Başar Tunçel

basartuncel@gmail.com


Bay Meraklı

Görüşmelerimizi ne kadar analiz ediyoruz?

Önemli bir görüşme yaptınız, görüşmeden çıktınız ve “size geri döneceğiz” cümlesi ile eve döndünüz. Görüşmeden sonraki bekleme süresi bir türlü bitmek bilmez. Beklemek yerine, görüşme sırasındaki ipuçlarını değerlendirerek görüşmenin seyrini analiz edebilirsiniz. Elbette, nihai sonucu sizi aradıklarında öğreneceksiniz. Buna rağmen, görüşmenin gidişatından işverenin hakkınızda nasıl bir yaklaşıma sahip olduğunu anlayabilmek mümkün. Hatta aşağıdaki belirtileri görüşme sırasında analiz edebilirseniz, görüşmenin gidişatını bile değiştirebilirsiniz.

  1. Görüştüğünüz kişinin ne yaptığına dikkat edin. Görüşme yaptığınız kişi sizinle ilgileniyorsa; yüzünüze bakar, kafasını sallar veya gülümser. Sizin bahsettiğiniz konu hakkında daha çok soru sorarak daha fazla bilgi edinmeye çalışır. Bunlar olumlu işaretlerdir. Eğer dikkati dağıldıysa, saatine bakıyorsa, elindeki evrakların yerlerini değiştiriyorsa, telefonuna veya e-postalarına bakıyorsa yüksek ihtimalle karşındakini dinlemiyordur. Bunlar olumsuz işaretlerdir. Kalemi masaya bırakma davranışı ise, adayın ne söylediği ile pek de ilgilenmiyor anlamına gelir.
  2. Görüşmeye katılın ve sorulara akıcı yanıtlar verin. Bir görüşme, karşılıklı soru cevap şeklinde olduğunda akıcı ve olumlu bir hal alır. Kendi akışında gerçekleşen doğal bir soru-cevap ortamı en ideal görüşme şeklidir. Genellikle “Bize kendinizden bahsedin” sorusu ile başlayan görüşme, siz cevap verdikçe her iki tarafın ilgisini çeken ve gelişen bir sohbet ortamını yakalamak önemlidir.
  3. Aldığınız yanıtlara dikkat edin. Siz soruları yanıtladıkça, karşınızdaki “Evet, devam edin” veya “Güzel, sonra ne oldu?” gibi olumlu cümleler kurması, görüşmenizin güzel bir gidişatı olduğunu gösterir.
  4. Diyalogu monoloğa çevirmeyin. Size yöneltilen bir soru için beş dakika boyunca konuşursanız, dinleyicinin dikkatinin ve ilgisinin dağılmasına neden olursunuz. Yapacağınız en uzun konuşma bir dakika civarında olmalı.
  5. Görüşme sırasında sözünüz kesiliyorsa, aynı konuda konuşmakta ısrar etmeyin. Büyük ihtimalle, size sorduğu sorunun yanıtını alamıyordur. Bu yüzden karşınızdakine, “Sorunuza yanıt verebiliyor muyum?” anlamına gelen bir soru yöneltin. Böylece ona görüşmeyi istediği noktaya götürmesine fırsat tanımış olursunuz.
  6. Siz de soru yöneltin. Görüşme ilerlediğinde, görüşmeyi yapan taraf size “Sorunuz var mı?” diye soracaktır. Hiç sorunuzun olmaması görüşmeyi sonlandırabilir. Diğer taraftan, yerinde bir soru yönelterek olumlu bir imaj için iyi bir fırsat yakalayabilirsiniz. Bununla birlikte, görüşme sırasında konuşulan bir konunun daha açık olarak tekrarlanmasını sağlayabilirsiniz. Örneğin, “Satış deneyimi olan bir aday aradığınızı söylemiştiniz, size en uygun adayın başka hangi özellikleri olmalıdır?”
  7. Ne zaman başlayabileceğiniz hakkında bir soru aldıysanız, bu sizin hakkınızda oldukça olumlu düşündüklerini gösterir. Başka hangi firmalarla görüştüğünüzün sorulması da sandığınız gibi olumsuz bir durum değildir. İşvereninizin sizinle ilgilendiğini gösterir.
  8. Sizi görüşmeye alan kişinin, kurumu hakkında konuşmasına izin verin. Kurum hakkında ne kadar çok konuşursa, sizden neler beklediğini anlatıyordur. Böylece, görüşme sonrasında görüşmeye gittiğiniz firmaya uyum sağlayıp sağlayamayacağınız hakkında fikriniz olur.
  9. Görüşmeden sonra başkaları ile tanıştırılmanız, size kendinizi tanıtmanız için tanınmış mükemmel bir fırsattır. Elinizden geldiğince iyi değerlendirin. Belki de yeni patronunuzla tanıştınız.
  10. Görüşme ne kadar sürdü? Görüşmenin ilk birkaç dakikası aday hakkında bilgi sahibi olmaya çalışmakla, geri kalanı ise edinilen bilgilerin yorumlanması ile geçer. Eğer görüşmeniz detayların istişare edilmesi için gereken minimum süreden az sürdüyse (bu konuya bağlı olarak kimi zaman yarım saattir, kimi zaman on dakika), bu iyiye işaret değildir. Görüşmeyi yapan kişinin dikkatini çekemediğinizi gösterir. Eğer soru-cevap şeklinde gelişen ve akıcı bir görüşme gerçekleştiyse bu, sizin hakkınızda olumlu düşüncelere sahip olduklarını gösterir.
İyi not aldınız mı? Mümkünse yanınızda götürdüğünüz çalışma arkadaşlarınızdan birini, özellikle algılama gücü yüksek bir arkadaşı not almadan sorumlu tutun. Siz görüştüğünüz kişiyle ilgilenirken not almakla uğraşmayın ve görüşmenize odaklanın. Notlardan sorumlu arkadaşın, toplantı bitiminde size bir detaylı rapor vermesini isteyin.