En önemli nokta: Yandex, Türkiye’ye değer vererek geliyor

 

Küresel pazarda yandex.com ile varlığını sürdüren firma; Kiril alfabesini değil de, Latin harflerini kullanan bir ülkeye açılımı ilk defa Türkiye ile yaptı ve yerel olarak Türkiye’de genişleme kararı aldı.
Rus menşeili arama motoru Yandex, dünyada küresel varlık gösteren 3 arama motorundan biri. 2001’den bu yana ve halen Rusya’da Rambler ve mail.ru seçeneklerinin çok önünde Pazar lideri olan Yandex, Rusya’da Google’ın 3 katı Pazar payına sahip durumda. Ülkede her 100 kişiden 47’si Yandex’i anasayfa olarak kullanıyor ve arama motoru özelliğinin yanında Rusya’da çok çeşitli servisler sunuyor bu anasayfadan. Küresel pazarda yandex.com ile varlığını sürdüren firma, Kiril alfabesini değil de Latin harflerini kullanan bir ülkeye açılımı ilk defa Türkiye ile yaptı ve yerel olarak Türkiye’de genişleme kararı aldı. Aslen bu inanılmaz cesur bir karar. Çünkü Türkiye’de Google’ın Pazar payı %90’ların üzerinde ve birçok gelişmiş olmayan İnternet kullanıcısı adres çubuğu olarak dahi Google kullanıyor. Ama biz basın mensupları olarak Moskova’da gördük ki bunun değişmemesi için hiçbir sebep yok. Daha iyisi, bizi daha iyi anlayanı, bize daha iyi servisler sunanı, daha iyi ve detaylı sonuçlar sunanı olursa neden kullanmayalım ki?
18 yıllık iş hayatımın en başından beri en çok duyduğum ve önemine de çok inandığım bir İngilizce deyiş var: “Think global, act local!”. Türkçe meali ile, “Küresel düşün, yerel hareket et!”. Yandex ofisini ziyaret ettiğimiz Moskova basın gezisinde şirketin en çok üzerinde durduğu noktanın bu olduğunu gördük. Görmedik, yaşadık diyelim. Bu da oraya giden tüm ekibi saran ve etkisi altına alan nokta oldu. Yazı karakterlerini dahi tanımadığınız bir ülkede ailenizin bir ferdi ile karşılaşmak nasıl bir etki yapardı size bir düşünün. Ya da memleketinizden bir ufak esintinin kokusunu almak? İlk yapacağınız şey onu ya da o esintiyi sarıp sarmalamak olmaz mıydı? İşte Moskova’yı çoğumuzun ilk görüşü olduğu bu ziyarette bence Yandex ofisinde ve Yandex yöneticilerinde hissettiğimiz ilk şey de bu oldu. İlk kez ciddi bir yatırımla girdiği uluslararası pazar olan Türkiye pazarını sadece pazar olarak değil kültür olarak da yavaş yavaş tanımaya başlamış bir yönetim ekibi ve içinde Türkiye’den “yarım kutu baklava, telvesi dibinde kalmış Türk kahvesi fincanları, duvardaki Atatürk portresi ve Türk bayrakları” ile esintiler ve yaşanmışlıklar içeren Yandex ofisiyle karşılaştığımızda Moskova’nın göbeğinde; ısınmanın da ötesine geçtik diyebiliriz. Operasyonun “Yerel hareket et!” bölümü gerçekten çalışılmıştı, bu bölüme gerçekten emek verilmişti.
Bütün “C” seviyesi yöneticilerin ve diğer müdürlerin hazır bulunduğu bir akşam yemeğinin ardından sabah Yandex ofisine vardığımızda, yine bir gece öncesinin güler yüzleri ile karşılandık ve Yandex İcra Kurulu Başkanı Arcady Volozh’un sunumunda aslen Yandex kimdir bunu öğrendik: Aramalarda Rusya pazarında %60 Pazar payına sahip Yandex, 2001’den bu yana Rusya’da Pazar lideri konumunda. Google’ın ciddi reklam yatırımına ve pazarı zorlamalarına karşın. Yine Rusya’da 270.000’den fazla küçük işletme Yandex’i reklam platformu olarak kullanıyor, sayfa günde 23 milyondan fazla görüntülemeye sahip ve sıkı durun 2011 gelirleri 622 milyon Dolar düzeyinde gerçekleşmiş. Gelirlerinde 2011’de %60’lık bir artış söz konusu ve pek tabii Kiril Alfabesi kullanan BDT Ülkeleri pazarında da varlıklarını sürdürüyorlar. Sistem geliştirme ve programlama anlamında yetişmiş eleman açığını kapatmak üzere de harekete geçen firma, Yandex Veri Analizi Okulu’nu kurmuş durumda ve 2011’de 200 öğrenci mezun etmiş. Bu konuda Rusya ve BDT ülkelerindeki teknik üniversitelerle işbirliği yapan kuruluş, düzenlenen olimpiyatlardan yetenekli öğrencileri seçip üniversitelerde yetiştiriyor. 2-3 yıllık programlara talep büyük ve öğrenci tarafında katılım için büyük bir rekabet var.

