Bnet ve Medya Click’ten yeni bir reklam ortamı: İnternet Reklam Platformu

İnternet ortamında reklamcılık pazarı Türkiye’de çok eskiye dayanmayan bir kavram. Alternatif reklam kanalları arasında etkin yere sahip olan bu alan ülkemizde henüz emekleme aşamasında.

REKLAMIN hedef kitleye erişiminin en iyi şekilde takip edilebildiği bu ortam konusunda çalışmalar ise çok fazla değil. Bnet ve Medya Click firmaları gerçekleştirdikleri İnternet Reklam Platformu (İRP) ile bu çalışmalara hız kazandırmayı amaçlıyorlar. İRP ve Türkiye’de İnternet reklamcılığı hakkında Bnet Genel Müdürü Hakan Akan, Bnet Pazarlama Müdürü Gülay Aktürk ve Medya Click Yönetim Kurulu Üyesi Timuçin Bilgör ile görüştük.
Bütün firmaların sektörde küçüklü büyüklü bir şeyler yapmaya çalıştığına değinen Bnet Genel Müdürü Hakan Akan, aynı zamanda başta içerik üretenler olmak üzere işletmelerin hayatta kalma problemi olduğunu vurguladı. Medya Click’le yaptıkları işbirliğinin temellerinin nasıl oluştuğunu anlattı: “İçeriği ücretli yaparak ayakta kalmak mümkün değil. Dolayısıyla reklam bunun tek çıkış yolu. Diğer yandan, eskiden denenmiş ve yanlış başlanmış olan .com tecrübesi var. 2001’de oluşturmaya başladığımız veri merkezinde çok fazla sayıda içerik birikmiş durumda ve aynı zamanda çok sayıda Web yayıncılığı ile barındırma müşterisi oluşmaya başladı. Bizdeki sunucu sayısının tüm İSS’lerin yarısı civarında olduğunu tahmin ediyoruz. Bu doğrultuda özellikle Net kapısı, haber sitesi ve benzeri Web siteleri olan insanların gelir modellerini oluşturabilmek için ne

Hakan AKAN
yapabiliriz diye düşünmeye başladık. Orada aklımıza Medya Click geldi. Zaten bizim eksiğimiz reklam satışlarında çok fazla bir yeteneğimizin olmamasıydı. Herşey bir araya gelince çalışmalara başladık. Başlangıç böyle oldu. İnternet Reklam Platformu - İRP), tarafları bir araya getiren bir ortam.”

Bilgör: “İnternet reklamcılığı tercih edilmiyor”
İnternet reklamcılığı 1999-2000 yıllarında büyük bir çıkış yaşadığını, ancak ardından düşüşe geçtiğini ifade edene Medya Click Yönetim Kurulu Üyesi Timuçin Bilgör, İnternet kullanım oranı az da olsa çoğalmasına rağmen bu ortamda reklamcılığın hak ettiği payı alamadığını söyledi. “Ekonominin kötü gidişi ve reklam pastasının küçülmesi gibi olumsuzluklar var. Ancak bu koşullar göz önünde tutulduğu zaman bile İnternet reklamcılığı öngörülen boyutta değildi. Bunun sebebi reklam verene çok verimli bir şekilde ulaşılamamasıydı. Çünkü reklam veren bir kampanyayı yürütürken, 400 bin Dolar’lık bir bütçesi varsa, bunun ancak 20 bin Dolar’lık bir kısmı İnternet ortamına ayrılıyor. Kampanyayı hazırlayan ajans İnternet’te reklam vereceği siteleri belirlemek ve bunun aşamalarıyla uğraşmak yerine, bu payı direkt televizyon ya da benzeri bir ortamda kullanmayı tercih ediyor. Dolayısıyla büyük isimlerin birçoğunu İnternet’te görmek mümkün olmuyor” diyen Bilgör, Bnet’le gerçekleştirdikleri İnternet Reklamcılığı Platformu hakkında bilgi verdi: “Böyle bir organizasyonu kurulumunda yayıncı tarafı çok önemli. İçerik açısından çok zengin bir firma olan Bnet bizim için ilaç oldu. Burada Bnet’le iş bölümü yaptık. Bnet’in amacı kendine içerik sağlayanlara ayrı bir gelir sağlamak ve onların yaşamasına mümkün olduğunca destek

