Merih IŞIN
Editör'ün karikatürü, 1995 yılında Cenevre telekom fuarında uydu üzerinden gerçekleştirilen videokonferans ile Rusya'daki çizer Vladimir Mochalov tarafından çizilmiştir.

Editör

Telekomcuların yapabildiğini, bilişimciler yapamıyor mu?

Geçtiğimiz ay; GSM telefonların kısa mesajlarında Türkçe karakterlerin kullanılması halinde, yıllardır yapılan uygulama ile, birden fazla kısa mesaj bedeli ödemek zorunda bırakılmamızın önüne geçildiği haberini sizlere duyurmuştuk. Bu aslında, hem uluslararası politikada hem de üretim teknolojisinde yetersiz kalmış olmamızın bir tür cezasıydı.
Bu büyük sorunun aşılmasında emeği geçen başta Vodafone ARGE ekibine ve GSMA'de ülkemizi temsil eden resmi temsilcilerimize tekrar teşekkür ediyoruz. Bu başarının hemen peşinden de, Telekomünikasyon Kurumu'muz beklenen düzenlemeyi açıklandı. Artık ülkemize ithal edilecek GSM telefonlar, bu özelliklere sahip olmak zorundaydı. Aksi halde ithal izni verilmeyecekti.
Buraya kadar her şey iyiydi de, kısa mesaj uygulaması sabit telefonlarda da verilen bir hizmetti. Bu durumda, ne olacak sabit telefonların hali? Sabit telefon mesajlarında Türkçe karakter kullanılması durumunda, eskiden GSM'de de olduğu gibi birden fazla mesaj bedeliyle mi cezalandırılacağız? Sabit telefonlarda da, Türkçe karakterlerin de 1 karakter kabul edilmesi biçimindeki kullanım olanağı ve sadece bu hizmeti destekleyen telefonların ithaline izin veren yönetmelik ne zaman yayınlanacak?
Bu arada Türk Telekom'u da tebrik etmeden geçemeyeceğim. Geçen ay ihalesini gerçekleştirdiği çok yüksek miktardaki DECT telefon alımında, Türkçe karakter destekli kısa mesaj kullanımı şartı, ihale şartnamesindeki yerini almış. Peki ya diğerleri? Şu anda ülkemize ithal edilmekte olan diğer sabit telefonlarda durum ne? Eğer denetim eksikliği varsa, bile bile lades. Atılacak, kullanılmayacak ya da kısa mesajın kullanılması durumunda kullanımı pahalıya gelecek modeller, piyasada bilinçsiz tüketiciye satılacak. Kıt kaynaklarımız, eski teknolojiye ödenerek yurt dışına akacak.
Şimdi de, yıllardır kanayan bir başka yaramıza değinmek istiyorum: Kişisel bilgisayarların bir türlü standart hale getiremediğimiz klavye sorunu. Dünyada 10 milyon insanın konuştuğu bir dilin bile, bilişim dünyasında bir standart kabul edilmesine karşın, en çok konuşulan dillerden biri olan Türkçe'miz hala standart kabul edilmiş değil. Ne yapalım yani, standart bir Türkçe bilgisayar klavyesine kavuşabilmek için yine telekom ARGE'sini ve lobisini mi seferber edelim? Telekomcuların yapabildiğini, bilişimciler yapamıyor mu? Birbirleriyle uğraşmaktan bu tip çözümlere zaman bulamıyorlar sanırım.
Haydi bilişimciler, sıra sizde. ARGE'ye devlet bu kadar destek olmuşken, üretin çözümünü, yapın lobinizi ve bitirin şu işi. Üzerine üstlük, işi becerebilirseniz fonlarda paranız da hazır.
Ben, standart Türkçe klavyemi istiyorum…
Saygılarımla.