Nedir bu 10xx'li numaralar?

Birkaç aydır gözümüze sıkça ilişen görsel ve yazılı reklamlarda görülen bu 10xx'li numaralar, 2004 yılı başında olacağı söylenen, ‘ucuz telefon görüşmesi' numaraları aslında. Türk telekom sektörünün serbestleşmesi demek aslında. O günlerde, Türk Telekomünikasyon A.Ş.'ye alternatif olarak kurulan ve lisans alan 44 operatörden iki elin parmaklarından daha az sayıda geriye kalanların başlattığı bir uygulama aslında.
Telekomünikasyon Yasaları ve Telekomünikasyon Kurumumuz tarafından yapılan düzenlemeler uyarınca; pazarda hâkim konumda bulunan Türk Telekom firmasına başvuran alternatif telekom operatörlerine verilmesi mecbur tutulan hizmet esasında uygulanmaya başlanan bu servis, aslında alternatif telekom operatörlerinin sağlamakta olduğu bir hizmet olmakla beraber, yeteri kadar açıklanamadığı için sanki bir Türk Telekom hizmetiymiş gibi algılanmakta.
Vatandaşın böyle algılaması da çok normal. Çünkü bu hizmet, Türk Telekom'un sağlamış olduğu sabit telefon hatları üzerinden müşteriye ulaştırılmakta ve üzerine üstlük yine Türk Telekom tarafından faturalandırılmakta. Hatta fatura üzerinde, hizmetin kimin tarafından verildiği bile belirtilmemekte. Yıllardır Türk Telekom tarafından aldıkları hizmet karşılığı yollanan faturaları ödemeye alışmış vatandaşlar da, ödenmezse Türk Telekom'un hattı keseceğini düşünerek hareket etmekteler. Elbette Türk Telekom böyle bir hizmeti alternatif telekom operatörlerine sağladığı için onlardan bir bedel alıyor ancak, tahsil edilen bedel kendi payı düşüldükten sonra alternatif operatöre ödeniyor. Türk Telekom ayrıca, hizmeti sağlayan operatörler adına düzenleyip yolladığı faturalar için de, onlardan ayrı bir bedel daha alıyor.
İyi de, vatandaş bunları nereden bilecek? Ayrıca bilmek zorunda mı?
Türkiye'nin telekom sektörüyle yaşıt 13 yıllık aylık telekom dergisi olarak, böyle bir dosya hazırlayarak, gerçekleri ve uygulamayı sizlerle paylaşmak istedik.
B tipi ses hizmeti, Uzak Mesafe Telefon Hizmeti (UMTH) operatörlerinin, sahip oldukları B tipi lisans ile tüketicilere verdikleri bir sesli görüşme hizmeti. Bu hizmetin esas noktası; kullanıcıların sabit hat üzerinden arayacakları uluslararası, şehirlerarası ve GSM numaralarını alan kodlarından önce 4 haneli bir sayı tuşlamaları sonucunda seçtikleri rakamlarla hizmet veren operatörün tarifeleri üzerinden indirimli olarak görüşme yapabilmeleri.
Telepati dergisi olarak ülkemizde 10xx'li kodlarla bu hizmeti Türk Telekom aracılığıyla vermeye başlayan UMTH operatörleri, Doğan Telekom, Koç.net, Millenicom, Netone, Superonline Telekom tepe yöneticilerine ve Telkoder Yönetim Kurulu Başkanı Yusuf Ata Arıak'a verilen hizmetler hakkında yönelttiğimiz sorulara ayrıntılı ve açıklayıcı cevaplar alarak bir B tipi ses hizmeti dosyası hazırladık.
(Yanıtlar firma ismi alfabetik sırasına göre düzenlenmiştir)