Timuçin BİLGÖR
olmak. Biz reklam pazarlama ve satışı üstlenirken, Bnet yayıncılarla irtibatı sağlamayı üstlendi. İnternet’te reklam vermek isteyenlerin çıkacağı doğru kanalları onlara sunuyoruz. Hazırladığımız bu ortamla kuruluşlar sadece bize gelerek Türkiye toplam içeriğinin % 50’sine çok rahat reklam veriyor olacaklar. Diğer yandan yayıncıların reklam bulmalarında kolaylık sağlamayı amaçlıyoruz. Bunun için de bir teknoloji lazım. Burada Tradesoft Business Services’ın AdServer ürününü kullandık. Bizim için burada Bnet’in yer alması gerçekten çok iyi oldu. Çünkü ne kadar çok siteyle anlaşırsanız anlaşın, Bnet’in sunduğu kadar büyük bir birikime ulaşamazsınız. Site sayısı az olduğu zaman, yapılan çalışmanın reklam veren için çok büyük bir değeri olmuyor. İnternet Reklam Platformu ile reklam verenlere değil de vermeyenlere yönelmeye çalışıyoruz. O anlamda pastayı büyütmeye çalışıyoruz. Bunda da anlattığım kurgunun doğru olduğuna inanıyorum. Reklam veren bize gelecek, sadece bizimle bağlantı kurarak birçok siteye reklam verme imkanı bulacak ve bunu da anında erişimli bir şekilde ağ üzerinden raporlayabilecek. Kaldı ki, bu müşterilerin bir kısmı uluslararası firmalar olduğu için bu tip raporlar çok önemli. Müşterilerimiz istedikleri zaman kampanya yönetimine ağ üzerinden müdahale edebilecek ve oturduğu yerden reklam bütçesini yönetebiliyor olacak ki, onların da aradığı bu diye düşünüyoruz.”
Medya Click’in sadece İnternet reklamcılığı üzerine çalışmadığını, alternatif reklam mecraları üzerine çalışan bir firma olduğunu belirten Bilgör, şu anda mobil iletişim konusunda da çalışmaları olduğunu söyledi ve ekledi:
“Biz önce kurguyu ortaya koyuyoruz. Ardından Tradesoft buna uygun yazılımı üretiyor. O yazılımı biz pazarlama aracı olarak kullanmaya çalışıyoruz.”


Aktürk: “İRP ile firmalar hedef kitlelerine doğrudan ulaşabilecekler”
Bu ortamla işletmeler, hedef kitlelerine yönelik reklamı doğrudan yapabilme imkanına sahip olduklarını belirten Bnet Pazarlama Müdürü Gülay Aktürk ve Timuçin Bilgör sistemin işleyişi hakkında bilgi verdiler. İnternet Reklam Platformu’nun herhangi bir siteyi tek başına satmaya soyunmadığını söyleyen Gülay Aktürk, “O site zaten kendi gelirlerini mümkünse üretiyor. Sitelerin çoğunun reklam alanlarının % 95’i boş ve bu yapılar % 5’lerle masraflarını çıkarmaya çalışıyorlar. Onların reklam satışlarını hiçbir şekilde tamamen üstlenmiyoruz. Onların satamadıkları alanlara talibiz. Burada sınıflandırma yaptık. Bizim iki grup müşterimiz var. Birincisi Bnet’in müşterisi olan reklam yayınlayan taraf. Diğer taraf ise, reklamı satarak gelir elde edecek olan taraf. Biz burada her iki tarafı bir araya getiriyoruz. Reklam verenin reklam vereceği alana en kısa yoldan ve doğru şekilde ulaşmasını sağlıyoruz” derken Timuçin Bilgör yapılan sınıflandırmaya değindi: “İçinde ana ve alt kategorilerin yer aldığı bir havuz söz konusu. Mesela ana kategori kadın ve aile ise, alt kategori de bebek oluyor. Firmanın evle ilgili bir reklamı varsa, kadın ve aile kategorisine giriyor. Oraya reklamı veriyor. Ama işletmenin bebekle ilgili bir ürünü varsa, direk alt kategoriye girip, sadece bebekle ilgili sitelere de reklam verebiliyor. Dolayısıyla istediği kitleye istediği şekilde ulaşabiliyor. Aynı zamanda sistem CPM bazlı olduğu için, kaç kişinin bu reklamı gördüğü tespit

Gülay AKTÜRK
edilebiliyor. Burada gösterim kurallarını ve reklamın nerede kaç defa çıkacağını reklam veren kendi belirleyebiliyor. Bu ortam kurgu olarak her derde deva gibi gözüküyor.”