Neden Türkiye?
Yandex yöneticilerinin en çok karşı karşıya kaldığı soru ise, Kiril alfabesi kullanmayan girdikleri ilk yerel pazarın neden Türkiye olduğu sorusu. Pek tabi bu soruya o kadar hazırlar ki, yanıtları peş peşe sıralayıveriyorlar: Çünkü, zorlu fakat zevkli bir mücadele ilk yanıt. Çünkü Türkiye 35 milyon kullanıcıya sahip büyük bir Pazar ve Türk kültürünü kendimize yakın görüyoruz. Çünkü Türkiye’de her yıl %68’lik bir abone artışı söz konusu ve 4 milyardan fazla Web sayfasına sahip. Ve çünkü, haritada dünyada 6.rekabetçi Pazar konumunda.
Yandex tarihinde ilk defa bir ülke için kendi programlama ekibi kurulmuş ve 50 kişi sadece Türkiye için çalışıyor. Hatta, ana sayfanın sadeleştirilmiş tasarımı ilk kez Türkiye’de denendikten sonra Rusya’ya da uyarlanması planlanmış.

Yandex başarılı, çünkü Yandex’te ürünler terzi işi
Arcady Volozh’un ardından açıklamalarda bulunan Yandex Teknik İcra Kurulu Üyesi İlya Segalovich ise Yandex’in başarısının temel unsurunun, ürünlerinin kendileri tarafından özel olarak geliştiriliyor olmasının olduğunu belirtti. Arama motorunun kalbini Matrix.Net ve Spectrum teknolojileri oluşturuyor. Matrix.Net aramalarda keskin sonuçlara erişimi sağlarken, Spectrum ise aramaların ruhunu ölçerek o kelime ya da kelime grubunun aslında en çok neye erişmek için kullanıldığını hissediyor.
Yandex’in elektronik posta hizmeti sınırsız bir hizmet ve ekli dosya gönderiminde sınırı ise 30 MB. Görüntülü e-posta oluşturmak ve bilgisayarınızın kamerası ile yaptığınız kaydı e-posta eki olarak direkt site üzerinden iletmek mümkün. Yandex’in e-posta hizmetinde kullandığı anti virüs ve gereksiz e-posta filtre yapıları da yine Yandex tarafından geliştirilmiş ürünler. Çeviri, harita ve dil tanıma gibi servislerin aslında Yandex’in ilkleri olduğunu da öğrendik. Türkiye’de de devreye giren Yandex Haritalar servisinin başarısı çok kısa sürede yükselişinden rahatlıkla anlaşılabilir. Ynadex Haritalar sadece ana yolları değil, uygulamanın yüklü olduğu mobil cihazlardan aldığı bilgi ile ara yollardaki trafiği dahi gözler önüne seriyor. Bu arada Moskova’da en çok yapılan espri de bu servis üzerineydi. Çünkü Moskova’nın trafiği İstanbul’un çok daha ötesine, inanılmaz bir boyuta geçmiş durumda olduğundan Yandex’in bu konudaki başarısının nedenini birebir yaşamış olduk.
“Sürekli yenilikçi olmaya odaklandık” diyen Segalovich, Şubat ayı Comscore verilerine göre Türkiye’de 1,2 milyon tekil ziyaretçiye sahip. 2012’de sosyal medya arama programını da ortaya koyan Yandex, kısa sürede bu servisi Türkiye’de de başlatacağını bildirdi.