B tipi hizmet nedir? Nasıl düzenlenmiştir? Türk Telekom bu aracılık hizmetini, alternatif operatörlere vermek zorunda mıdır?
Fazıl Esen (Doğan Telekom Genel Müdürü):
B tipi ses hizmeti, Uzak Mesafe Telefon Hizmeti (UMTH) operatörlerinin, sahip oldukları B tipi lisans ile tüketicilere verdikleri bir telefon hizmetidir. Bu hizmetin esas noktası kullanıcıların, arayacakları uluslararası, şehirlerarası ve GSM numaraları ve alan kodlarından önce 4 haneli bir rakam tuşlamaları; böylece seçtikleri rakamla hizmet veren operatörün tarifeleri üzerinden indirimli olarak görüşme yapabilmeleridir.
Şu anda Doğan Telekom haricinde, Türkiye'deki tüm UMTH operatörleri, B tipi ses hizmetini Türk Telekom (TT) aracılığıyla ve TT'nin faturalama sisteminden faydalanarak gerçekleştirebiliyorlar. Bu sistemde, tüketicinin 4 haneli numara ile yaptığı tüm konuşmalar TT'den gelen ayrı bir fatura üzerinde ücretlendiriliyor. Biz ise Doğan Telekom olarak, B tipi telefon hizmetimiz olan 1038 kod numarasını TT'nin aracılığına ihtiyaç duymaksızın müşterilerimize sağlıyoruz.
Şu an için sadece Smile ADSL abonelerine sunduğumuz 1038 hizmetimiz ile tüm abonelerimiz, uzak mesafe telefon görüşmelerinde %60'lara varan indirimlere sahip oluyorlar. Görüşme ücretleri ise, abonelerimize hali hazırda gönderilen Smile ADSL faturaları içinde ayrı bir kalem olarak yer alıyor. Böylece abonelerimiz, hem en ekonomik fiyatlarla telefon görüşmelerini yapıyor, hem de farklı kurumlara farklı ücretler ödemek ve bunları takip etmek durumunda kalmıyorlar.
Mehmet Ali Akarca (Koç.net Genel Müdürü): Koç.net olarak en son pazara sunduğumuz bireysel ses hizmetimiz 1056. 1056; sabit telefonunuzdan şehirlerarası, uluslararası ve GSM görüşmelerini, hiçbir abonelik işlemine gerek kalmadan, en ekonomik şekilde gerçekleştirmeyi sağlayan Koç.net'in ses hizmetlerinden biri.
Bu hizmetten faydalanmak son derece basit. Örneğin; Ankara'yı arayacaksınız. Önce 1056, sonra da hiç beklemeden ilgili alan kodunu ve arayacağınız numarayı tuşluyorsunuz. Ya da diyelim ki Almanya'yı arayacaksanız önce 1056'yı, sonra Almanya'nın ülke kodunu ve alan koduyla birlikte arayacağınız numarayı tuşlamanız yeterli oluyor. Üstelik sözleşme ya da başka hiçbir işlem yapmanıza gerek yok. 1056 hizmetinde Koç.net Seçimli telefon hizmeti tarifesi geçerli.
Bu hizmet için ekstra bir bedel ödenmiyor, sabit ücret ya da abonelik ücreti söz konusu değil. Sadece yaptığınız aramanın tutarını ödüyorsunuz. 1056 hizmetinde Koç.net Seçimli telefon hizmeti tarifesi geçerli. Bu tarifeye göre vergiler hariç hizmet bedelleri; örnek verecek olursak; uluslararası aramalarda ABD ve Avrupa ülkelerinin yer aldığı 1. kademe ülkeleri aramanın dakikası 0,081 YTL, şehirlerarası aramaların dakikası ise 0,062 YTL. GSM numaralarını (Turkcell, Avea, Vodafone) aramanın dakikası 0,257 YTL.
Tuğrul Cora (Millenicom Genel Müdürü): B Tipi hizmet biçimine “Arama Bazında Operatör Seçimi (Call by Call)” adı veriliyor. Millenicom olarak hayata geçirdiğimiz 1045, Türkiye'nin ilk Arama Bazında Operatör Seçimi hizmetidir.
Alternatif telekom operatörleri telefon hizmeti vermek üzere A, B ve C Tipi olarak adlandırılan lisansları alarak Telekom Kurumu tarafından yetkilendiriliyor. Ancak bu lisanslar hizmet sunmaya başlamak için yeterli olmuyor. Bu operatörlerin Türk Telekom'la, her bir hizmet tipi için ayrı ayrı ara bağlantı anlaşması imzalaması ve gerekli altyapıyı kurarak çalışır hale getirmesi gerekiyor.
Telekomünikasyon Kurumu'nun düzenlemeleri doğrultusunda Türk Telekom, alternatif operatörlere aracılık hizmetini sunmakla yükümlü kılınmıştır. Millenicom olarak hizmetlerimizi sunarken anlaşmalarımız gereği Türk Telekom'un ev ve işyerlerine giden telefon hatlarından istifade ediyoruz. Türkiye'nin ilk Arama Bazında Operatör Seçimi (Call by Call) hizmeti olan 1045 için, Türk Telekom'la faturalama ve tahsilât sözleşmesi imzaladık. Bu sayede müşterilerimizin 1045'le yaptığı tüm telefon görüşmeleri Millenicom kalitesi ve güvencesiyle taşınırken, Türk Telekom üzerinden faturalanıyor. Tahsilât da yine Türk Telekom tarafından yapılıyor.
Millenicom, Arama Bazında Operatör Seçimi (Call by Call) hizmetini Almanya'da uzun yıllardır sunan bir firma. Bu nedenle bu hizmetin yapılandırılması konusunda Avrupa'nın en deneyimli firmalarından biri olduğumuzu düşünüyorum. Tabii ki bu tecrübemizi ülkemizdeki çalışmalarımıza da yansıtıyoruz. Sahip olduğumuz güçlü altyapı ve teknolojileri kullanarak oluşturduğumuz yüksek kaliteli hizmetimizi, düşük kârlılıkla çalışabilen güçlü finansal yapımız sayesinde çok uygun fiyatlarla sunabiliyoruz. Ayrıca müşteri desteği ekibimiz her türlü soru ve sorunla yakından ilgilenerek, tüm kullanıcılarımıza yardımcı oluyor. 1045'le ilgili tüm ayrıntılar için 0212 444 1045 numaralı telefonunu arayabilir ya da (www.1045.com.tr) adresini tıklayabilirsiniz.
Cem Çelebiler (Netone Genel Müdürü): B tipi hizmet; yurtdışında, özellikle Almanya ve Amerika'da kullanılan bir hizmetin Türkiye uygulamasıdır. Telekomünikasyon Kurumu'nun düzenlemeleri sayesinde ülkemizde uygulama alanı bulmuştur. Bu sayede, Kurum'un belirlemiş olduğu ücretler ve koşullar paralelinde yetkili işletmeciler Türk Telekom ile ara bağlantı sağlayıp, çağrı temelli operatör seçimi hizmetini sunabilmekteler. 
Levent Uysal (Superonline Telekom Genel Müdür Yardımcısı): UMTH operatörleri, B tipi ses hizmetini Türk Telekom aracılığıyla ve Türk Telekom'un faturalama sisteminden faydalanarak gerçekleştiriyorlar. Bu sistemde, tüketicinin 4 haneli numara ile yaptığı tüm konuşmalar Türk Telekom faturası ile üzerinde ayrı bir hizmet bedeli olarak ücretlendiriliyor.
Superonline 1099, evinizdeki veya işyerinizdeki sabit telefondan şehirlerarası, uluslararası ve mobil telefon aramalarınızı en hesaplı tarifelerle en kolay şekilde arama yolu. Sözleşme imzalamanıza, abone olmanıza, kredi kartı bilgilerinizi vermenize veya ön ödeme yapmanıza gerek kalmadan 1099 üzerinden şehirlerarası, uluslararası ve mobil telefon aramalarınızı her zamankinden uygun fiyata aramaya başlayabilirsiniz.
1099 ile arama yapmak çok kolaydır, şehirlerarası, uluslararası ve GSM telefonu aramalarınızda, arayacağınız telefon numarasından önce 1099'u tuşlayıp, hiç beklemeden aramak istediğiniz numarayı tuşlamanız yeterli olacaktır.
Yusuf Ata Arıak (TELKODER Yönetim Kurulu Başkanı): Sabit telefonlar üzerinden şehirlerarası, milletlerarası ve GSM'e doğru yapılan aramalar, Uzak Mesafe Telefon Hizmeti (UMTH) olarak adlandırılmaktadır. A, B ve C Tipi UMTH lisanslarının 2004 yılında verilmeye başlanması ile bu alan rekabete açılmıştır. B Tipi UMTH hizmetinden yararlanmak isteyen aboneler, dört haneli bir ön kod çevirerek UMTH işletmecisinin şebekesine ulaşmaktadırlar. Dolayısı ile B Tipi hizmeti bir aracılık hizmeti olarak adlandırmak doğru değildir.
