Webrazzi Summit 2012 ile sanal beyin fırtınası

Zeynep Kurtpınar

Webrazzi Summit 2012, 4 Ekim 2012 Perşembe günü Point Hotel Barbaros’ta yapıldı.
Türkiye ve dünyadaki İnternet gelişimlerini inceleyen, bu değişimleri analiz ederek geleceğe yön veren Webrazzi, 4 Ekim’de Point Hotel Barbaros’ta gerçekleştirildi. Sektörün lider konumdaki üst düzey yöneticilerinin buluştuğu konferansta e-ticaret, mobil haberleşme, çevrimiçi oyun, sayısal pazarlama, sosyal medya ve melek yatırım gibi gündemde önemli yer tutan konulara tartışıldı. Sayısal dünyada farklı yatırımlarla büyük başarılar elde etmiş girişimleri barındıran etkinlikte toplam 66 konuşmacı farklı fikirlerle 1200’e yakın katılımcıya yön verdi. Açılış konuşmasını yapan Webrazzi.com’un Kurucusu Arda Kutsal, “Amaç girişimci ve yatırımcıların kolaylıkla etkileşim ve haberleşme ile kurabildikleri bir platform oluşturmak. Daha önce bu platformu Webrazzi’nin çeşitli organizasyonlarında sağladık, ama bu sefer ilk defa sadece girişim ekosistemine özel olarak gerçekleştiriyoruz. Hedefimiz, başarılı girişimleri ve değerli gördüğümüz çalışmaları sektörle paylaşmak. Türkiye, dünyanın en sıcak İnternet pazarlarından biri konumunda. Bu sebeple birçok yabancı yatırımcının ilgisi de Türkiye üzerine çekiliyor. Bizde İnternet’in artan önemi ve değeri konusunda çeşitli yatırımlarla ilgili konularda konuşmacılarımızdan faydalı bilgiler alacağız” diyerek açılış konuşmasını tamamladı.

İnternet reklamcılığı
İnternet’in son dönemde artan kullanımıyla birlikte reklamcılığın da çevrimiçi alana kayması konusunda görüşlerini bildiren Nokta Genel Müdürü Tümay Asena, konuşmasında reklamcılığın gelecekte çevrimiçi alanda daha çok yer alacağını vurguladı. İnternet kullanıcılarının ve İnternet’te geçirilen zamanın büyük ölçüde arttığına dikkat çeken Asena, İnternet ekosisteminin her geçen gün büyümesine dikkat çekerek şunları ekledi: “Reklam verene anında ölçümleme imkânı veren İnternet reklamcılığı çift haneli artış gösterdi. Ancak Türkiye’nin ilk 500 şirketinin sadece yüzde 25’i İnternet’e reklam vermeyi tercih ediyor. İnternet reklamcılığı önümüzdeki dönemde daha da yaygınlaşacak bir platform olacak.”

Efe Çakarel: “İnternet’teki en büyük güçler Amerika dışındaki ülkelerde olacak”
İnternet’in küresel çaptaki gelişimi üzerine yaşanan eğilimleri ele alarak akıllı telefonlar alanında önemli bir döneme girdiğimizi belirten MUBI Kurucusu Efe Çakarel, yaptıkları incelemeler sonucunca Asya ülkelerinde Türkiye’den daha fazla genç nüfusun var olduğunu ekleyerek şunları söyledi: “Asya ülkelerinin yaş ortalamasını Avrupa ülkeleriyle kıyasladığımızda 10-15 yıl fark görüyoruz. İnternet hızı ise Japonya’da 63 MB İnternet hızı varken Londra’da bu rakam 4 MB. Birkaç ay sonra 1 milyar akıllı telefon kullanıcısı olacağını öngörüyorum. Gelecek aslında şu an oluyor. Çincede İnternet, eğlendirme amaçlı bir haberleşme ağı olarak tanımlanıyor. Amerika’daki İnternet kullanımına bakacak olursak küresel toplam kullanıcıların yüzde 11’ini oluşturuyor. 10 yıl önce bu rakam yüzde 31′di. Ancak Rusya, Brezilya, Hindistan ve Çin gibi ülkelere de bakmak gerekiyor. Bu ülkeler dışında siste kalmış ülkeler de ileriye dönük anlamda büyük umut vaat ediyor. Bu ülkelerden biri de Türkiye. İnanıyorum ki, İnternet’teki en büyük güçler Amerika dışındaki ülkelerde olacak. 