En sevdiğiniz müzikler Yandex’te
Yandex Türkiye, 26 Mart 2012 itibarıyla Web arama sonuçlarında yerli ve yabancı şarkılara yer vermeye başladı. Türkiye’deki İnternet kullanıcıları artık aradıkları şarkıları arama sonuçları sayfasında ücretsiz olarak yüksek ses kalitesi ile dinleyebilecekler. Yandex’in yeni hizmeti, her türden yaklaşık 170 bin Türkçe şarkıyla birlikte uluslararası sanatçılara ait yaklaşık 2,5 milyon eseri de (yandex.com.tr)arama sonuçları sayfalarından dinleme imkanı sunuyor.

İstanbul panoramaları güncellendi
Yandex.Haritalar üzerinden sunulan Panorama servisi, 840 km cadde ve sokakların İstanbul panoramalarına eklenmesiyle güncellendi. Yapılan güncellemeyle birlikte, İstanbul kapsamında toplam 4 bin km yüksek çözünürlüklü ve 360 derece gezilebilen 130 binden fazla panorama sunuluyor. Bundan böyle şehrin tarihi yerlerinden uzak semtleri ve hatta Adalar'a kadar birçok mekanını sanal ortamda gezmek mümkün olacak.
Panoramalar ve Trafik servislerini barındıran Yandex.Haritalar'a, harita.yandex.com.tr adresinden ve ayrıca iOS, Android ve Java platformları için ücretsiz sunulan mobil uygulaması üzerinden ulaşılabiliyor.

Android için ücretsiz 3 boyutlu arayüz
Yandex, Android üzerinde çalışan akıllı telefon ve tablet sahiplerine, Yandex.Shell adlı yeni ve ücretsiz işletim sistemi arayüzünü sundu. Söz konusu cihazlar için özel 3 boyutlu bir arayüz sağlayan Yandex.Shell, Yandex’in arama ve diğer servislerini de beraberinde getiriyor.
Yandex Türkiye Ülke Müdürü Alisher Hasanov, “SPB Software tarafından geliştirilen ve çok popüler bir ürün olan Shell ücretli olduğu dönemde bile Android Market’te kendi kategorisinde en yüksek puanı almıştı. 2011 Kasım ayında Yandex bünyesine katılan SPB ekibiyle beraber Yandex’in servislerini Shell’e dahil edip, ürünü ücretsiz olarak sunma kararı aldık. Shell, cihazınızın arayüzünü tamamen değiştiren, güzel görünümlü, kullanıcı dostu bir ürün” diyor.
Yandex.Shell sayesinde kullanıcılar, cihazlarına birbirine 3 boyutlu olarak bağlı, istedikleri sayıda masaüstü paneli kurabilecek, üzerine “widget”, uygulama ve dosyaları istedikleri gibi yerleştirebilecekler. Halihazırda kurulu olarak gelen Yandex.Haberler veya Yandex.Hava Durumu gibi servisler sayesinde, Yandex.Shell üzerinden dünyadaki en son gelişmeler veya güncel hava durumu hakkında bilgiye ulaşılabilecek.
Yandex.Shell, Google Play üzerinden indirilebilir.