Bunun yanı sıra, B Tipi Lisans kapsamındaki hizmetlerden yararlanmak için abonelik şartı da aranmamaktadır. Kullanıcılar, önce her operatörün kendine özel belirlediği dört haneli kod numarasını, ardından da sıfır ile başlayan telefon numarasını tuşlayarak görüşme yapabiliyorlar. Bu hizmet sonucunda da görüşme bedelleri, Türk Telekom'dan (TT) gelen fatura aracılığıyla ödenmekte. B Tipi hizmeti, TT ile ara bağlantı ve faturalama sözleşmesi imzalayan lisanslı işletmeciler sunmaktalar.
Bu hizmet tipi, TT dışındaki operatörler şehir içi görüşme yaptırana kadar bir geçiş sürecinden mi ibarettir?
Fazıl Esen (Doğan Telekom):
B Tipi Lisans kapsamında belirlenen 4 haneli kod numaraları, yalnızca UMTH alanındaki görüşmelerde kullanılmaktadır. Dolayısıyla, bunu bir geçiş süreci olarak değil, sözleşmesiz her bir çağrı için ücretlendirilen farklı bir kullanım kolaylığı ve son kullanıcılara sunulan avantajlı bir hizmet olarak değerlendirmek daha doğru olacaktır. Şehir içi görüşmelerin kullanıma açılması, bir başka deyişle Sabit Telefon Hizmeti (STH) lisanslarının verilmesi ise, sektörün rekabete açılması ve büyümenin sağlanabilmesinde büyük rol oynayacaktır.
Doğan Telekom'un B tipi lisans kapsamında sunduğu 1038 Gülümseten Numara, her zaman geçerli olacak ve katlanan avantajları ile daha çok aboneye hitap edecek bir hizmet. Smile ADSL olarak, şehir içi görüşmelerin tüm operatörlere açılması halinde ve beklendiği gibi uluslararası, şehirlerarası ve GSM arama ücretlerinde koşullar değişmediği sürece bir artış uygulamayı düşünmüyoruz. Şehir içi ve uzak mesafe görüşmeler, birbirinden bağımsız farklı hizmetler.
Abonelerimizin, sunduğumuz avantajlardan faydalanmaları ve rahat, kusursuz bir iletişime sahip olmaları için, tüm yönlere yapacakları telefon görüşmelerinde uygun fiyatlar elde etmeleri gerekiyor. Bu nedenle Smile ADSL olarak, işe tüketici açısından bakmaya devam edeceğiz ve şehir içi görüşmelerin açılması ile birlikte yeni avantajlar yaratacağız. 1038 Gülümseten Numara ile verdiğimiz hizmeti kapatmayacak, büyük değişiklikler olmadığı sürece de görüşme ücretlerini arttırmayacağız. Artık neredeyse, sadece bizim ülkemizde rekabete açılmamış şehir içi görüşme uygulaması hayata geçirildiği zaman, bu hizmetin kullanımının da kat kat artacağını düşünüyoruz.
Mehmet Ali Akarca (Koç.net): Bu hizmet Türk Telekom'dan alınıp sunulmuyor. Ev ya da işyerinizdeki bir sabit hatlı telefondan istediğiniz operatörün numarasını tuşladıktan sonra, çağrınız; artık o operatörün altyapısı üzerinden taşınmış oluyor. Yani 1056 tuşladıktan sonra Koç.net üzerinden arama gerçekleştiriyorsunuz.
1056 hizmetimizde aramalar Türk Telekom şebekesinden başlatılmaktadır, ancak Koç.net'in kendi altyapısı kullanılarak taşındığı için, Koç.net hizmet kalitesi ve farklılığını kullanıcılarımıza bu hizmetimiz ile daha net göstermekteyiz. Hem hizmet kalitemiz, hem de farklılığımız ile rekabette iddialıyız.
Tuğrul Cora (Millenicom): Alternatif operatörlerin şehir içine yönelik hizmet sunması ihtiyaç duyulan düzenlemelerin tamamlanmasıyla birlikte başlayacaktır. Şehir içi arama hizmetinin serbest rekabete açılması (STH lisanslarını verilmesiyle), Türk Telekom'un toptan hat kiralama yükümlüsü haline gelmesi (Türk Telekom tarafından abonelere faturalanan aylık sabit ücretlerin alternatif operatörler tarafından da faturalanabilir hale gelmesi) ve Türk Telekom'un bütün tarife paketlerinin rekabete açılması sektörün öncelikli olarak çözüm beklediği üç konu.
Sektördeki toplam cironun %80'ini şehir içi aramalar ve aylık sabit ücret oluşturuyor. Ülkemiz genelindeki toplam 19 milyon Türk Telekom abonesinden, StandartHATT, KonuşkanHATT ve ŞirketHATT abonesi olan sadece 9 milyonu 1045'ten yararlanabiliyor. Bu abonelerin de yaklaşık %9'unu adresleyebiliyoruz. Dolayısıyla aboneler tekele mahkûm kalarak serbest rekabetin nimetlerinden faydalanamıyor.
Millenicom olarak şehir içi hizmet anlamında tüm hazırlıklarımızı tamamladık. Bu alandaki düzenlemeler tamamlandığında hizmet sunmaya başlayacağız. Ülkemiz telekomünikasyon sektöründeki serbestleşmenin tamamlanması ve UMTH firmalarının önünün açılması için şehir içi hizmetin mutlaka rekabete açılması gerekiyor. Çünkü şehir içi görüşmelerin rekabete açılması, hiç kuşkusuz özellikle tüketiciler adına önemli değer yaratacak ve onların daha uygun fiyatlı görüşme yapabilmesini sağlayacak.
Cem Çelebiler (Netone): Alternatif operatörler, abonelerine her türlü telefon hizmeti (sabit hat, telefon numarası, şehir içi, vb) sunabilene kadar yerleşik operatöre karşı dezavantajlı durumdalar. Çünkü müşteri sabit hat, sabit numara istiyorsa, TT'den başka kimseden alamıyor. Bu durumdan ötürü 1095 hizmeti önemli. Ancak ilgili hizmetleri operatörden alabildikten sonra, daha fazla kullanıcı diğer operatörlerden paketler almayı tercih edecekler diye düşünüyoruz. Ama 1095 devam edecektir. Bugün örneğin Almanya'da halen kullanılmaktadır.
Levent Uysal (Superonline Telekom): Lisans kapsamında belirlenen 4 haneli kod numaraları, yalnızca UMTH alanındaki görüşmelerde kullanılabilmektedir, dolayısıyla bunu bir geçiş süreci olarak değerlendirmek pek doğru olmayacaktır.
Sabit Telefon Hizmeti (STH) lisanslarının verilmesiyle, telekomünikasyon sektörünün rekabete açılması ve büyümenin sağlanabilmesinde elbette ki büyük rol oynayacaktır.
Yusuf Ata Arıak (TELKODER): Sabit telefon alanında gerçek rekabet, şehir içi ve sabit ücret alanlarının rekabete açılması ile başlayacaktır. Ev ve işyeri (sabit) telefon pazarının %40'ını şehir içi görüşmeler, diğer %40'ını sabit ücretler ve kalan %20'sini de UMTH hizmetleri oluşturuyor. Sabit telefon pazarında tam rekabetin sağlanması için, şehir içi görüşme ve sabit ücret lisanslarının (STH) verilmesi gerekiyor.
Şehir içi görüşmeler dışarıda bırakılarak yalnızca UMTH alanının rekabete açılması gibi bir uygulama AB ülkelerinde görülmüyor; sadece bizde var. AB ülkelerinde bu alandaki lisanslar 2000 yılından önce verildi ve şu anda şehir içi görüşmelerini rekabete açmamış bir tek ülke dahi yok.
Bu alandaki düzenleme, 2004 yılında UMTH lisanslarının verilmesi ile birlikte yapılmalıydı ancak yapılmadı. Şehir içi telefon hizmetleri lisanslarının verilmesi için Telekomünikasyon Kurumu (TK), 2007 yılının Ağustos ayında ilgili yönetmeliği yayınladı. Ancak aradan 9 ay geçmiş olmasına rağmen, Ulaştırma Bakanlığı lisans bedelini belirlemedi. Lisanslı işletmecilerin şehir içi telefon hizmeti verebilmeleri için lisans bedelinin bir an önce belirlenmesi gerekiyor.
Bunların yanı sıra UMTH alanındaki rekabet, şehir içi ve sabit ücret alanlarının rekabete açılmasından sonra da devam edecektir.

