Superonline'dan Net'te devrim: Skyrunner

Ülkemizde yaşanan ekonomik kriz ve buna ek olarak dünyada yaşanmakta olan telekom sektöründeki daralma, 2000 yılında yapılan tahminleri ve 2001 yılı beklentilerini çok olumsuz etkiledi.

Superonline Pazarlama Direktörü Barış Topkaya ile, sektörün durumu ve Superonline'ın vizyonu hakkında görüştük.
Barış Topkaya, yaşanılan krizler sonrasında IDC tahminine göre, 2001 yılında ülkemizde yaklaşık 250 bin kişisel bilgisayar (PC) satışı yapılabildiğini belirtti. Bu rakamlardaki PC satışının, genel bilişim sektörünün planlarını gerçekleştirmesi için oldukça yetersiz kaldığını, ekonomik kriz başladığı sıralardaki kişisel bilgisayar ve diğer donanım ve yazılım ürünlerinin Eylül dönemi itibariyle hareketleneceği beklentisinin, yaşanılan 11 Eylül Amerika terör krizi ile yılın son çeyreğinde de gerçekleşmediğini söyleyen Topkaya, "Ekim ayında başlayan döviz artışındaki durgunluk insanları en azından psikolojik olarak etkiledi ve krizin aşılmakta olduğu inancına sevk etti" dedi. Peşinden gelen ürün kampanyalarıyla da sektöre hareket gelmeye başladığını kaydeden
Barış Topkaya sözlerine şöyle devam etti: "Superonline Net kapısındaki trafik arttı, ağ üzerindeki insanların kullanım süreleri uzadı, aylar sonra kullanıcı birim sayısında da artış kaydedildi ve bu hareketlilik sadece Superonline'da değil, sektör genelinde de benzer bir şekilde gelişti.
Superonline 2001 yılında operasyonel karlılığı sağlamış, ABD doları bazında, 2000 yılının rakamlarını tutturabilmiş nadir kuruluşlardan biridir. Superonline'ın çok büyük şansı ve başarısı buradadır. Bu da, Türk Telekom'un özelleşmesi sürecine kadar sektörün en önemli oyuncusu olmasının; her zaman yeniliklerin öncüsü olarak gelişmeler ne doğrultuda olursa olsun pazardan çekilmeden, edindiği tecrübelerle yerini daha da sağlamlaştırarak yoluna devam edeceğinin bir göstergesidir".
Topkaya, göstergeler doğrultusunda yeni ürün ve projelere hız verildiği ve her ay yenilerinin eklendiğini ifade etti.
Bu projelerin en önemlilerinden bir tanesi; "topluluk" (community) üzerine kurulu, ülkemizde iki haneli milyonlar ile ifade edilen Fenerbahçe ve Galatasaray Spor Klüpleri taraftarları için hazırlanmış anlaşmalar.
Aralık ayında Superonline tarafından kendilerine özel hazırlanmış Internet erişim paketlerini kullanmaya başlayan Fenerbahçe'lilere, Ocak ayında Galatasaray'lılar da katılıyor.
Barış Topkaya; bu projenin, iki firmanın ortaklaşa marka kullanımı gibi görülse de, aslında çok önemli bir Internet stratejisinin hayata geçirilmesi olduğunun altını çiziyor. "4C", yani "Content", "Commerce", "Community", "Connection" kavramlarının bir Internet projesi için temel elemanlar olduğunu belirten Topkaya, Türkçe karşılıkları, "İçerik", "Ticaret", "Topluluk" ve "Bağlantı" olan dört önemli ögenin bu projenin içerisinde birleştiğini kaydetti. "Büyük bir topluluk mevcut. Bunlara özel bir Internet erişim paketi var. Bu paket ile Net'e erişiliyor. Erişilen noktada Superonline'ın işbirliği ile hazırlanmış klübün Web sitesi hazır. Burada ait oldukları topluluk ile ilgili içerik ile karşılanıyorlar. Yine, aynı sayfalarda klüpleri ile ilgili ticari malzeme ve hediyelik eşyalara ulaşıp ticareti gerçekleştirebiliyorlar. Ortaklaşa geliştirilen bu paket, yıllardır Internet'te arayış içinde olunan bu öğelerin, birarada kullanıldığı bir projedir. Bu nedenle, projenin sadece spor klüplerine gelir getirmek üzere hazırlanmış bir sistem değil, çok kapsamlı ve önemli bileşkelerin biraraya getirildiği ideal bir proje olarak görmek gerekir" diyen Topkaya, projenin başarılı olması durumunda öncelikle üniversitelerde olmak üzere diğer topluluklarda da uygulanacağını belirtti.
