E-ticaretin dâhileri Anadolu’da buluştu

Özge Okyay

“e-Ticaretin Dâhileri Anadolu’da Zirvesi” NG Hotels&Resorts İcra Kurulu Başkanı Hediye Güral Gür’ün ev sahipliğinde 12 Ocak 2013 tarihinde Afyon’da düzenlendi.
e-Ticaretin Türkiye’deki başarılı isimlerinin konuşmacı olarak yer aldığı “e-Ticaretin Dâhileri Anadolu’da Zirvesi” NG Hotels&Resorts İcra Kurulu Başkanı Hediye Güral Gür’ün ev sahipliğinde 12 Ocak 2013 tarihinde Afyon’da düzenlendi.
Öğrencilerin ve genç girişimlerin büyük ilgi gösterdiği zirvede, yemeksepeti.com, idefix.com, limango.com, bilyoner.com ve kariyer.net gibi başarılı e-ticaret modellerinin kurulum ve başarı öyküleri, bu modellerin kurucuları ve önde gelen isimleri tarafından katılımcılarla paylaşıldı.

E-ticarette girişimcilik
Nevzat Aydın - Yemeksepeti.com kurucusu
93 yılında Boğaziçi Üniversitesi’ne girdim ve 94 yılında ilk defa İnternet’le tanıştım. Bir tane fotoğrafı indirmenin bir gün sürdüğü, laboratuvarda insanların İnternet’e girmek için sıraya girdiği bir dönemdi. Bu yüzden de İnternet’i anlamaya daha erken keşfetmeye başladım ve İnternet’e girdiğimin onuncu dakikasında İnternet ile ilgili bir şeyler yapmak istediğime emindim. Uzaktan bildiğimiz İnternet projelerinin doğup büyüyüp geliştiği yer olan Silikon Vadisi’ne 1999 yılında gittim. Yahoo, Google, Amazon gibi firmaların nasıl kurulduğunu, büyüdüğünü, geliştiğini, hangi aşamalarda hangi kararları alıyorlar gibi konuları incelemekle zaman geçirdim. Gözlemlerim ve incelemelerim sonrasında aklıma üç dört tane model geldi ve Yemeksepeti.com da bunlardan biriydi. Türkiye’ye geldikten sonra aklıma gelen modellerin Türkiye pazarında nasıl uygulanabileceğini, hangi fikrin pazarının ne kadar olabileceğini araştırdım ve yemeksepeti.com bunların arasında en uzun vadede hayatta kalabilecek ve diğer projelere kıyasla çok daha az risk alınabilecek bir proje gibi geldi. İş planı da en fazla iki sene sürer demiştim ama, süreç yaklaşık beş buçuk sene kadar sürdü. 2001 yılının Ocak ayında ilk siparişimizi aldık. Altyapının diğer ülkelere kıyasla daha zayıf olduğu bir ülkede bunu başardık. Türkiye’de şu an çalışan 270 kişiyiz. Dubai’de 12 kişi var ve bu sene sonunda toplamda 370’i bulacağız diye düşünüyorum. Günde yaklaşık 180,000 kişinin Yemeksepeti.com’u kullandığını söyleyebiliriz.”

İnternet’te riskler ve fırsatlar
Burak Ertaş - Sahibinden.com Başkanı
2000 yılının sonunda çalışmaya başladıklarını ve İnternet’te pazaryeri, yani ticaretin dönebileceği bir ortam bulma ihtiyacı ortaya çıktığında Sahibinden.com sitesinin kurulduğunu belirten Sahibinden.com Başkanı Burak Ertaş, sözlerini şu şekilde sürdürdü: “Girişimcilik kesinlikle kolay bir iş değil. Risk almayı gerektiren bir sürü nokta mevcut. Fırsatı görüp başladığınızda iyi bir yol alabiliyorsunuz. Fırsatı büyük bir başarıya dönüştürme becerisidir önemli olan. Risk alan bunun getirisini alıyor. Düşük risk alırsanız belki çok götürüsü olmuyor ama getirisi de ona göre oluyor.”

Sait Kayahan / Bilyoner.com Başkanı
“Bizi fiziksel ortamlarda yatırım yapan girişimcilere kıyasladığınızda, aldığımız risklerin çok çok daha küçük olduğunu görebiliyoruz. Biz 2004 yılında toplam 3 milyon Türk lirası sermaye ile kurulduk. Dolayısı ile şunu söylemek istiyorum, biz başarılı olmasaydık kaybedeceğimiz rakam sadece üç milyondu. Daha kolay alınan riskler bunlar ama bunların içerisinde çok daha farklı, kendine ait riskler de var. Risk sadece yatırılan parayı geri alamamak değildir. Siz yatırılan parayı geri alırken, mesela denetimden geçildiğinde kanunun kesebileceği yüklü miktarda cezalarla da karşı karşıya kalabiliyorsunuz. Bu tür riskler de mevcut e-ticaret girişimlerinde.”