Asıl hedef bireysel müşteri midir? Yahut firmalar da santrallarına 4 haneli numarayı tanımlayarak şehirlerarası ve uluslararası görüşmelerinde kullanmayı tercih edecekler mi?
Fazıl Esen (Doğan Telekom):
Smile ADSL olarak hem mevcut müşteri portföyümüz hem de hedef kitlemiz, bireysel ve kurumsal müşterilerden oluşmaktadır. Smile ADSL üzerinden gerçekleştirildiği için 1038 uygulaması, bireyler ve KOBİ'ler için oldukça elverişli ve kullanımı kolay bir hizmet niteliği taşımaktadır. Ekstra bir cihaz maliyeti olmayan; ek sözleşme, abonelik ya da sabit ücret gerektirmeyen; Smile ADSL abonelerine otomatik olarak tanımlanan ve %60'lara varan oranlarda daha ucuza uluslararası, şehirlerarası ve GSM görüşmeleri yapmayı mümkün kılan 1038 hizmetimiz, son derece pratik ve avantajlı. Bu nedenle, saydığımız amaçları gözeten tüm birey ve kurumların kullanımına uygun.
Bunların yanı sıra, Smile ADSL abonelerimizin önemli bir kısmını da farklı ölçeklerdeki KOBİ'ler oluşturmakta. Bu nedenle 1038 Gülümseten Numara servisimiz ile KOBİ'lerin de telefon görüşmelerini en avantajlı şekilde yapmalarını sağlamayı hedefliyoruz. Kurumsal müşterilerden, ses trafiği daha yoğun olan, büyük küçük her ölçekte kurumlar için ise VoIP (İnternet Protokolü üzerinden ses iletimi - Voice Over IP) gibi daha profesyonel aynı zamanda da ekonomik ve pratik çözümlerimizi kullanmalarını tavsiye ediyoruz.
Mehmet Ali Akarca (Koç.net): Firmalar da bu hizmetten yararlanabilirler, fakat biz kurumlara onların kullanımına daha uygun olan hizmet tiplerini öneriyoruz. Santral çözümleri, ses VPN-Sanal Özel Ağ gibi farklı noktaları olan firmalara özel çözümler gibi birçok farklı hizmet seçeneğimiz var kurumlar için.
Tuğrul Cora (Millenicom): Biz 1045 hizmetimizi hem bireysel hem de kurumsal müşterilere sunuyoruz. Ev ya da iş telefonlarından şehirlerarası ve milletlerarası görüşme yaparken, GSM telefonlarını ararken 1045'in avantajlarından herkes kolaylıkla yararlanabiliyor. Herhangi bir başvuru olmaksızın Türkiye'nin dört bir yanı ve tüm dünya ülkelerini 1045'le çok ucuza aramak mümkün. Üstelik 1045'te aylık sabit ücret, bağlantı ücreti ya da herhangi bir gizli maliyet bulunmuyor. Ne kadar konuşulursa o kadar ödeme yapılıyor.
Millenicom olarak sunduğumuz A-Tipi telefon hizmetine abone olanlar, ev ve iş telefonlarından yaptıkları tüm şehirlerarası, milletlerarası ve GSM aramalarını otomatik olarak Millenicom şebekesi üzerinden gerçekleştiriyor. Başka bir deyişle 1045'te olduğu gibi bir ön kod çevirmeye gerek kalmıyor. A-Tipi hizmeti tercih edenler, telefon alışkanlıklarını değiştirmeden her zamanki gibi konuşup daha az fatura ödüyor. Özellikle kurumların yoğun olarak tercih ettiği bu hizmetimizin bugün itibarıyla 8.000'den fazla abonesi bulunuyor. Bayilerimiz ve uzman ekibimiz aracılığıyla ülkemizin dört bir yanına A-Tipi hizmet veriyoruz. Bu hizmeti almak isteyenlerin ıslak imzalı dilekçelerini bize ulaştırması yeterli.
A-Tipi hizmete ister eviniz ister işyeriniz için abone olun, Millenicom'un sunduğu avantajlı fiyatlardan yararlanarak yüksek kaliteli telefon görüşmesi gerçekleştirebiliyorsunuz. Bu nedenle büyük şirketler, KOBİ'ler, serbest meslek sahipleri ve ev kullanıcıları Millenicom'un A-Tipi hizmetini tercih ediyor. Ancak A-Tipi hizmetten yararlananlar bu kadarla sınırlı değil. Özellikle yoğun yurtdışı görüşme trafiği olan konsolosluk ve yabancı ülke temsilcilikleri de Millenicom'un A-Tipi hizmetini tercih ediyor.
Millenicom aboneleri farklı şehirlerdeki diğer Millenicom abonelerini aradıklarında dakikası yalnızca 5,8 Yeni Kuruş'a (KDV dâhil, ÖİV hariç) konuşabiliyor. Bu sayede görüşme maliyetlerinde %50'ye varan avantajlar elde edilebiliyor. Bu hizmetimiz özellikle farklı illerde şubesi bulunan, geniş tedarikçi ve dağıtım kanallarına sahip olan kurumlarla ülkemizin değişik bölgelerinde tanıdık ve akrabaları bulunan ev kullanıcıları tarafından tercih ediliyor.
Cem Çelebiler (Netone): Her ikisi de çağrı temelli operatör seçimi hizmetinin potansiyel kullanıcısıdır. Bireyler daha ziyade el ile çevirerek, firmalar ise çok basit bir şekilde santrallerine 1095 programlamak suretiyle hemen hizmeti kullanmaya başlayabilirler. Firmalar, genellikle 1095'in çevrilmesine gerek bırakmayan A-tipi hizmetine geçmeyi tercih ediyorlar.
Levent Uysal (Superonline Telekom): Superonline Telekom'un 1099 hizmeti hem bireysel hem de kurumsal kullanıcılar için oldukça büyük avantajlar sağlamakta. Evlerinde sabit hat kullanan aboneler 1099 numarasını tuşlayarak yapacakları şehirlerarası ve milletlerarası görüşmelerde ne kadar avantaj sağladıklarını fatura ellerine ulaştığı zaman fark edecekler.
Superonline Telekom, işletmelerin mevcut altyapısı ve ihtiyaç duyulan kapasiteye göre farklı çözümler sunuyor. Eğer kurum geniş bant İnternet erişimine sahipse İnternet bağlantılı çözümlerimizden, yoksa sabit telefon hatları için geliştirdiğimiz çözümlerimizden faydalanarak, şirketi için en ideal ses hizmetimizi alabiliyorlar.

