Sanal dünyadaki eğilimler

Baykan Çallı

Sayısal dünyanın geleceği Webrazzi Sayısal’12 konferansında masaya yatırıldı.
Webrazzi tarafından düzenlenen Sayısal’12 konferansında, sayısal dünyanın geleceği, yeni eğilimler ve Türkiye’deki İnternet pazarının yeniden oluşumu konuları ele alındı. Sayısal dünyanın değişen dinamiklerinin detaylandırıldığı konferansta, konularında uzman konuşmacılar yeni eğilimler hakkında bilgiler aktardı.
Açılış konuşmasını ve ilk panelin açılışını gerçekleştiren Webrazzi Kurucusu Arda Kutsal’ın konuğu Nokta Genel Müdürü Tümay Asena konferansın ilk değerlendirmesini gerçekleştirdi. Nokta’nın Türkiye’deki İnternet kullanıcılarına erişim gücünün Comscore’un Aralık ölçümlemesine göre yüzde 84 olduğunu belirten Tümay Asena, “25 milyon tekil kullanıcıya ulaşıyoruz. Sayısal alanda kullanılan reklam bütçeleri önem arz ediyor. Fakat bu reklam bütçelerinin yanı sıra, içeriğin güçlendirilmesi gerekiyor. Kullanıcı kazanımına ulaşmak için içeriğin rolü çok önemli. Türkiye’deki bir Facebook kullanıcının ortalama 190 arkadaşı bulunuyor. Sayısal dünyada her şey çok hızlı değişiyor. Günümüzden yaklaşık olarak 4 sene önce oturum açmak gibi bir kavram vardı. Bu kavram hala etkinliğini sürdürüyor tabi ki, ama bu kavramın tarzının artık değiştiğini görüyoruz. Facebook Connect kullanarak oturum açan kullanıcı sayısı 1 milyona ulaşmış durumda. Sayısal hayatın ne kadar hızlı değiştiğini görebilmek adına bu rakamın iyi bir örnek olduğunu söyleyebilirim. Biz 4 yıl önce kuruluşumuzu gerçekleştirirken ticari bir fırsat olarak Web 2.0’ı görmüştük. Şimdi sadece aradan 4 yıl geçmesine rağmen her şeyin değiştiğini söylemem mümkün. Artık kullanıcıların önlerindeki engellerin daha az olduğunu görüyoruz.”

Türkiye’de sayısal reklam ve IAB
İlk oturumu müteakiben gerçekleştirilen ikinci panelde Türkiye’deki sanal reklam pazarındaki değişiklikleri değerlendirmek adına İnternet Medyası Dernek Başkanı ve IAB Türkiye Yönetim Kurulu Üyesi Mahmut Kurşun, Netcom Medya Genel Müdürü ve IAB Türkiye Yönetim Kurulu Üyesi Kader Kutun ve MedyaNet Genel Müdürü ve IAB Türkiye Yönetim Kurulu Üyesi Rima Erdemir katılım gerçekleştirdiler. İlk sözü alarak konuşma gerçekleştiren Netcom Medya Genel Müdürü ve IAB Türkiye Yönetim Kurulu Üyesi Kader Kutun, “IAB uluslararası bir meslek örgütü. Merkezi Amerika’da bulunuyor. Biz IAB Türkiye olarak, IAB Avrupa’ya bağlı bir yapı içerisindeyiz. 2011 yılının Temmuz ayında resmi olarak dernekleştik. Fakat 2007 yılından beri bir platform olarak IAB bulunuyordu. 2011 yılında da apayrı bir endüstri olarak varlığını sürdürmeye başladı. 2007 yılında 23 tane üye ile başlayan yolculuğumuz şu anda 142 üyeye ulaşmış durumda. Sayısal sektörün en sağlıklı şekilde büyümesi için çalışmalar yürütüyoruz. Hedefimiz, 2015 yılında televizyonun ardından en büyük ikinci mecra haline gelmek. Yaptığımız çalışmalar ile sektörün referans merkezi konumuna gelmeyi amaçlıyoruz. Türkiye’nin coğrafi konumunun çok önemli olduğunu görüyoruz ve ülkemizi bu bölgede sektörün merkezi olarak konumlandırmak için çalışıyoruz. Derneğiz fakat bir şirket gibi yönetilmekteyiz. 5 adet yürütme kurulumuz mevcut ve bu kurullar arasından en çok eğitim yürütme kuruluna özel önem veriyoruz. Bu alanda çift taraflı bir eğitim bakışımız söz konusu. Bu tarafta öncelikli olarak reklam verenler için eğitimler planlıyoruz. Akabinde yayıncılar ve ajanslar için eğitim planlarımız söz konusu. Şubat ayında reklam verenlerin hangi eğitimleri almak istediklerini belirleyebilmek adına gerçekleştirmiş olduğumuz anketin sonucunda, lead generation” (aday müşteri profili yaratma), oyun içi reklam stratejisi planlama ve “affiliate marketing” (satış ortaklığı) verilerine ulaştık. Eğitimlerimiz İstanbul ile sınırlı kalmayıp, çevirim içi olarak da devam edecek” dedi.
Kutun’un ardından söz alan İnternet Medyası Dernek Başkanı ve IAB Türkiye Yönetim Kurulu Üyesi Mahmut Kurşun, ölçümlenebilen tek mecranın İnternet olduğunu belirtti. Televizyon ölçümleme sisteminde oldukça ciddi problemlerin olduğunu söyleyen Kurşun, konuşmasını şöyle sürdürdü: “Televizyon sektöründe yaşanan gelişmeler sektörümüze ve özellikle de reklam sektörüne pek olumlu yansımıyor. Ölçümlemelerin çok sağlıklı olduğunu söylemek mümkün değil. Sektörde birçok rakam gerçekliği kesinlik kazanmamış şekilde dolaşım sergiliyor. Biz IAB olarak bu noktada kendi verilerimize sahip olmamız açısından çok sağlam bir altyapıya sahip bulunuyoruz. Türkiye’de yaklaşık 25 milyonluk İnternet kullanıcı bulunuyor. Oluşturmuş olduğumuz füzyon rapor çalışması ile artık sadece yaş ve cinsiyet bilgilerinin yanı sıra bütün demografik bilgileri derinlemesine araştırabiliyoruz. Video ölçümlemesine de çok yakın bir zamanda başlıyoruz ve buradaki rakamları da paylaşıyor olacağız. Mobil ölçümlemeyi başlatmış bulunuyoruz. Bu sayede Türkiye’de var olan bütün araştırmalar için tek bir veri oluşturmayı amaçlıyoruz. Sektörün belirlediğimiz rakamlar üzerinde hareket edebilmesi çok önemli. Ölçümlemeleri ay içerisinde saniye saniye kaydedip, en yüksek rakamla oranlıyoruz ve bu sayede en doğru sonuçlara ulaşıyoruz.”
Panelde son olarak sözü alan MedyaNet Genel Müdürü ve IAB Türkiye Yönetim Kurulu Üyesi Rima Erdemir, amaçlarının Barselona’da 4 yıl üst üste gerçekleşecek olan ‘Interact’ toplantılarını Türkiye’ye getirmeye çalıştıklarını söyledi. Böyle bir ihtimalin 2014 yılında gerçekleşebileceğini belirten Erdemir, sayısal mecrada harcanan yatırımların rakamlarını da 23 Mart’ta açıklayacaklarını söyleyerek sözlerini noktaladı.