Burada çevirmeli (dial-up) erişim abonelik sisteminin de geliştirildiğini, yeni sistemde; daha önce uygulanan karmaşık sistemler yerine, önce insanlara Superonline hizmetleri ve kalitesi hakkında bilgi edinebilecekleri, yaşayarak görebilecekleri 3 günlük deneme sürecinden memnun kalanların, istedikleri tip abonelik sistemine, ihtiyaçları doğrultusunda karar vermelerine olanak sağladıklarını söyleyen ve doğru modelin bu olduğuna inandıklarını, benzeri etkinliklere devam edeceklerini ifade eden Barış Topkaya, çok önem verdikleri uydu üzerinden genişbant Internet erişim sistemi hakkında bilgi verdi. "Skyrunner" ismi verilen bu hizmette Digiturk ile işbirliği yapılmış. Digiturk'ün uydu hatları ve kurulum ekipleri kullanılarak, 512 Kb'e kadar,
genişbant ihtiyacında olan kişi ve kuruluşlara hizmet verilecek. Internet hizmeti uydu üzerinden tek yönlü olacak. Yani, çıkışlar yine telefon hattı üzerinden olacak ancak, asıl hıza ihtiyaç duyduğumuz zamanlarda (Örneğin; çoğulortam bilgiye erişmek/bilgiyi indirmek) 512 Kb'e kadar bir kapasite kullanımı ile bilgi indirme sağlanabilecek. Skyrunner'ın, Türkiye Internet pazarında bir devrim sayılabileceğini, bir film yayınını bile bilgisayarınızdan DVD kalitesinde seyretme olanağına kavuşacağımızı, Net üzerinde oynanan oyunları rahatlıkla oynayabileceğimizi belirten Topkaya, anında erişilebilecek uluslararası borsa bilgilerinin sisteme ve kullanıcılara yeni açılımlar getireceğini ve Skyrunner sistemine abonelik başvurularının superonline.com sitesi üzerinden yapılabileceğini ilave etti. Kurulum için gerekli uydu ekipmanı ve genişbant modem; Digiturk kurulum ekipleri tarafından yerinde tesis ediliyor. Üye olanlar için Superonline tarafından bir genişbant hizmet sitesi hazırlanmış durumda. Sitede; Digiturk işbirliğiyle filmler ve maç görüntüleri, TUCOWS işbirliği ile hazırlanmış sayıları binlerle ifade edilen programlara erişim mümkün. 2002 yılı başında başlatılmış olacak yeni sistemde, ilk yıl için 3000 abone hedeflenmiş durumda. Aylık abonelik bedelinin yaklaşık 70 milyon TL civarında olacak. Belirlenen fiyat, dünyadaki genişbant Internet erişim bedellerinin bir hayli altında tutulmuş. Böylelikle Superonline, dünya standartlarında kabul edilen tüm Internet erişim ürünleri yelpazesini abonelerine sunmuş oluyor.
56 Kb standart çevirmeli erişim, daha yoğun katma değerli kullanım için Maxx, yurtdışı dolaşım olanağı sağlayan i-pack, kullandığı kadar ödemek isteyenler için kullan-öde modeli, kontör kart satın alınarak, ödenilen miktar kadar kullanım sistemi e-pack, Türk Telekom'un altyapısının müsade ettiği yerlerde ISDN hattı ile 64 Kb hızda erişim imkanı sağlayan SuperOfis, kurumlara yönelik olarak ihtiyaca göre kiralık hat/Frame Relay erişimi içeren KİEP hizmeti ve e-kobi paketleri Superonline'ın daha önce vermekte olduğu Net erişim servisleriydi.
Barış Topkaya, 2001 yılında boş oturmadıklarını, 2000 yılında 2001'e nasıl bakıyorlarsa şimdi de 2002'ye öyle baktıklarını ve dünyanın en büyük Internet Servis Sağlayıcılarının abonelerine sunmakta oldukları ürün gamının Superonline tarafından eksiksiz olarak Türk abonelerine sunulduğunu, hatta birçoğundan daha fazla servis çeşidine sahip olduklarını belirtti.