Rekabette nasıl öne çıkmayı planlamaktasınız? Müşteri tarafındaki 4 haneli ön numara karmaşasının nasıl önüne geçilebilir? Müşterilerinizi tarifeleriniz ve güncellemeleri hakkında yalnızca İnternet kanalıyla mı bilgilendireceksiniz? Bu bir eksiklik değil mi?
Fazıl Esen (Doğan Telekom):
Öncelikle Smile ADSL olarak, 1038 Gülümseten Numara abonelerini, şu anda pazardaki benzer hizmetlerin tümünden daha ucuza konuşturuyoruz. Bu en ekonomik ve en uygun fiyatlarla konuşturan telefon hizmetinden faydalanmak için yalnızca Smile ADSL abonesi olmak yeterli oluyor. Smile ADSL abonesi olan kullanıcılar; ek bir bedel ödemeden veya hiçbir formalite ile uğraşmadan, otomatik olarak 1038 servisimizden faydalanabiliyorlar.
Ayrıca, 1038 telefon hizmetinin kullanım ücretlerini de (www.1038.com.tr) Web sitemizdeki görüşme detaylarından eş zamanlı olarak görüntüleyebilirler. Hedef kitleye cazip gelen bu özellikler, Smile ADSL'i ve 1038'i rakiplerinden farklı kılıyor. Bir başka bir deyişle, hem ürünümüz hem de yoğun iletişimimizle müşterilerimize ulaşıyoruz. Onları sürekli bilgilendirmek amacıyla da, oldukça güçlü tanıtım çalışmaları yapıyoruz. Bu çalışmalarımızı önemli bir süre de devam ettirmeyi düşünüyoruz. Tüketicileri, İnternet reklam bantları ve (www.1038.com.tr) adresinin yanısıra, televizyon ve sinema reklamı, radyo tanıtım müzikleri, fatura içi eklerle ve e-posta aracılığıyla da çeşitli mecralardan bilgilendirmeye özen gösteriyoruz. Smile ADSL olarak böylece, tüm bu 10xx numara karmaşasının önüne geçmeyi hedefliyoruz.
Ayrıca, 1038 hizmetimizin duyurusunda 30 Nisan'a kadar 30 dakika şehirlerarası ve uluslararası (1. kademe ülkelerin sabit hatları ile) konuşma süresi hediye ettik. Bu da bizi rakiplerimizden farklı kılan ve ön plana çıkaran önemli bir hamle oldu.
Mehmet Ali Akarca (Koç.net): Biz Koç.net olarak hiç bir zaman en ucuz olmayı hedeflemedik. Burada göz önüne alınması gereken en önemli nokta operatörler arasındaki fiyat farkının kuruşlar seviyesinde olduğu. Fiyat farklılıkları, seçimi etkileyecek kadar anlamlı değil. Bizim amacımız tüketiciye kaliteli, çok çeşitli ve uygun fiyatlı hizmetler sunarak avantaj sağlamak.
Tuğrul Cora (Millenicom): Millenicom Türkiye olarak 1045 hizmetimizle sunduğumuz avantajları kamuoyuna birçok farklı kanaldan iletiyoruz. (www.1045.com.tr) ile diğer İnternet sitelerinde yaptığımız çalışmaların yanı sıra görsel medya ve yazılı basındaki reklamlarımızda 1045'in avantajları ve kullanım kolaylığı hakkında bilgiler veriyoruz. Ayrıca 0212 444 1045 numaralı müşteri hizmetleri telefonumuzu arayanlar 1045'le ilgili tüm ayrıntı ve güncellemelerden haberdar olabiliyor. Konuya duyarlı basın mensuplarıyla gerçekleştirdiğimiz haber çalışmalarıyla da halkımızı “Arama Bazında Operatör Seçimi (Call by Call)” hizmetiyle ilgili bilgilendirirken, sunduğumuz hizmetin bilinirliğini artırmayı hedefliyoruz.
Müşteriler fiyat ve kalite konusuna çok büyük önem veriyor. Özellikle konuşmanın karşı tarafa en net şekilde iletilmesi ve yine aynı şekilde karşı tarafın sesinin en iyi şekilde duyulması kullanıcılar açısından büyük önem taşıyor. Hizmet aldıkları operatörü belirlerken bu tercihlerini ön plana çıkartıyorlar.
Ayrıca önemli bir yeniliği hayata geçirerek kısa bir süre önce İnternet sitemizde “Fatura Sihirbazı” hizmetimizi devreye soktuk. Türkiye'de bir ilk olan 1045 Fatura Sihirbazı'yla şehirlerarası, GSM ve uluslararası görüşmelerde mevcut tarifeyle 1045 fiyatları arasında karşılaştırma yapılabiliyor. Böylece 1045'le sunduğumuz avantajlar kolaylıkla hesaplanıyor. Avantajı 1045 Fatura Sihirbazı'yla hesaplamak için (www.1045.com.tr) adresini tıklamak yeterli. Ana sayfada bulunan Fatura Sihirbazı'nda ilgili alanlara tahmini görüşme dakikaları yazılarak “Avantajımı hesapla” butonu tıklanıyor. Fatura Sihirbazı, belirtilen süreler doğrultusunda mevcut tarife ve 1045 tarifesine göre fatura tutarını ve sağlanan kazancı anında hesaplıyor.
Cem Çelebiler (Netone): İyi kalite, iyi hizmet. Müşterinin beklentisi de bu. 
Levent Uysal (Superonline Telekom): Superonline olarak marka bilinirliğimiz ve hizmet kalitemizle ön plana çıkmayı hedefliyoruz. Superonline kullanıcısı neyi tuşlayacağını iyi bilir, yıllardan beri de bu sayede şirketimizi yeni hizmetler doğrultusunda geliştiriyoruz. Hem İnternet kanalını hem de diğer mecraları kullanarak Superonline'ın 1099 kod numarasını kullanıcılara duyurmaktayız. İnternet kanalıyla yaptığımız tanıtımın eksik bir yönü olduğuna inanmıyoruz, çünkü artık Türkiye'de İnternet'i yoğun olarak kullanan ve aradığı bilgiye ulaşmayı çok iyi bilen bir topluluk var.
Yusuf Ata Arıak (TELKODER): UMTH lisansları 2004 yılında verilmiş olmasına rağmen B Tipi hizmet, çeşitli engellemeler nedeniyle 2007 yılının sonunda sunulmaya başlanabilmiştir. Bu alanda faaliyet gösteren yeni işletmeciler, basın, yayın ve İnternet mecralarını kullanarak hizmetin tanıtımını yapmaya başlamışlardır. Türk Telekom'un reklam bütçesine kıyasla mütevazı sayılabilecek bütçelerle yapılan bu tanıtımlar, kamuoyunda kısa sürede belirgin bir farkındalık yaratmıştır. Bu gelişme, Türk halkının bu alanda rekabeti ne kadar özlediğini ve ne kadar çabuk benimsediğini göstermesi açısından önemlidir.

