Cenk YAPICI
Twitter: @cenkyapici

Muhaberat

Sosyal medya ve kilo sorunsalı

Eskiden bir söz vardı “Yediğin için sana kalsın, bize gördüklerini anlat” diye. Anlaşılan o söz bugünlerde pek bir eskilerde kalmış. Sosyal medyada artık gidilen yerlerden ziyade, yenilen içilenler paylaşılıyor. Facebook duvarlarında, Instagram ve Pinterest bağlantılı kocaman tabaklar, kokteyl bardakları vb. cirit atıyor. Tabi Kanada’da veya İsviçre’de her şeyi incelemeye ve raporlar hazırlamaya fırsat bulan bilim insanları bu konuya da el atmışlar.
Sonuç: “Sosyal medyadaki yiyecek ve içecek paylaşımları kullanıcıların kilo almasına neden oluyor.”
Gün içinde iştah kabartan yiyecek ve içeceklerin, tatlı ve abur cuburların sosyal medyadaki fotoğraf paylaşım oranları kedi ve bebek paylaşımlarına göre oldukça yüksek bir paya sahip. Facebook, Twitter, Instagram ve Pinterest’te yer alan abur cubur tüketimi ile ilgili fotoğraflar ya da videolar, kişide açlık hissine yol açabiliyor. E haliyle vücut bu; verdiği bu açlık reaksiyonu beynin tatlı tüketilmesi konusunda kullanıcıyı teşvik etmesine neden oluyor. Bu durumun farkında olan gıda sektöründeki birçok firma sosyal medyada etkili bir iletişim yaparak gün içinde paylaştıkları fotoğraflarla ve yaptıkları kampanyalarla kişileri daha çok abur cubura yöneltebiliyorlar.
Peki, bunca baskının önüne nasıl geçilebilir? Uzmanlar bilgisayar başında öncelikle bol bol su içmeyi öneriyor; “Yanınızda, masanızda, çantanızda bir şişe su bulundurun” diyorlar. Patates cipsi ve kola da özellikle bilgisayarda sosyal medyada takılırken oldukça tehlikeli gıdalar; onların yerine “bir elma, bir amut ile açlık hissinizi geçiştirin” diyorlar. Haklılar da…
Socialbakers’ın İstanbul’da yapılan son oturumunda sunulan veriler, yukarıdaki obezite tehlikesini destekleyecek türden. Socialbakers’ın Başkanı Jan Rezab Facebook’ta 2009 yılında bir kullanıcının ortalama olarak 4,5 sayfa paylaştığını, 2013 yılına geldiğimizde ise bu rakamın 40 sayfaya ulaştığını anlattı. Yine 2009 yılında bir kullanıcı ayda ortalama 23 güncelleme gelirken, günümüzde ise bu rakam ayda 1,440 durum güncellemesine kadar çıktı.
Dünya genelinde 650,000 müşterilerinin olduğunu dile getiren başkan, Türk kullanıcılarının Facebook’ta ortalama 44 sayfayı beğendiklerini paylaştı. Yani Türk insanı artık daha fazla sosyal medya kullanıyor, daha fazla bağımlı.
Geçtiğimiz ay Monitera ve Webrazzi'nin yayınladığı rapor ise bize Twitter'ın dünya genelindeki kullanıcı sayısını 2012 yılına göre %55 oranında arttırdığını gösteriyor. Türkiye’deki kullanıcı sayısı artışı ise %33 civarında. 2012’de 7,2 milyon Türk kullanıcı varken, bu sayı 2013'te 9,6 milyon kullanıcıya ulaştı. Twitter’ın Türk kullanıcıları 2012 yılında günde ortalama 1,7 milyon tweet atarken, 2013 yılında bu sayı yüzde 470 artış göstererek 8 milyona çıktı.
Bunun yanında; 2012 yılında saniyede 20 tweet atılırken, 2013’te bu sayı ortalama 92’ye çıktı. 2012’de en fazla tweet atılan gün olarak görünen Cuma, 2013’te en az tweet atılan gün oldu ve yerini en fazla tweet atılan gün olarak Çarşamba’ya bıraktı.
Uzmanlar ne tür araştırma yaparlarsa yapsınlar, raporlar hazırlarlarsa hazırlasınlar, bir gerçek var: “Ne kadar kilo alırız bilinmez; sosyal medya özellikle mobil geniş bant erişimi, akıllı telefon ve tablet bilgisayarlar ile artık hayatın ta kendisi oldu.”
Mart ayı vergi ayı, kapıdan bakma ve kazma kürek yakma ayı.
Kendinize iyi bakın,
Saygılarımla.