“Türkiye’de İnternet reklamcılığı standartlarını oluşturacağız”
Türkiye’de İnternet reklamcılığında birtakım standartların oluşması için belirli kurallar yayınlayacaklarını belirten Bilgör, bu konuyla ilgili yurt dışında belirli irtibatlarının söz konusu olduğunu söyledi. “İnternet reklamcılığında bir kavram karmaşası söz konusu. Açıkçası, burada yer alan belirli terimleri reklam verenler de henüz çok bilmiyor. ‘Banner’ ölçüleri için de aynı durum geçerli. ‘Banner’ yayınlanması konusunda yayıncılara eğitim vermek istiyoruz. Bu konuyu belirli bir standarda oturmayı hedefliyoruz” diyen Bilgör, müşterilerinin reklamlarını ağ üzerinden anında erişimli olarak siteye atabilecekleri bir sistem oturtmaya çalıştıklarını vurguladı.
Kategorilerin fiyatlarının belirlendiğini ve Web sitelerinde bu listenin yer aldığını söyleyen Bilgör, firmaların hedef kitlelerine göre kategori seçerek reklamı veriyorlar. Bilgör:
"Firmalar Medya Click sitesinde yer alan ordinoyu dolduruyorlar, biz de kendilerine ulaşıyoruz. Sonra ‘banner’larını bize yolluyorlar. Biz kendilerine bir kullanıcı adı ve şifre veriyoruz. Müşterilerimiz bunları kullanarak siteden reklamlarının durumunu takip ediyor” derken, Gülay Aktürk; reklam verenin hangi hedef kitleye gitmek istediğini söylemesinin yeterli olduğunu, bunu belirttiği anda sistemin onu yönlendirdiğini vurguladı. Reklam alanı olan kişi ya da şirketlerin ise, bu sistem içine girebilmeleri için Bnet’le bir sözleşme imzalamaları gerekiyor. Bu sözleşme ile firmadan onay alan Bnet, onlar adına reklam alanlarını satıyor. Firmalar, aynı zamanda Web sitelerinde hangi alanlarda reklam yayınlanmasını istediklerini de tanımlattırıyorlar. Bu aşamadan sonra, kendilerine verilen kullanıcı adı ve şifre ile sisteme girip kendi alanında yayınlanan ‘banner’ları takip edebiliyorlar.
Sistemin hem reklam veren hem de içerik sağlayan tarafı çok fazla oyalayıp yormadan herşeyi otomatik olarak çözebildiğini işaret eden Gülay Aktürk sözlerine şöyle devam etti:
“Firmaların kendi satış örgütleri varsa, onları farklı kanallara yönlendirebilirler. Sağladığımız ortam ile, satış örgütleri olmayanların da bu konuda bir yatırım yapmalarına gerek kalmıyor. Zaten asıl hedeflediğimiz kesim, bu işi kendileri yapamayanlar. Başlangıçta sadece Bnet’te yayınlanan içeriğe yönelik olarak bu sistemi çıkardık ama içeriğin gelişmesini istiyoruz. İnternet’e genel anlamda bir katkıda bulunmaya çalışıyoruz. İleriki aşamalarda bu ortamı tüm ülkeye yaymaya başlayacağız. Bu çalışma sadece Bnet’le sınırlı kalmayacak. Web yayıncısı sayısının artması bizim için önemli. Şu anda sisteme Bnet’teki bütün içeriğin katıldığını düşünürsek binlerce alan adı var. Hepsini birden sisteme almak çok kolay değil, çünkü bugün itibariyle olmayan bir pazarda koşmaya çalışıyoruz. Bir yandan pazarı oluştururken öte yandan o pazarın ve İnternet reklamcılığının tek ölçülebilir mecra olduğunu anlatmaya çalışıyoruz. Zor yanları var. Görüntülemeyi anında erişimli olarak takip edebildiğiniz tek yer İnternet. Ama biz bunu doğru raporladığımız ölçüde başarılı olacağımıza inanıyoruz. İnsanlar bir reklam karşılığı neler elde edebildiklerini görecekler.”
İnternet reklamcılığını ikinci plana atanların bu ortamı değerlendirmeleri karşılığında elde edecekleri avantajları göstermenin önemini vurgulayan Timuçin Bilgör, bu kitleye yönelik seminerler ve eğitimler düzenleyerek, onları da bu mecraya yakınlaştırmak istediklerinin altını çizerken Gülay Aktürk, şunları ekledi:
“Buradaki avantajlardan bir tanesi de Bnet’in tarafsız kimliği. Bnet bu organizasyonun yöneticiliğini yapıyor. Reklam satış tarafı bizim uzmanı olduğumuz bir konu değil. Uzmanı olmadığımız konularda çözüm ortaklarımızla çalışıyoruz. Ata Grubu üyesi olan Medya Click bu nedenle bizim için çok sağlam bir bacak oldu. Ata Grubu ve Borusan Holding olarak medya sahibi değiliz. Kendi reklamımızı yapmaya ya da onun için bir çıkar sağlamaya ihtiyacımız yok. Pazar da bunu çok iyi biliyor. O anlamda bu oluşumu iki sağlam grubun yapıyor olması, sanıyorum etik taraftaki kaygıları giderme yolunda bize epeyce yardımcı olacak.”