Sizce B tipi ses hizmetlerinin verilmeye başlanmasıyla birlikte Türk Telekom dışındaki operatörlerin pazar payındaki artış nasıl ve ne kadar hızlı etkilenecek? Artışın ne kadar sürede ve ne oranda gerçekleşeceğini düşünüyorsunuz?
Fazıl Esen (Doğan Telekom):
B tipi ses hizmeti, 1 Nisan 2008 itibariyle Smile ADSL tarafından verilmeye başlanmıştır. Bu hizmetin yaratacağı farkındalık ve faydaların tüketiciler tarafından anlaşılmasını, kazanılacak alışkanlıkla birlikte de pazar payımızda önemli bir artış olmasını beklemekteyiz. Genele bakacak olursak, B tipi lisansı ile ses hizmeti vermeye başlayan operatör firmalar, hedef kitleleri dâhilindeki müşterilerini, hizmet sınırları dolayısıyla uluslararası, şehirlerarası ve GSM aramalarında uygun fiyatlarla konuşturmaya başladı. Dolayısıyla, B tipi ses hizmeti veren operatörlerin bu yönlere doğru yapılacak aramalarda pazar paylarını artırmaları söz konusu. Elbette bu artışın hızı ve süresi, hizmet ve marka farkındalığının yayılması ve kullanım alışkanlığının zamanla artması ile doğru orantılı. Bu süreçle beraber, ses trafiğinin bir kısmının alternatif operatörler tarafından taşınması da söz konusu. Sabit Telefon Hizmeti (STH) lisanslarının verilmesi ve şehir içi görüşmelerin de alternatif operatörlere açılması ile birlikte, bu artışın hızının ve hacminin katlanacağını öngörüyoruz.
Tuğrul Cora (Millenicom): Türkiye'nin ilk Arama Bazında Operatör Seçimi (Call by Call) hizmeti olan 1045 ile birlikte, alternatif telekom operatörleri tarafından sunulan bir ürün ilk kez geniş kitleler tarafından kullanılmaya başlandı. Millenicom olarak 1045'i sunmaya başladığımız Eylül 2007'ye kadar, sektörde bu tarife uyan bir ürün bulunmuyordu. Şimdi, açtığımız yoldan diğer telekom firmaları da ilerlemeye başladı. Sektöre yenilikler sunan ve hareketliliğe öncülük eden bir firma olmak bize büyük mutluluk veriyor. 2007 yılı sonu itibarıyla ülkemizdeki alternatif telekom operatörlerinin ses hizmetlerinden yaptığı toplam cironun 300 milyon ABD Doları civarında oluştuğunu tahmin ediyoruz. Genel olarak baktığımızda alternatif telekom pazarının toplam pazar içinde henüz yeterli paya sahip olduğunu söylemek güç. Gereken düzenlemelerin en hızlı şekilde tamamlanması ve UMTH şirketlerinin önünün açılmasıyla birlikte bu pazarın 3 ya da 4 yıl içerisinde 1 milyar ABD Doları'nın üzerinde bir büyüklüğe ulaşması söz konusu. Biz de Millenicom Türkiye olarak 2007 yılında %15 seviyesinde gerçekleşen pazar payımızı artırarak bu yıl %20'lere ulaşmayı hedefliyoruz.
Gerekli düzenlemelerin Telekom Kurumu tarafından tamamlanması sonucunda, UMTH operatörlerinin şehir içi arama hizmeti verebilmelerini sağlayacak Sabit Telekom Hizmeti (STH) lisansının verilmesi sektöre önemli bir dinamizm ve büyüme getirecek. Ancak bir noktanın özellikle altını çizmeliyiz. STH ile birlikte sektörde gerçek ve adil rekabet şartlarının da oluşturulması gerekiyor.
Call by Call sisteminden yararlanarak arama yapan kullanıcıların sayısı her geçen gün artıyor. Ancak önemli olan tüketiciye kaliteli ve uygun fiyatlı görüşme hizmetini, eksiksiz müşteri desteğiyle beraber sunmak. 1045, sunduğu eksiksiz ve kaliteli hizmetiyle liderliği kimseye bırakmıyor. Bugün itibarıyla 1045'i kullananların sayısı 400 bini aştı. Bu rakam her geçen gün büyük bir hızla artıyor.
Hedefimiz birkaç ay içinde 1,5 milyondan fazla 1045 kullanıcısına ulaşmak. Yılsonunda ise bu rakamı daha da yükseltmeyi hedefliyoruz.
Cem Çelebiler (Netone): Daha yolun başındayız. Türk Telekom'un 18 küsur milyon sabit hat abonesinden aşağı yukarı yarısı 1000'li ön numaraları kullanabiliyor (HesaplıHATT'ta kullanım Telekom Kurumu düzenlemeleri nedeniyle kapalı). 9 milyon civarı aboneden belki %5'i 1000'li ön numara kullanarak arama gerçekleştiriyor, yani toplam hatların %2,5'i civarı, hepsi o kadar. Hâlbuki gelişmiş ülkelerdeki seviyelerine baktığımızda sektör olarak %30'lara çıkabiliriz diye düşünüyoruz. Çünkü hizmet iyi, fiyat iyi, kullanım kolay. Hizmetten haberdar olmayan kitle çok geniş, onlara ulaşmamız gerekli.
Levent Uysal (Superonline Telekom): Verilen hizmetin ülkemizde henüz daha çok yeni olduğunu düşündüğümden, şimdilik bu konu hakkında bir fikir beyanında bulunmak istemiyorum. Önümüzdeki 1 yıllık periyodun bu hizmeti sağlayan operatörlerin ayakta kalmaları ve yüksek gelirlere sahip olmaları konusunda oldukça belirleyici olacağını düşünüyorum. Superonline, tüm Çukurova Grubu şirketleri gibi faaliyet gösterdiği her alanda kar etmeyi hedefleyen bir şirket ve telekomünikasyon alanında da iyi kar oranları bekliyoruz.
Yusuf Ata Arıak (Telkoder): Yukarıda da belirttiğim gibi, sabit telefon pazarının %40'ını şehir içi görüşmeler, diğer %40'ını ise sabit ücretler oluşturmakta. STH lisansları verilmemiş olduğundan, bugün, pazarın %80'i resmi olarak rekabete kapalıdır. Rekabete açık gibi görünen ve toplam pazarın %20'lik kısmını oluşturan UMTH alanında ise, rekabet çeşitli yöntemlerle engellenmektedir. Görünüşte, UMTH pazarı rekabete açıktır ama HesaplıHatt ve YazlıkHatt abonelerine kapalıdır. Bununla birlikte, kamu kurumları telefon ve İnternet hizmetlerini ihalesiz olarak Türk Telekom ve TTNet'ten almaya devam etmektedir; dolayısıyla kamunun alımları rekabete kapalıdır. Ayrıca Türk Telekom, tarifeleriyle fiyat sıkıştırması uygulamış ve bu durum sonucunda lisanslı işletmecileri iş yapamaz hale getirmiştir. Bunların sonucunda yeni işletmecilerin pazardan alabildikleri pay 4 yılın sonunda sadece %2 olarak gerçekleşebilmiştir. B Tipi hizmetin yaygınlaşması ile bu payın biraz artması beklenmektedir, ancak ülkemizde gerçek rekabetin oluşabilmesi için şehir içi telefon lisansları bir an önce verilmeli ve vatandaşlarımız yüksek ücret ödemekten kurtarılmalıdır.

