2012 yılında rekor sayıda akıllı telefon ve tablet bilgisayar satılacak

Baykan Çallı

100 dolar ve altındaki cihaz sayısı 500 milyona ulaşacak.
Teknolojinin muazzam şekilde hızla ilerleyişi ile hayatımızın her alanında yerini alan akıllı telefonlar ve tablet bilgisayar, 2012 yılında katlanarak artış gerçekleştirmeye devam edecek. Denetim, vergi, yönetim danışmanlığı ve kurumsal finansman hizmetlerinde dünyanın en büyük kuruluşlarından biri olan Deloitte, yayınlamış olduğu “Teknoloji, Medya ve Telekomünikasyon Öngörüleri 2012” raporu ile gelecek yılın eğilimlerinin ne yönde olacağını belirtti.
Rapora göre, 2012 yılında satılması öngörülen tabletlerin neredeyse yüzde 5’inin, hali hazırda tablet bilgisayar sahibi olan kişiler tarafından satın alınacak olması öngörülüyor. 100 dolar ve altındaki cihaz sayısının 500 milyona ulaşacağı belirtiliyor. 2012’de bu fiyat seviyesindeki akıllı telefonlardan 300 milyon adet satılacağı ve böylece söz konusu cihazların, tüm mobil telefon sevkiyatlarının yaklaşık yüzde 20’sini ve tüm akıllı telefon üretiminin yaklaşık 1/3’ünü oluşturacağı öngörülüyor. Bu sayede, tablet bilgisayarların ve akıllı telefonların çok hızlı şekilde yaygınlaşması gerçekleşecek. 2012 yılında, sunulacak olan tablet bilgisayarlar daha da çeşitlendirilecek ve taleplerde bu yönde oluşmaya başlayacak. Çeşitlenen bu ürünler, boyut, işletim gücü, işletim sistemleri ve iş modeli olarak ortaya çıkacak. İş modelinin çeşitlenmesi ile birlikte, tablet pazarının büyüyen payının, düşük fiyatlı ürünlerden ziyade içerik alanından elde edileceği söylenebilir.

2012 yılı içerisinde, tüm İnternet reklamcılığının yüzde 11 büyüyeceği öngörülüyor
Raporda 2012 yılında, hedefe yönelik TV reklamlarının 227 milyar dolarlık bir pazarda 200 milyon dolardan daha düşük bir rakama karşılık geleceği belirtiliyor. Hedefe yönelik reklamların, belli müşteri gruplarını hedeflediğini fakat televizyonun çoğunlukla kitle pazarı ortamı olduğundan dolayı, reklamı izleyen kişinin hedef kitleden olmadığı görülmektedir. Buna bağlı olarak, TV reklamlarının Web’in sunmuş olduğu hedefe yönelik reklamlara oranla daha düşük etki sağladı ifade edilmekte. Yıllık yüzde 50’lik bir yükseliş ile 20 milyar dolara çıkması beklenen çevirim içi reklamcılığın, şirketlerin marka çalışmalarından daha yavaş büyüyeceği de beklentiler arasında yer almakta. 2011’den alınan verilere göre, çevirim içi marka çalışması harcamalarının hızlanmaya başladığı gözükmektedir. Üçüncü çeyrekte, arama yüzde 7 artmışken, çevirim içi sergileme harcaması yüzde 21 oranında artmıştır. Deloitte’un tahminine göre; arama 10,2 milyar dolardan 11 milyar dolara çıkarken, çevirim içi sergileme 3,3 milyar dolardan 4 milyar dolara yükselmiştir. Marka reklamları her ne kadar pazar payı kazanmaktaysa da çevirim içi reklam da bütün olarak kazanım gerçekleştirmektedir.

Gelişmiş pazarlarda büyüme zayıf olacak
Çoğu tüketici teknolojisi türü için gelişmekte olan pazarların nispeten güçlü bir genel büyüme yaşayacağını ifade eden Deloitte TMT Araştırma Direktörü Duncan Stewart; “Gelişmiş pazarlarda büyüme zayıf yönde seyredecek gözükmekte. 2012 yılı için küresel büyüme beklentileri 2011 yılına nazaran daha zayıf olarak görünse de birçok bölge için olumlu konum sürecek. Bu ülkelerde tüketiciler, tüketici teknolojisi de dahil olmak üzere daha küçük ürünlerdeki harcama miktarını korurken, çok pahalı ürünlere yaptıkları harcamaları erteleyebilirler. Genişleyen daha az pahalı akıllı telefonlar serisine erişebilirlik, bu ülkelerde bu tür cihazlar için talebi daha da artıracak.”