Soner Canko: “ BKM Express, daha fazla kullanıcıyı çevrimiçi ödemeye katacak”
Bankalararası Kart Merkezi Genel Müdürü Soner Canko’nun da katıldığı etkinlikte e-ticaret ve çevrimiçi ödemeler üzerine resmi veriler paylaşıldı. E-ticaret’in 2012 ‘de yüzde 100 büyüyeceğini söyleyen Canko, “Türkiye’de toplam ödeme sistemleri pazarında banka kart sayısı 90 milyona, kredi kartı sayısı ise 55 milyona yaklaştı. PoS sayısı 2,1 milyon ve ATM sayısı 35 bin. Yılda 3,5 milyon işlem yapılıyor ve senede yaklaşık 200 milyar dolarlık işlem hacmine sahibiz. Türkiye kart ve PoS sayısında Avrupa’da ilk 3 içerisinde yer alıyor.
Geçen yıl 126 milyon işlem yapılmıştı. Bu yıl ise 156 milyon olması bekleniyor. 5 senelik ortalamada yüzde 33 oranında bir artış yaşandı. Banka kartlarında 2011 yılında yüzde 17’lik bir büyüme sağlandı. 2023’de yüzde 100’e ulaşmayı, nakit kullanımın bırakılmasını hedefliyoruz. Eski iş modelleriyle bir yere kadar ilerleyebiliyoruz. 2023′teki hedefe ulaşmak için mobil alışveriş ve e-ticaret önem teşkil ediyor. 2012′de Bankalararası Kart Merkezi olarak üzerine daha fazla düşeceğimiz diğer bir noktaysa güvenlik olacak. Sanal iş yeri adedi 38 bin ve sadece 8 bini 3D Secure kullanıyor. Toplam işyeri adedi oranına bakıldığındaysa yüzde 2,8’lik pay alıyor. Pazartesi günü itibariyle ulusal anlamda ‘dual-çifte mesaj’ adlı bir sisteme geçilecek ve artık e-ticaret sitelerinin banka kartı kullanımından geri durmasın önüne geçilecek. Yani 90 milyon banka kart sayısı da e-ticarete katılabilecek. BKM Express tarafında işler oldukça iyi gidiyor. Daha güçlü bir tanıtım kampanyası yaparak kullanıcılarımıza sunmayı amaçlıyoruz. Express’in, daha fazla kullanıcıyı çevrimiçi ödemeye katacağına inanıyorum” diyerek konuşmasını noktaladı.

Hanzade Doğan Boyner: “2013 yılı hedefimiz yüzde 40 büyüme”
E-ticaret sitelerinin sadece İnternet’teki satışları değil, perakendedeki satışları dikkate alarak büyüme planları yapılması gerektiği üzerine vurgu yapan Doğan Online ve Doğan Gazetecilik Yönetim Kurulu Başkanı Hanzade Doğan Boyner, konuşmasında: “Yapılan mobil alışverişlerin oranı her geçen gün artıyor. Gelecekte de payı büyük oranlara ulaşacak. Biz Doğan Online olarak, sadece e-ticarete değil bahis ve reklam ağı yatırımlarına özellikle de seri ilana büyük önem veriyoruz. Bunun dışında kendi markamıza ait bir e-kitap okuyucusunu pazara sürme çalışması yapıyoruz. ‘Kindle’a benzer ürünleri araştırıyoruz. Kendi e-okuyucularımızı pazara sunmak istiyoruz. Uzakdoğu ülkelerinde araştırmalarımızı yaparak piyasada olan bir ürünü markalaştırıp kullanacağız. E-okuyucuyu gelecek 3 yıl içinde pazara sunmak amacındayız. Doğan Online’da 2012 yılında 1 milyar TL iş hacmi hedefini tutturacağız. 2013 yılında da yüzde 40 büyüme hedefliyoruz. E-ticaret ile ilgili fikrim ise; büyümenin geçen 3 yıldan daha az olmayacağı ve hatta artacağı yönünde. Daha fazla İnternet kullanılacak ve genç İnternet kullanıcıları büyüdükçe e-ticarete yönelecek. Bütün çevrimdışı şirketler de e-ticarete girerek sektörün büyümesini sağlayacaklar” diyerek sözlerini noktaladı.