10xx'li hatları kullanmak üzere bir sözleşme ilgili firma yahut Türk Telekom ile olmadığına göre; bir yönlendirme servisi için bile ayrı başvuru ve imza alınırken ya da İnternet için, bu durumda Türk Telekom neye dayanarak müşteriye 10xx'li hatlar için ayrı bir fatura yollayabiliyor. Bu yasal mı? Müşteri faturayı ödemediğinde ne oluyor?
Fazıl Esen (Doğan Telekom):
Smile ADSL olarak, bu konu ile ilgili hiçbir sıkıntımız bulunmuyor, çünkü biz 1038 hizmetini sadece Smile ADSL abonelerinin kullanımına açtık. Böylece 1038 hizmetimizi kullanan abonelerimize, kullanım ücretlerini, mevcut Smile ADSL faturaları içerisinde ayrı bir kalem olarak gönderiyoruz. Bizi rakiplerimizden ayıran bu önemli özelliğimiz sayesinde, Smile ADSL aboneleri ADSL ve telefon harcamalarını tek bir faturada görebiliyorlar. Bunun yanı sıra, yalnızca bir kuruma yapılacak ödeme ile takipte de sorun yaşamıyorlar. Böylelikle yasal açıdan operatör de, tüketici de herhangi bir mağduriyet yaşamıyor. Bu pratik ödeme kolaylığı haricinde sabit ücret, ek abonelik gibi hiçbir ek prosedürün olmaması da 1038'i rakiplerinden farklı kılıyor.
Tuğrul Cora (Millenicom): Telekomünikasyon Kurumu, Arama Bazında Operatör Seçimi (Call by Call) hizmetini dünyadaki diğer örneklere paralel bir şekilde ülkemizde hayata geçirdi. Bu sayede Türk Telekom'un StandartHATT, KonuşkanHATT ve ŞirketHATT abonelerinin herhangi bir başvuru yapmadan veya sözleşme imzalamadan bu hizmetten yararlanması mümkün kılındı. Arama Bazında Operatör Seçimi Hizmeti'nin uzak mesafe aramaları dışında başka bir amaçla kullanılması mümkün değil. Bu sebeple abonelerin ilave bir başvuru yapması gerekmiyor. Ancak abonenin Türk Telekom hattı uluslararası ve/veya şehirlerarası hatlara kapalıysa, bu hizmetten yararlanamıyor. Dolayısıyla abonenin tercihleri gözetiliyor. Bir başka deyişle, abonenin istemediği bir hizmeti alması söz konusu değil. Türkiye'nin ilk Arama Bazında Operatör Seçimi Hizmeti olan 1045 için Türk Telekom'la aramızda “Faturalama ve Tahsilât Sözleşmesi”ni imzaladık. Böylece 1045 hizmetini kullanan aboneler Türk Telekom üzerinden faturalanıyor. Tahsilât da yine Türk Telekom tarafından yapılıyor. Özetle 1045 hizmeti; dünyadaki diğer örneklerle benzer, Telekomünikasyon Kurumu tarafından düzenlenmiş, Türk Telekom ile gerekli sözleşmeleri imzalanmış tamamen yasal bir hizmettir.
1045'ten yararlanmak için herhangi bir sözleşme ya da başvuru gerekmediği gibi, hiçbir sabit ücret ödemek de gerekmiyor. Müşterilerimize ay boyunca 1045'le yaptığı görüşmelerin toplam tutarı, takip eden ay Türk Telekom tarafından ayrı bir fatura olarak gönderiliyor. Bu durumda Türk Telekom'dan iki ayrı zarfta iki ayrı fatura alıyorsunuz. Türk Telekom faturanızı ödeyebildiğiniz bütün noktalardan 1045 hizmeti faturanızı da ödeyebiliyorsunuz. Üstelik otomatik ödeme talimatınız varsa, 1045 faturanız da otomatik olarak ödeniyor. Öte yandan ayrıntılı fatura hizmetinden yararlanan Türk Telekom aboneleri, 1045'i tuşlayarak yaptıkları tüm şehirlerarası, uluslararası ve GSM görüşmelerinin ayrıntılarını faturalarında görebiliyor. 1045 faturasını ödemeyen abonelerin hatları Türk Telekom tarafından görüşmeye kapatılıyor.
Cem Çelebiler (Netone): 10xx hizmetlerinin çalışması tamamıyla T.C. Telekomünikasyon Kurumu'nun belirlediği yasal zeminde yürütülmektedir. Müşteri 10xx aramasını bilerek yapıyor, bilmeden 10xx tuşlamak pek olası değil. Biz tarifemizi duyuruyoruz, Web sitemizde var. Kullanıcı tuşluyorsa, tarifeyi beğendiğinden yapıyordur. Beğenmediği bir tarife veya hizmet ise, tuşlaması için sebep yoktur, dolayısıyla da tuşlamaz. Operatörler (Türk Telekom dâhil olmak üzere) birçok ülkeye doğru arama sağlıyorlar. Son birkaç yıla baktığımızda yeni ülkeler ortaya çıktı (Slovakya, Makedonya gibi), birden onlar için de tarifeler çıktı, eskiden olmayan. Her yeni ülke için abone ile bir daha sözleşme imzalanmayacağı gibi, var olan hat üzerinden 10xx kullanımı için de ayrı bir sözleşme gerekmez. Sistemin tüm mantığı ve avantajı bu.
10XX faturası ödememek, diğer Türk Telekom telefon faturalarını ödememekten farklı değildir, aynı şekilde ele alınıyor. Telekom Kurumu düzenlemelerine göre 2009 Mart itibarıyla hem Türk Telekom'un kendi faturası hem de 10xx kullanım faturaları tek faturada birleşecek.
Levent Uysal (Superonline Telekom): Lisans anlaşması dâhilinde abonenin kurumumuzla herhangi bir sözleşme imzalamasına gerek kalmıyor. 1099 ile yaptığınız görüşmelerin toplam tutarı, Türk Telekom faturanız ile beraber size ayrı bir hizmet bedeli olarak Türk Telekom tarafından gönderiliyor. 1099 faturanızı, Türk Telekom faturanızı ödeyebildiğiniz bütün noktalardan ödeyebilirsiniz. Eğer Türk Telekom faturanız için otomatik ödeme talimatınız varsa, hiçbir ek işleme gerek kalmadan 1099 fatura bedeli hesabınızdan tahsil edilecektir.
Türk Telekom faturanızda ek olarak yer alan Superonline Telekom hizmetinin bedelinin abone tarafından ödenmemesi durumunda, Türk Telekom hizmet faturası ödenmişse normal sabit hat kullanmaya devam edilir ancak 1099 hizmeti kullanıma kapatılır ve bu durumda da yasal takip süreci başlar.
Yusuf Ata Arıak (TELKODER): Telekomünikasyon alanı serbestleştirilmiş olan tüm ülkelerde, abonenin kolaylıkla farklı işletmecilerden hizmet alabilmesi esastır. Ülkemizde ise, B Tipi hizmetten faydalanan kişilerin Türk Telekom abonelikleri devam etmektedir. Aboneler, kendi isteklerine bağlı olarak 10xx ön kodunu çevirmek suretiyle UMTH hizmetini farklı işletmecilerden alabilmekteler. Şehir içi görüşmelerinin rekabete açılması, aboneleri, Türk Telekom'a tabi olmak zorunluluğundan kurtaracaktır.
B Tipi hizmette faturalandırma ve tahsilât, lisanslı işletmeci ile Türk Telekom arasında imzalanan sözleşmeye göre yapılmaktadır. Bu hizmet karşılığında lisanslı işletmeci, Türk Telekom'a oldukça yüksek bir ücret ödemekte ve bu yatırımın karşılığını alamama riskini de üstlenmektedir. Lisanslı işletmecinin, aboneye fatura göndererek tahsilâtını bizzat yapması, Telekom Kurumu'nun aldığı bir karar ile Mart 2009 tarihine ötelenmiştir.