2012 yılında NFC özelliği çeşitli ödeme dışı uygulamalarda kullanılacak
Rapora göre, 2012 yılında yakın alan iletişimi (NFC-Yakın Alan Haberleşmesi) yeterliliği ile donatılmış cihazların sevkiyatının yaklaşık olarak yüzde 100 artarak 200 milyon seviyelerine ulaşması bekleniyor. 2013 yılına gelindiğinde ise, 300 milyon kadar NFC etkin akıllı telefon, tablet ve e-okuyucu satılmış olabilir. Uzun vadede, NFC etkin cihazların, özellikle ödemeler için olmak üzere çok çeşitli kullanım alanları bulması beklenmekte. 2012 yılında NFC özelliği, büyük olasılıkla oyun oynama, güvenlik, kimlik doğrulama dahil çeşitli ödeme dışı uygulamalarda kullanılacak.

Sosyal oyun pazarında yeni iş modelleri ortaya çıkacak
Raporda açıklanan bir diğer öngörüye göre, bazı ölçümler, 2011'de sosyal oyunlara eğilimin negatif olduğunu ortaya koyuyor.2012 yılında sosyal oyunlar pazarı için gelir artışının yüzde 20'den düşük oranlara kadar yavaşlayabilecek. Bu sosyal oyun gelirlerinin 20 kat arttığı 2008 ve 2010 arasındaki dönemle karşılaştırılabilir. Her ne kadar kazançlar büyümeye devam etse de sosyal oyunları oynayanların sadece yaklaşık yüzde1 ila yüzde 3’ünün sanal ürünlere gerçek para harcadığı görülüyor. Rapora göre, sosyal ve gündelik oyunların varlıklarını sürdürmesi olası ama eğer parasallaştırma modeli aynı kalırsa toplam 63 milyar dolarlık küresel video oyunları pazarındaki payını şu anki payı olan yüzde 2’nin ötesine taşıması oldukça güç olabileceği öngörülüyor. Sosyal oyun pazarındaki bu yavaşlama, sosyal oyun üreticilerinin farklı iş modellerini denemeye başlama olasılığını arttıracaktır. Karışımı daha fazla reklam ve daha az sanal ürüne çevirmek olası gözükmektedir. Şirketlerin sadece ekstrası paralı modelden uzaklaşıp oyunlar için, özelliklede yüksek üretim değeri ve karmaşıklığa sahip oyunlar için en baştan para istemeye başlaması olasılık dahilindedir.

Katı-hal sürücüler pazardaki payını hızla arttıracak
Raporda, 2012’nin sonuna gelindiğinde ise MP3 çalarlar, akıllı telefonlar ve tabletler gibi küçük mobil cihazların yüzde 90’ından fazlasının SSD kullanıyor olması bekleniyor. Her ne kadar geleneksel sabit disk sürücüsü (HDD) tükenmekten çok uzak olsa da, yılın sonuna kadar diz üstü bilgisayarların ve ‘netbook’ların yüzde 15’inin katı-hal sürücüsünü (SSD) kullanması beklenmektedir. Tabi ki, 2012 ve 2013 yıllarında her iki teknolojinin de büyümesi devam edecektir. Değişen nokta sadece, bazı pazarlarda SSD’lerin payının hızla artacak olmasıdır.

Deloitte
Denetim, vergi, yönetim danışmanlığı ve kurumsal finansman hizmetlerinde dünyanın en büyük kuruluşlarından biri olan Deloitte, 150’den fazla ülkede, yaklaşık 182 bin personeli ile faaliyet gösteriyor. Deloitte’un dünya çapında cirosu 28,8 milyar dolar. İleri teknoloji kullanan, değişik alanlardaki bilgi ve becerilerini bir araya getiren Deloitte, dünya çapındaki tüm müşterilerine aynı yüksek kaliteli hizmeti sunmayı ilke edinmiş durumda. Dünyanın en büyük şirketlerinin yarıdan fazlasına ve büyük ulusal teşebbüslere, kamu kurumlarına, ulusal devlere ve küresel çapta hızla büyüyen şirketlere hizmet veren Deloitte, birçok gelişmekte olan pazarda da liderliğini sürdürmekte. Türkiye’de çalışmalarına 1986 yılında başlayan Deloitte faaliyetlerini İstanbul, Ankara ve İzmir’de 1.000’i aşkın çalışanıyla sürdürüyor. Deloitte Türkiye’de denetim, vergi, yönetim danışmanlığı, kurumsal finansman ve kurumsal risk alanlarında hizmet vermekte.