Lauris Lietavietis: “Türkiye’de İnternet kullanıcısı ayda 49 saat 45 dakikasını İnternet’te geçiriyor”
Türkiye’nin ölçümleme sonuçları ile bilgiler aktaran Gemius SA Ürün Geliştirmeden Sorumlu Yönetici Lauris Lietavietis, Türkiye’deki İnternet nüfuzunun bölgede yer alan diğer rakiplere kıyasla düşük olduğunu lakin her geçen gün katlanarak arttığına dikkat çekti. Türkiye’deki İnternet kullanıcısı başına ortalama sayfa görüntüleme adedinin 2,484 olduğunu vurgulayan Lietavietis, “Türkiye’de en çok ziyaret edilen Web sitelerinin başında Google ve Facebook geliyor. Türkiye’de reklam verme oranları halen Avrupa’daki pek çok ülkeden daha geride bulunuyor. İngiltere ve Danimarka’nın İnternet reklam bütçeleri televizyonları geride bırakmış durumda. 45-54 yaş aralığındaki Türk İnternet kullanıcı sayısı sürekli artış gösteriyor. İnternet’e girmek için en çok kullanılan mobil cihaz Apple. Nokia ise buna göre 2. sırada yer alıyor. Yüzde 26’lık bir kullanım ile iPad kullanımı, yüzde 22’lik bir orana sahip olan iPhone’u geçmiş bulunuyor. Gelecekte Türkiye’deki en önemli eğilim tablet bilgisayarların kullanımı yönünde gözüküyor. Türkiye’deki kullanıcıların içerik tüketimine bakıldığında oldukça etkin oldukları gözlemleniyor. 31 milyonu aşkın Facebook kullanıcısına karşılık, 1 milyon Google kullanıcısı bulunuyor ve 6 milyonu aşkın Twitter ziyaretçisinin yanı sıra, 1 milyondan fazla LinkedIn üyesi bulunmakta” dedi.

Sosyal Web
İnternet’in hızının ne kadar farkında olunduğundan emin olmadığını söyleyen Google Türkiye Ülke Müdürü Bülent Hiçsönmez, “Bu sektörde yer almak istiyorsak İnternet’in hızının farkında olmamız gerekiyor. Arama motorları ve bulut servisleri bilgiye ulaşmamızda en önemli mecralardır. Youtube’a her dakika 60 saatlik video yükleniyor. Her saniye 2 bin yeni Tweet iletisi gönderiliyor. Böyle bir dünyada hayatımızın değişmesi kaçınılmaz. İlerleyen günlerde bulut bilişimin bilgiye erişimdeki en önemli araç olduğunu göreceğiz. Akıllı mobil cihazlar Web’de gerçek bir sosyal ortam yaratılması için önemli aygıtlar olacak. Dünyada 300 milyon Android cihaz başta olmak üzere 835 milyon akıllı telefon bulunuyor. Mobil teknolojiler ile bulut teknolojilerin birleşimi akıllı telefonları cebimizdeki süper bilgisayarlara dönüştürecek. Bu sayede bilgiye erişime her nereden olursa olsun erişebileceğiz. Yaşayacağımız bu dönemi teknolojinin ilk fazı olarak değerlendiriyorum” diyerek sözlerini noktaladı.

‘Display’ modeli Web reklamcılığının olmazsa olmazı
Sayısal reklamcılığın gelişimi ile ilgili bilgiler aktaran MedyaNet Reklam Satış Grup Koordinatörü Banu Barbarosoğlu, Web reklamcılığındaki ‘Display’ modelinin çıkan söylentilerin aksine değişerek geliştiğini vurguladı. Sayısal reklamcılıkta yüzde 60 daha fazla reklam etkileşimi yaratan ‘SideKick’ modelinin ise standart ‘banner’ dan daha etkili olduğunun altını çizdi.