Aydın Şenkut: “Geleceğin okuryazarlığı, bilgisayar kullanımıdır”
Felicis Ventures Kurucusu Aydın Şenkut, Webrazzi’de konuşma yapan önemli isimlerden biri oldu. E-ticaret sektörünün gelişmeye açık olduğu, Amerika ile kıyaslandığında Türkiye’nin potansiyelinin yüksek olduğu ve geleceğin okuryazarlığının bilgisayar kullanımı, eğitim gibi desteklerin sağlanması ile gelişeceğini belirterek şunları söyledi: “Ülkelerin üretim yaparken asıl dikkat etmeleri gereken konu eğitim olmalıdır. Yapacağınız ilerlemelerde her gelişmeye açık, gerekli bilgi düzeyine ulaşmış kişilerle birlikte çalışmalısınız. Bunu da ancak gerekli eğitimi kişilere sağlayarak yapabilirsiniz. Bir işin nerede olduğundan çok nasıl yapıldığına dikkat etmeliyiz. Hangi kanalların kullanılması gerektiği üzerinde durarak, daha ileriye gidebilmek mümkün. Türkiye’de risk sermayesi pazarı çok derin değil ve e-ticaret, sosyal oyun gibi noktalara odaklanılmış. Bunu farklı alanlara yönlendirmek lazım. Türkiye’de iyi eğitimli kişiler büyük kurumsal şirketler yerine başarılı girişimlere girerek önemli bir tecrübe kazanabilir.”

Açılış konuşmalarının ardından yapılan panellerde Türkiye’nin de konu edildiği önemli fikirler paylaşıldı. Yakın ve sıcak pazarlar ve dünyanın en sıcak pazarları konulu panellerde önemli isimler yer aldı.

E-ticarette MENA bölgesinin önemi
Ortadoğu e-ticaret pazarı 4 milyon dolarlık bir paya sahip. Küçük olmasına rağmen hızla ilerleyen bu pazar, girişimciler açısından da büyük ilgi görüyor. Bu konuyla ilgili görüşlerini bildiren Yemeksepeti Genel Müdürü Nevzat Aydın, konu ile ilgili şu yorumları yaptı: “Açıkçası Ortadoğu pazarından Türkiye’ye gelmek bana pek mantıklı gelmiyor. Onların zaten etkin ve gelişen bir pazarları var. Son zamanlarda Türk İnternet’i büyük çapta gelişmeler gösteriyor. Bunun önemli sebebi ise İnternet kullanıcılarının en fazla 26-35 yaş arasında olması. Yemeksepeti’ni kullananların çoğu üniversite öğrencilerinden oluşuyor. Bu sebeple söylemiş olduğum yaşlar bizim için çok büyük pazar kaynağı.”
Pazarın hızlıca gelişmesinde televizyon ve medyanın kabuk bağları giderdiğini ifade eden Wamda Genel Müdürü Habib Haddad, “Türkiye, bilindiği gibi Çin’den sonra gelişmekte olan ikinci büyük ekonomiye sahip. Bu sebeple Türkiye’deki etkinliğimizi artırmak istiyoruz. MENA (Middle East North Africa) bölgesine, Türkiye’yi de katarak MENAT bölgesi yarattık. Burada yıllık en fazla 200 milyon dolarlık bir İnternet reklam pazarı var. Ancak içeriğe yatırım yapmak sadece reklam odaklı olmamak gerekiyor” diyerek konuşmasını tamamladı.
Ortadoğu ve Kuzey Afrika Bölgesi’nde e-ticaret sektöründe yaşanan zorluklara değinen ArabNet Kurucusu Omar Christidis, konuşmasında, “Bölgede toplamda 4 milyar dolar hacimli bir e-ticaret pazarı ve 70 milyon İnternet kullanıcısı var. İnternet’in yayılım oranı ise yüzde 35 civarlarında. Ancak, ödeme sistemleri ve vergilendirme gibi konularda çeşitli problemler yaşanıyor. Örneğin sipariş edilen ürünlere ne kadar vergi verileceği bilinmiyor. Bu sorunların giderilmesi şart” dedi.

