hizmet modelinin ilk temellerini oluşturur. Phorm 2004 yılında halka açılır ve Londra Borsası’nın Alternatif Yatırım Piyasası’nda (AIM) işlem görmeye başlar.

Phorm hem İnternet kullanıcısı hem de reklam veren için hayatı kolaylaştırıyor
Phorm ve Kent Ertuğrul’un hikayesi 2000’li yılların ikinci yarısından itibaren büyük bir hızla ilerliyor. Kent Ertuğrul yeni hizmet platformunu, teknik altyapının sorunsuz işlemesi, kişisel güvenliğin rakiplerinden daha yüksek, kullanıcı deneyiminin ise daha başarılı olmasının üzerine odaklanarak geliştiriyor.
Phorm, hem İnternet’te hedef kitleye en kolay şekilde ulaşmak isteyen reklam verenleri hem de aradığını İnternet sitelerinde fazla dolaşıp zaman kaybetmeden bulmak isteyen kullanıcıları aynı platformda buluşturuyor. Kişisel bilgilerin gizliliğine gösterilen önem, Phorm’un geliştirdiği teknolojinin temel noktasını oluşturmakta ve İnternet üzerinde kişisel bilgilerin gizliliği anlamında dünyadaki standartların yeniden belirlenmesine yol açacak özellikler içermektedir.
Phorm tarafından geliştirilen hizmete sadece onay vererek girmek isteyenler dahil olabiliyor. Kullanıcıların kişisel bilgilerinin anlaşılamaması için 24 haneli bir anonim numara atanıyor ve bu numara kişi ile ilişkilendirilmeden ilgilenilen İnternet siteleri ve bilgileri değerlendiriliyor ve kullanıcıya özel bir Net kapısı oluşturuluyor. Ayrıca reklam verenler de, bu kişiye kendi ürün ve hizmetlerini tanıtabiliyor. Örneğin, İnternet’te siteleri gezerek fotoğraf kamerası araştıran bir kullanıcıya hem güncel kamera hem de ilgilenebileceği öngörülebilen aksesuarlar, satış kampanyaları ya da fotoğraf çekebileceği ilginç yerler uygun miktarda gösteriliyor. Böylece kullanıcı saatlerce İnternet’te gezinmeden istediğine daha kısa sürede ulaşabiliyor. Diğer yandan reklam verenler de hedef kitlelerine daha ucuza ve hızlı ulaşabiliyor. Bu hizmet tamamen isteğe bağlı ve kullanıcılar istedikleri zaman dahil olup istedikleri zaman da çıkabiliyorlar. Ayrıca, sistem hassas sitelere girilse dahi bu bilgileri dikkate almıyor ve kullanıcının kişisel bilgilerini kayıt etmiyor. Phorm sistemi Avrupa Birliği ve Türkiye’deki düzenlemeler ile uyumlu çalışıyor.
Kent Ertuğrul ve Phorm, sunulan hizmeti daha hızlı yaygınlaştırmak ve dünya devi rakipleriyle arasındaki farkı kapatmak için Brezilya, Romanya, Çin ve Türkiye gibi gelişmekte olan pazarlara girmeye ve hızla büyümeye odaklı olarak çalışmalarına kesintisiz devam ediyor. Kent Ertuğrul yıllardır hayal ettiği Türkiye’ye katkı sağlamayı, Türkiye’de çok büyük bir başarı öyküsü yaratmayı arzuluyor. Bu nedenle de Türkiye’ye yönelik çalışmalara çok ayrı bir önem veriyor.

Kent İstanbul ofisinde ekibi ile
Kent’i üzen konulardan birisi de Phorm’un konusunda en güvenli, kullanıcıya en saygılı şirket olmasına rağmen, sistemin nasıl çalıştığını tam anlamayan ya da planlı bir çalışma olduğu izlenimi veren bazı gerçek dışı haksız iddialara maruz kalması: Kent bunlara gerek bilgilendirme yaparak gerekse hukuki bildirimde bulunularak gerçekleri anlatmaya ve devam edeceklerini söylüyor. Bu konu ile ilgili Kent şöyle diyor. “İyi bir dağcı olan eşim, benim ve Phorm’un rakipleri ile kıyaslandığında; en güvenli şirket olduğuna yürekten inandığı için, geçtiğimiz bahar Everest dağının zirvesine, dünyanın en yüksek noktasına çıkarak Phorm’un en güvenli şirket olduğunu yazan bayrağı dikti bu beni çok duygulandırdı”.