GSM operatörlerinin de birer birer açıklamaya başladıkları tarifelerle şehirlerarası aramaların o tarafa kayması olası görünüyor? Rekabete onların da katılması ile birlikte fiyat politikanızda değişiklik olacak mı?
Fazıl Esen (Doğan Telekom):
Bu konu ile ilgili olarak Türk Telekom'un açmış olduğu bir dava var. Bu süreçte önemli olan, serbest rekabet koşullarının sağlanabiliyor olması.
Smile ADSL olarak biz, fiyat politikamızı belirlerken tüm bunları göz önünde bulundurarak abonelerimize maksimumda fayda sağlayacak bir tarife yaratmayı hedefledik. Şu anda, diğer operatörlere oranla çok daha ucuza konuşma imkânı sunuyoruz. Bu “en ekonomik” ve “en rekabetçi” fiyat politikalarımızı her zaman uygulayacağız. Doğan Telekom olarak temel stratejimizi bu fayda üzerine kurduk. Burada ihtiyaç duyulan tek şey, adil rekabet kurallarının tanımlanması ve uygulamalarının titizlikle takip edilmesi.
Tuğrul Cora (Millenicom): Biz Millenicom olarak tüm hizmetlerimizde en yüksek kalite ve en uygun fiyat anlayışını benimsiyoruz. 1045 hizmetimizde de aynı anlayış doğrultusunda hareket ediyoruz. Operatörler arasında yaşanan rekabetin kalite ve fiyat anlamında daha avantajlı hizmet sunulmasına yol açacağını düşünüyorum. Bu durumun da tüketici lehine seyretmesi gerçekten sevindirici.
Millenicom olarak en iyi hizmeti sunabilmek için önemli miktarda yatırım yaparak güçlü ve yüksek nitelikli bir telekom altyapısı oluşturduk. Bugün itibarıyla Türkiye çapında 17 noktada kurduğumuz POP noktalarımızın yanı sıra Türk Telekom'la yaptığımız üç farklı tipte (A Tipi, B Tipi ve C Tipi) ve üç GSM operatörüyle yaptığımız birer ara bağlantımız bulunuyor. Müşterilerimiz uluslararası görüşmelerini, Almanya ve Türkiye arasında tam yedekli olarak kurduğumuz fiber optik devrelerimiz üzerinden, 60'ı aşkın uluslararası operatörle yaptığımız ara bağlantılar sayesinde kusursuz kalitede yapabiliyor.
Cem Çelebiler (Netone): Rekabetçi bir pazardayız, rekabetten korkmuyoruz. Rakip şirketler alternatif ürünler çıkarabilirler, ama biz 1095'in kalitesine, avantajlarına inanıyoruz.
Levent Uysal (Superonline Telekom): GSM operatörlerinin sunduğu yeni hizmet tarifeleri ve bunun doğuracağı sonuçlar hakkında yorum yapmak için çok erken olduğunu düşünüyorum. Superonline Telekom rekabette fiyat tarifeleriyle değil, sunduğu hizmetin kalitesini ön planda tutarak yer alacaktır.
Yusuf Ata Arıak (TELKODER): Türk Telekom, Turkcell ve diğer GSM işletmecileri arasındaki tarife rekabeti devam edecek gibi görünüyor. Ancak bu rekabetten tek zararlı çıkanlar, yeni işletmeciler oluyor. Sektörden bir dostumuzun söylediği “Filler dans ederken karıncalar eziliyor” ifadesi gerçeği çok güzel yansıtıyor. Oysa sorumluların, yalnızca bu gelişmeleri seyretmek yerine, adil rekabetin sağlanabilmesi için harekete geçmeleri gerekiyor. Artık bu karıncaların ezilmekten kurtarılması ve fil haline gelmelerine yardımcı olunması gerekiyor. Sektörde gerçek bir rekabet ortamından söz etmek ancak o zaman mümkün olabilir.
Tüketiciler, Türk Telekom ve GSM işletmecilerinin fiyat indirimlerini cazip bulabilirler. Ancak bu fiyat indirimlerinin, her ne kadar kısa dönemde tüketiciye fayda sağlıyor gibi görünseler de, geçici oldukları unutulmamalıdır. Bu uygulamaların bir süre sonra rekabeti tamamen ortadan kaldıracağı ve tüketicilerin daha yüksek fiyatlarla karşılaşmak durumunda kalacakları ortadadır.
10xx örnek numara tarifesi (YTL)

 

 

Şehirlerarası

 

Uluslararası Sabit

1. Kademe

GSM

1038

Doğan Telekom 

0,0655

0,0655

0,235

1056

Koç.net

0,0620

0,0810

0,257

1045

Millenicom

0,0700

0,0700

0,270

1095

NetOne

0,0690

0,0690

0,270

1099

Superonline

0,0680

0,0680

0,270

Fiyatlara %18 K.D.V dahil, %15 Ö.İ.V hariçtir.