Sıcak İnternet pazarları, Brezilya ve Türkiye
Brezilya, dünyadaki en sıcak İnternet pazarlardan biri konumunda. Türkiye de bu bağlamda oldukça önemli bir bölgede yer alıyor. Konu ile ilgili görüşlerini bildiren Monashees Capital Kurucu Ortağı Eric Acher, “2005 yılından bu güne canlı bir İnternet ekosistemi oluşturduk. Brezilya’da Silikon Vadisi yaratmak istiyoruz. Ancak bu zaman alacak uzun bir yolculuk. Sağduyulu olmanın dışında birçok öngörü var, onlara inanmamız gerekiyor. Türkiye ile Brezilya arasında 3 yıllık bir fark var ve bu fark yakın zamanda kapanacak gibi görünüyor. Çünkü Türkiye’de İnternet yayılım oranı oldukça yüksek seviyede artış sağlıyor. İlerlemek için altyapıya ve girişimlere önem verilmeli” ifadelerine yer verdi.
Earlybird Ventures Yönetici Ortağı Cem Sertoğlu, konuya ilişkin şu ifadelere yer verdi: “Brezilya, son dönemde bir milat gerçekleştirdi. Türkiye, bu ekosistemin kurumsallaşması adına atacağı adımları tamamladı. Bundan sonra ileriye bakarak yürümemiz gerek. Brezilya, Türkiye için önemli bir bölge çünkü Brezilya pazarından çıkacak dersleri almalıyız. Temelleri sağlam bir altyapıyla birleştirmeli, küresel anlamda ileriye dönük projeleri hayata geçirebilmeliyiz.”
Taşlar doğru yere oturduğu takdirde ileriye doğru gidişin kolaylaşacağını belirten 212 Genel Müdürü Numan Numan, “İşbirliği yaparak önümüzdeki fırsatları artırıp başlatmış olduğumuz birçok projemiz var. Rakip pazarlardan gerekli dersleri almalı ve doğru değerlendirmeleri yapmalıyız. Şu an 30 milyon dolarlık bir fona sahibiz ancak daha fazla yatırımcıya ihtiyacımız var. Ben gelecek yıllarda Türkiye’nin büyük sıçrama gerçekleştireceğine inanıyorum” diyerek sözlerini noktaladı.

E-ticaretin 5 ölçütü
Türkiye’deki İnternet yayılım oranı, mobil ve çevrimiçi gelişmelere değinerek Türkiye’nin önemli yatırım merkezi haline geldiğini belirten Accel Ortağı Philippe Botteri, e-ticaretin 5 ölçütünü açıkladı. Botteri, yaptığı sunumda ölçütleri şöyle sıraladı:
“-Birbirine benzer çok fazla firma var. Bu sebeple kurduğunuz e-ticaret sitelerinde farklılaşmaya gidin
-E-ticaret ucuz bir yolculuk değildir. Bu sebeple sermaye ve pazarlama giderleri için gerekli altyapınızı oluşturun
-Şirketinizi rakamlara göre yönetin. E-ticaret demek rakam demek bu nedenle her şeyi ölçümlemelisiniz
-Kullanıcı deneyimine odaklanarak şirketinizi verimli hale getirin. Hızlı ve doğru teslimat yapmaya özen gösterin böylelikle müşterinizin güvenini kazanın
-Mobilin düşünceden büyük olduğunu unutmayın. İş hacminin yüzde 20’si mobil uygulamalar sayesinde oluşmaktadır. Bu nedenle mobil yöne ağırlık verin.”