Yusuf Azoz / Kariyer.net Genel Müdürü
1999 yılında faaliyete başladıklarını ve Türkiye’nin ilk İnternet girişimlerinden biri olduklarını ifade eden Kariyer.net Genel Müdürü Yusuf Azoz: “Kariyet.net olarak bizim işimiz, işe alım süreçlerini İnternet üzerinden yürütmektir. İşe alım süreçlerini kısaltarak 30-40 katlık bir verim sağlıyoruz. Yatırımcı alma konusunda 2000’li yıllarda biraz daha şanslı. Pazarda ilk olmasının ve tek odağının bu olmasının oldukça büyük avantajı var. Müşteriyi en ön plana koyma odağı ile hızla büyüdü. Şu an 16,5 milyonluk bir özgeçmiş havuzuna sahibiz. En büyük rakibiniz kimdir derseniz, tanıdık ve torpille iş bulan insanlardır. Türkiye’nin hala %60’ı tanıdık ve torpil aracılığı ile iş buluyor” dedi.

E-ticarette ödeme sistemleri ve güvenlik
Bora Gemicioğlu - Gemicioğlu hukuk bürosu
Ödeme sistemlerine ilişkin hazırlanan kanun tasarısının, e-ticaret alanında son derece önemli olduğunun altını çizen Gemicioğlu Hukuk Bürosu’ndan Bora Gemicioğlu “E-ticarette tüketicinin satın almış olduğu ürünü yedi gün içerisinde iade etme hakkı var” diyerek, tüketicilerin e-ticaret alanında daha da bilinçli olması gerektiğini vurguladı.

Kıvanç Onan / Paypal Türkiye Direktörü
“Paypal 109 ülkede 25 para biriminde hizmet veriyor. Paypal alıcı koruma sistemi ile çalışıyor ve kullanıcılar bu yüzden bu sistemi çok başarılı buluyor ve memnunlar. Türkiye’de yaklaşık olarak 1,6 milyon Paypal kullanıcısı var. Paypal üzerinden işlem yapan kullanıcılar için, her bir işlem bazında 10,000 Amerikan doları sınır bulunuyor. Paypal’ı Türkiye’de bilen kullanıcı sayısının yükselmesi için biraz daha zamana ihtiyaç var pek tabi, bu nedenle eğer direk kredi kartı ile alışverişte en güvenilir ödeme sistemi kısa mesaj servisi ile onaylama diyebiliriz. Ancak yine de 3D Secure aşamasında, sayfadan düşüş yaşayan kullanıcı oranı %27.”

E-ticarette alternatif modeller
Zeynep Dura – Limango Satış Direktörü
“Bence başarılı olmanın sırrı; yaptığınız işe tutkuyla bağlanmak, azmetmek ve sabretmek” diyen Limango Satış Direktörü Zeynep Dura; “Ben bu e-ticaret modelinin başarılı olacağını açıkçası düşünmüyordum ama Limango ilk kurulduğu gün tam olarak 100 tane kadın ayakkabısı siparişi alındı. Bu benim için de oldukça şaşırtıcıydı. En çok satış yaptığımız alan da kadın ayakkabısı. Ayrıca müşterilerimiz sipariş verir vermez ürünlerinin hemen ellerinde olmasını istiyor. Burada da önemli olan elbette lojistik bölümü. Yüksek müşteri memnuniyeti açısından da lojistik operasyonu çok önemli bir ölçüt. ‘Kişiye Özel Alışveriş’ moda ve tekstil sektörüne olumlu katkılarda bulundu. Markalar da bu platformları pazarlama iletişimi amacıyla kullanabilir” diyerek sözlerini noktaladı.

Mehmet İnhan – İdefix.com Genel Müdürü
“Elektronik yayıncılıkla birlikte e-ticaret modeli de değişiyor. Elektronik kitaplar yavaş yavaş hayatımıza girmeye başladı. Bunda elbette akıllı cihazların büyük bir payı var. Sitede en çok rağbet gören diyet kitapları. Kadın okuyucular genellikle kişisel gelişim ve edebiyat temalı kitaplara yönelirken, erkek okuyucular ise çoğunlukla tarih ve edebiyat temalı kitapları tercih ediyor.”

Onur Aydın – Groupon Türkiye Genel Müdürü
“Groupon dünyada 36 ülkede Pazar lideri. Aslında bizim yaptığımız çok orijinal bir uygulama değil. Uzun zamandır var olan ‘kupon’ mantığını elektronik ortama taşıdık. Eskiden nasıl dergilerden, gazetelerden kupon toplayıp ürün ve hizmetleri indirimli satın alabiliyorsak; şimdi gelişen teknolojiler sayesinde, elektronik ortam üzerinden bu işin ticaretini yapıyoruz. Müşterilerimiz kuponları artık basılı ortamda değil elektronik ortamda kullanıyor.”